USA svartlistar Xiaomi - konsekvenser?

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av bernard, 15 jan 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Haha, ja det kan de jämt säga men sanningen att de måste följa kinesiska statens lagar och regler där de MÅSTE lämna ifrån sig information om sina kunder vid begäran.
     
    Jedimaster, Kristy, jonko och 2 andra gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråd rensad:

     
    night77 och RuffyMan gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Om datat finns där ja, som t.ex. Apple som har överfört all data (inklusive krypteringsnyckarna) på kinesiska användare på iCloud till ett bolag som ägs av kinesiska staten.

    Detta vägrade Google att göra redan 2010 och tog därmed bort bl.a. deras sökmotor från Kina.

    Xiaomis data för kunder inom EU finns inte i Kina, och skyddas därmed av våra lagar. EU-kunders data stannar på servrar inom EU hos Xiaomi, för att man följer GDPR. Just därför man måste välja land på deras smarthome-saker t.ex.

    Till skillnad mot en viss annan tillverkare som tillverkar och utvecklar säkerhetskritiska saker som nätverk, utan att nämna detta bolag vid namn, kan vara känsligt. ;-)

    Som att jämföra bananer och vattenmeloner.
     
    Kristy, jnsson och RuffyMan gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Om Xiaomi bedyrar att datan stannar inom EU så är det inte ens värt pappret det är skrivet på. Om kinesiska staten önskar Xiaomis samarbete så kommer de att få sådant samarbete oavsett vad Xiaomi själva vill, det är så att säga en del av verkligheten i en diktatur att man inte kan vägra eller begära domstolsprövning om myndigheterna går för långt eller gör något felaktigt.

    De kinesiska tillverkarna har gång på gång blivit påkomna med att slussa data till obskyra servrar i främmande land. Om datan just nu finns inom EU och de följer GDPR till punkt och pricka, om vi utgår från att det är sant, så kan ett kinesiskt företag när som helst välja att tanka ner en utvald del av datan till Kina vid behov eller vid påtryckning från statliga organ.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Xiaomi valde t.ex. när GDPR blev lag att inte tillåta EU användare att använda deras Aqara app för att de inte hade EU server ännu, så jag skulle vilja säga att säkerheten nog är hög hos Xiaomi. Jag vill dock inte använda mig av den kinesiska server. T.ex. så kan inte en Aqara Hub som är av EU modell ansluta till kinesiska servern utan måste använda sig av EU. Jag tror du är lite för paranoid.
     
    General Kaos och katho gillar detta.
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Precis så, jag tycker Xiaomi har hanterat det helt rätt och varit tydliga med hur detta hanterats och vad man gjort och när.
     
    jnsson gillar detta.
  9. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Alla kinesiska bolag är skyldiga att lämna ut allt som partiet (staten) önskar oavsett var i världen verksamheten bedrivs, svårare än så är det inte.

    Sen kan man som användare skita blankt i detta och det är upp till var och en men inbilla er inte att så inte sker.
     
    Jedimaster, Nabie, P.F och 2 andra gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nytt pressmeddelande från Xiaomi:

    De vill få beslutet upphävt, men det blir förmodligen tufft. Är väl ingen som lyckats med det så här långt?
     
  11. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du skall inte heller inbilla dig att så inte är fallet med andra företag i andra länder också. Säkerhetsintresse har alltid vägt tungt i alla länder och alla tider så vad är det som gör att detta har blivit så akut nu. Jo det är för att vissa länder nu tycker att det är hög tid att starta handelskrig för att stärka sin egen handel. Då lägger man på tullar och skapar handelshinder på de sätt man bara kan hitta på. Detta är den krassa, ekonomiska realiteten bakom allt ideologiskt snack.
     
    General Kaos gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Nu är du rejält ute och cyklar, tyvärr.

    Du förminskar klyftan mellan demokrati och diktatur till att vara "ideologiskt snack" och "försök att stärka sin egen handel". Beklämmande.

    Diskussionen om 5G och kinesisk teknologi i väst (bl.a. Huawei, Xiaomi och mycket annat därutöver) beror på högst verkliga farhågor om säkerhetsrisker och spionage. Det har ingenting med handelskrig att göra, totalt nonsens. Du erkänner ju själv i början av inlägget att säkerhetsintressen väger tungt, sen säger du emot dig själv med den avslutningen du gör.

