Fråga: Vilken lösenordshanterare använder ni?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Axan, 13 aug 2019.

  1. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Bitwarden är en synkningstjänst som baserar sig på en databas på serversidan. Grundkraven för att köra detta är att du har en Linux-burk (kan vara en Raspberry Pi om du kör Bitwarden RS istället för det för minnestunga originalet), eller en NAS med stöd för docker containers såsom Synology eller nyare Qnap. Du behöver dessutom förse tjänsten med ett SSL certifikat för att du ska kunna börja synkronisera med servern med frukt-telefoner.

    Det krävs helt enkelt ett visst kunnande för att sätta upp en egen instans av Bitwarden. Så enklast är att antingen använda gratis-instansen vault.bitwarden.com eller vault.bitwarden.se (huseras i en Dell PowerEdge R720-server i min källare med krypterad Synology Active Backup-säkerhetskopiering).

    Sen ska du veta att ingen annan kan komma åt dina lösenord även om du använder en av dem huserad Bitwarden synk-server, såvida du inte återanvänder ett lösenord som kan vara läckt som master password dvs. Baksidan av detta är att om du glömmer ditt master-lösenord så är det bara att börja om då det inte finns några bakdörrar så då blir du utelåst själv.

    Alla lösenord kommer synkroniseras mellan alla dina enheter så du behöver inte ha konstant åtkomst till Bitwarden servern för att komma åt lösenorden så man kan säga att du får lika många säkerhetskopior av lösenorden som enheter du är inloggad på. [emoji4]
     
    EricG, svenix, Sunbringer och 1 annan gillar detta.
  2. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Ah, jag förstår! [emoji3]

    Tack för det utförliga svaret! [emoji3]

    Jag tänkte att risken skulle vara att deras servrar går ner eller att tjänsten strular och att jag då inte kan komma åt min databas, men så länge jag alltså har tillgång till en enhet kan jag ju faktiskt komma åt lösenorden genom den och i nödfall exportera allt för att kunna importera i någon annan lösenordshanterare tills allt ordnar upp sig.

    Att ha en synkning till egen NAS och Dropbox skulle vara en bonus ifall deras tjänster går ner bara.

    Anledningen till att jag är på väg att byta är främst för familjedelningen. Jag såg att man får skapa Collections i sitt Enterprise och sedan välja vad man delar där. Hur är den biten jämfört med andra lösenordshanterare som exempelvis 1Password tycker du?
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja nej du kan alltid exportera alla dina synkade lösenord på mobila enheten genom att gå in under "Inställningar" och välja "Exportera valv" så får du ut dem som en json- eller csv-fil för import till ett annat Bitwarden-konto/server eller till annan lösning. Så du skulle kunna göra en export med intervaller och lagra på en egen krypterad yta eller NAS hemmavid den vägen.

    Vad gäller familjedelning så kör jag Bitwarden RS som kringår ordinarie licensering så på min instans kan du skapa så många grupperingar och delade lösenordslistor som du önskar. Men det är ju schysst mot utvecklaren att ändå köpa nån typ av licensering även om du kör fri-race genom annan server. [emoji4]
     
    EricG och Sunbringer gillar detta.
  4. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Ja, absolut. Håller helt med om att stödja bra grejer [emoji3]

    Jag tyckte inte att familjedelningen med synkning fungerade så smidigt när jag provade lite tidigare idag. I chrome fick jag upp mina lösenord bara men i appen fick jag upp även de som låg i delade collections. Jag ska testa lite till och utvärdera just den biten så att allt flyter smidigt.

    Hittills tycker jag att den i övrigt håller väldigt hög kvalitet på mobilen. Jag har nu fört över hela min xml från SafeinCloud och importen fungerade mycket smidigare än jag trodde. Även custom fält tror jag gick in överallt. [emoji3] Jag ska testa att enbart köra Bitwarden nu i några dagar för att se om det finns något jag kommer sakna. [emoji3]
     
    EricG gillar detta.
  5. twau

    twau Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kör Bitwarden RS i en gratis Google Cloud F1-micro instans, gratis SSL cert med letsencrypt och så gott som gratis SMTP relay via Amazon SES, mycket nöjd!
     
