Audio Pro ADDON T20 högtalare - Hur koppla till en förstärkare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av phattrance, 31 jan 2021.

  1. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Jag har en äldre onkyo förstärkare och har kopplat dessa via vanliga högtalarkablar till mina Canton högtalare idag ( Canton Chrono SL590 - Black | Dustin.se ), men vill skaffa mig ett par Audio Pro ADDON T20 istället ( Audio Pro Addon T20 (Golvhögtalare) ).

    Är det någon som vet om dessa går att koppla ihop med förstärkaren via högtalarkabel?

    Så här ser baksidan ut ( se bilden nedan). Det verkar som att den har uttag för högtalarkabel, men utgången är "speaker out", vilket jag gissar är till för att koppla ihop den andra delen av audio pro högtalaren.

    [​IMG]
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Borde ju gå om du har RCA out (kanske pre-out) på din onkyo som går till dessa högtalare
    Eller optisk ut på din onkyo
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du ska alltså koppla en redan aktiv högtalare med inbyggd förstärkare till din primära förstärkare som jag förstår det. Du borde väl kunna få ut ren RCA-signal från antingen huvud källan eller som passthrough från Onkyo:n.
     
  4. Huawhy

    Huawhy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart
    Telefon 2:
    Samsung J4 +
    Telefon 3:
    Ericsson Aspen
    Jag har jobbat inom audio-området under lång tid (inte nu längre) och det är kul att se inlägget.
    Var bekant med Bo Hansson som fanns bakom Opus 3 studio med speciella akustiska inspelningar, högtalare som rauna och Canton samt märkliga hornsystem och rörsteg mm mm.
    Han avled för några år sen.
    En av konstruktörerna inom Audio pro var också en bekant förr.
    Och många andra.
    Jag har inte hängt med på alla nya modeller och behöver inget annat än mina system byggda runt lowther-element.

    Betr frågan är det absolut så som redan svarats.
    Det kallas linjenivå på signalen och den kan man i värsta fall alltid hitta inne i förstärkaren, men kräver lite vana.
    Bluetoth är ett alternativ.

    Att koppla högtalarsignal (lågimpediv) till linjeingång kan fungera om det får låta hur som helst. Ren nödlösning. Givetvis volymen försiktigt upp från noll. Distorsionen blir mer även vid låga nivåer.

    Det finns också lågimpediva linjeUTgångar som klarar högtalare, tex på vissa ljudkort för pc.
    Men det är en helt annan sak som kan vara kul att känna till.

    Kanske kan dina nya högtalare spela musik via usb-porten.
    Troligen bara via usb-minnen i så fall.

    Finns fjärrkontroll med volymkontroll och kanske tonkontroller,
    är ett alternativ att helt slopa Onkyon, om det nu inte är så att du spelar gamla LP och behöver försteget i Onkyon.
     
    Last edited: 31 jan 2021