Problem med gestures med tredjeparts hemskärm

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av TigerSoul, 29 jan 2021.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    När jag testade en note 20 ultra så var det massiva problem med att använda gestures med en tredjeparts hemskärm, i mitt fall Nova. Med s21 ultra och den senaste oneui så har det allra mesta nu fixats, men det verkar som att en irriterande bugg finns där.

    När man sveper uppåt från botten av skärmen i en app för att komma till hemskärmen så uppstår en tid på drygt 1 sekund där det inte går att interagera med hemskärmen. Man kan inte knacka på en app tex. Gör man det så svarar inte hemskärmen och efter någon sekund så blinkar hela skärmen till som att skärmen ritas om. Efter det kan man åter styra hemskärmen normalt. Gör man ingenting på ca en sekund efter att man gjort hem svepningen så märker man ingenting.

    Det är bara märkbart om man försöker utföra något med hemskärmen direkt efter att man svept uppåt. Problemet finns som också bara om man använder en annan hemskärm än den inbyggda oneui Home och enbart om man slagit på gest navigering (svepa från sidan och botten av skärmen istället för virtuella knappar längst ned)

    Det låter inte som en stor grej men stoppar upp hela flowet med jämna mellanrum på ett jäkligt irriterande sätt. Det är så surt för alla andra buggar tycks vara fixade. Är det här något som ni andra har märkt också? Har någon hittat en workaround?
     
  2. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    lagge gillar detta.
  3. lagge

    lagge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej! Har märkt samma sak. Jag kör nova launcher. Blev lite bättre när jag bytte till de tre swipe knapparna där nere istället för swipe-upp ytan. Väldigt störande då man får dra två gånger och det hackar.
     
    EricG gillar detta.
  4. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Använder FNG för att kunna ha hemknapp även på sidan. Det är för mig omöjligt att få till hemknappen med den appen. Sidorna funkar dock bra....
     
  5. lagge

    lagge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har också problemet som nämns i tråden ovan att när jag tar upp växla-app gränssnittet och trycker på stäng alla så hoppar den ut till Samsungs launcher istället för nova. Så får jag swipa "hem" igen och då laddas nova istället igen. [emoji17]
     
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Prova sök på standard appar i inställningarna och sätt nova som hemskärm. Jag har gjort det och har inte ditt problem (hade det tidigare).
     
    lagge gillar detta.
  7. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    hade också problem att varje gång jag gick till hem (Nova) så tog det 1s o ladda ikoner o widgets, löste det genom att gå in på device care -> battery -> background usage limits -> never sleeping apps och lägga till Nova där
     
    lagge gillar detta.
  8. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag hade också Nova Launcher tidigare och när jag skaffade N20U så började jag använda mig av deras gestures och tillsammans med Onehand operation är rätt nice! Dock inte lika bra customs som NL.
     
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ingen skillnad så förmodligen inte samma problem.
     
  10. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    - Problemet finns ej när man kör Samsungs variant av gestures (tre knappar) har jag upptäckt. Bara när man kör Googles variant, som tyvärr också är den bättre.

    - Det här låter skumt, tror det är två olika problem då inget bekymmer uppstår om man går tillbaka till hemskärmen (Nova) genom att backa. Har någon annan fått det att fungera på det här sättet?

    Good lock Task changer kan användas för att bli av med problemet, men den är inte anpassad för OneUI 3 ännu. Enl. uppgift ska en uppdatering komma i februari. Jag har löst situationen genom att använda One hand operation + vilket är himla trevligt även utanför detta problem. De gånger jag ändå använder mig av hem gesten från botten så får jag väl vackert svära lite och vänta på att en system uppdatering fixar detta eller tills Task changer för oneui 3 kommer. Det är inte värt det att byta ned till oneui home.

    För de som föredrar det är en annan lösning att byta till 3 punkts gestures som nämndes ovan. Då blir det inget problem, men du kan inte längre dra uppåt och hålla på mitten för att gå till aktivitetsvyn. Då måste man dra från sidan och upp istället. Jävligt förvirrande så jag godtog inte den lösningen.
     
    EricG och lagge gillar detta.
  11. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    När man sveper upp från botten av skärmen så aktiveras bixby på samsungs hemskärmsvariant.
    Kan det vara att den är så djupt i systemet att den den stör nova?
    Pröva att inaktivera bixby och tvinga avslutning av bixbyappen voice och se om det blir bättre?
     
  12. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Du kan ändra till valfri assistent så jag skulle säga att det inte alls är kopplat till Bixby.
     
  13. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Instämmer. Dessutom finns ej buggen med Samsungs gester.
     
    EricG gillar detta.