  6. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag kör nu betaversionen med prenumeration för att ha med familjemedlemmar. Jag har använt den ett tag och upptäckt några saker jag tyvärr saknar och hoppas det finns en lösning på. Det ena är att jag ibland i Android klickar på ett lösenordsfält men får aldrig upp alternativet till att fylla i med Bitwarden. Om jag däremot startar appen, går ut och sedan tillbaka till webbläsaren så kommer möjligheten tillbaka. Sen är det okej ett tag tills det händer igen. Jag har kollat så att systemet inte döda appen i bakgrunden men vet inte om jag missat något.

    Det andra problemet är att jag inte kan välja att spara en inloggning eller ett lösenord som jag fyller i på en sida. Exempelvis såsom Samsung Pass eller Google kan göra genom att man får en notis som frågar om inloggningen ska kommas ihåg eller sparas. Finns det någon inställning jag missat som löser detta?
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja det har hänt mig några fåtal gånger. Men jag insåg nu när jag kollade att batterispar stod på "Intelligent mode" för Bitwarden appen så jag ställde om till "Inget batterispar" så får se om detta försvinner i och med det. Visst har du aktiverat båda ifyllningstjänsterna i Bitwarden inställningarna?
     
    chraist och Sunbringer gillar detta.
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    lösenordshanterare? den grå massan mellan mina öron.
    Har under några år utvecklat ett system så jag kommer ihåg alla lösenord utan att använda samma
     
  9. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack! Jag såg att en ifyllning inte var på och att en batteri optimisering faktiskt fanns kvar i inställningarna. Ska se hur det lirar nu! [emoji3]
     
    chraist gillar detta.
  10. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ett lösenord + webbsidans namn? [emoji57]
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Det vore för lätt. Går inte att härröra vare sig till webbsidan eller användarnamn. De är dessutom sällan kortare än 20 tecken.
     
    EricG gillar detta.
  12. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    I höstas så skaffade jag min första lösenordshanterare och använder NordPass efter att testat några olika när jag letade efter den jag ville använda mig av som hade vettigt pris. Tyckte pris/användarvänlighet var bäst med nord pass. Även om det är ofta den inte skriver in lösenorden åt mig utan jag får öppna upp appen och leta fram lösenordet själv. Men har betalt nu så inte på tapeten att kolla någon ny fören prenumerationen går ut :)
     
  13. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Bitwarden betalade för premium versionen bara för att stödja utvecklaren.
    Fungerar klockrent ✌️
     
    EricG gillar detta.
  14. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Fortfarande får jag aldrig efter att ha skapat ett konto eller fyllt i manuellt uppgifter för att logga in, en förfrågan om att spara detta i Bitwarden. Jag får det alltid av Samsung Pass i webbläsaren eller av Google. Kan man aktivera denna funktion på något sätt?
     
  15. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tjena. Har använt lastpass länge nu men tycker autofill har lite att önska. Den är 90% bra [emoji14]
    Är det någon som anser att den lösenordshanterare de använder funkar 100%?
    Jag tycker tex att det kan ta lång tid för "fyll" att dyka upp eller att den inte dyker upp alls och ibland fyller den inte trots att den uppger sig hitta fälten...
     
  16. Fiddez

    Fiddez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tycker bitwarden är bättre än när jag körde lastpass men det är fortfarande pinsamt dåligt i jämförelse med ios där knappen alltid dyker upp vid lösenordsfält.
     
  17. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ok.
    Jag tror det funkar "ios bra" med Googles inbyggda...
     
  18. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag tycker Dashlane är den bästa jag testat, bättre än 1Password, LastPass och Bitwarden. Nackdelen är att den kostar en slant att använda.

    Kör Bitwarden själv, klart bättre pris även om man kör Premium. Gratis alternativet räcker för de flesta.

    Testa Dashlane, det är fritt första månaden om jag minns rätt... Klart bäst träffsäkerhet på Autofill, iaf då jag använde den sist.
     
    Last edited: 30 jan 2021
    EricG gillar detta.
  19. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Började med dashlane och den var riktigt bra och snygg, men som du säger... Dyr.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig fungerar Lastpass bra. Använder inte Lastpass jätte ofta längre på mobilen, då jag använder Googles autofyll. Så bara första gången jag använder en app där Google Autofyll inte har något lösenord sparat använder jag Lastpass eller om autofyll inte går o använda. Hänt på några ställen att Googles autofyll inte går o använda