    Ett sent uppvaknande från västländer, som länge hade förhoppningar om positiv utveckling i Kina och Ryssland, samt den allt större vikt kommunikationer får i samhället (t.ex. 5G) är väl vad som fått debatten om spionage och säkerhet att bli större först nu. Sverige har ju bara de senaste åren börjat vakna ur den säkerhetsmässiga dvalan / strategiska timeouten, efter att vi slutade tro på 90-talets "eviga fred".

    Har du missat vad demokrati och rättsstatens principer innebär, och vad som skiljer Kina från demokratiska länder? Ett företag i Kina som blir föremål för påtvingat samarbete med säkerhetstjänsterna har inga rättigheter och ingenting att sätta emot. Det finns inga oberoende domstolar, det finns ingen grundlag eller mänskliga rättigheter att åberopa, det finns ingen rättsstat och ingen demokrati som de kan luta sig tillbaka mot - det finns endast den starka staten med dess våldsmonopol. Möjligtvis kan företaget gå till media, men risken är att ansvarig person då hamnar i läger eller dödas, i den mån oberoende media ens är tillgänglig. Det är den krassa verkligheten i en diktatur som Kina, även i Ryssland i allt större utsträckning.

    I demokratiska västländer skulle något liknande knappast hända. För det första är lagstiftningen som berör samarbete med säkerhetstjänster fattad på demokratisk och konstitutionell grund av en lagstiftande församling, efter viss debatt och offentlig diskussion (i olika grad). Det är bara att läsa propositionerna till t.ex. den svenska lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet och lagen (2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet, så får man en uppfattning om lagstiftningsarbetet. Lagstiftningen har utformats efter beaktande av mänskliga rättigheter (t.ex Europakonventionen), grundlagar (Regeringsformen i Sverige) och andra lagar. Om ett företag i ett västland inte vill samarbeta med myndigheter, så har de i regel möjlighet att begära domstolsprövning eller undkomma på annat sätt, om det nu ens vore lagligt möjligt för myndigheterna att försöka framtvinga ett sådant samarbete i utlandet från första början. Om företaget läcker informationen om "tvånget" till media som en sista utväg, så riskerar de inte att hamna i läger eller dö för det i ett demokratiskt västland.

    Oavsett vad man tycker om t.ex. de svenska lagarna, lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet och lagen (2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet, så är de del av ett demokratiskt ramverk, som sätter en yttre ram runt den verksamhet som får bedrivas och anger dess gränser. Likadant är det i princip i samtliga demokratier. Godtycke kan i regel inte uppstå, även om det ibland finns gråzoner. Medan i Kina så skiter man i lagens bokstav om statens intresse är viktigt. Alltså är det godtycke till 100 % i ett sånt land. Samma sak i Ryssland, man skiter i lagen. Tror du att det står i lagen att Rysslands myndigheter får mörda egna medborgare, vilket sker alltför ofta nu för tiden?

    Om en svensk anställd jobbar för ett svenskt företag men stationerad i utlandet, och vägrar samarbeta när svenska myndigheter vill ha hans hjälp, så riskerar personens anhöriga i Sverige knappast repressalier från svenska myndigheter i och med att personen vägrar samarbeta. Men om en kinesisk anställd utstationerad i främmande land vägrar samarbeta med hemlandets myndigheter, så är risken för att dennes anhöriga drabbas av repressalier högst påtaglig.

    Du jämför äpplen med päron. Det går inte.
     
    Jedimaster och jonko gillar detta.
  13. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu får du nog avsluta ditt struntprat här och flytta till ett politiskt forum.
     
    General Kaos och Klurre gillar detta.
  14. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Utspelet mot Xiaomi handlar enbart om handelskriget mellan USA och Kina, allt snack om diktatorer och diktaturer hit och dit fallerar totalt när USA är nära allierade med några av världens minst demokratiska länder.
     
    GunnarWik och General Kaos gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    dannejanne, Nicole, General Kaos och 1 annan gillar detta.
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Oceanic, bernard, katho och 1 annan gillar detta.
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det ger lite arbetsro för Xiaomi. Jag tror de lär gasa för fullt i Europa nu, för att ta Huaweis plats.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Varför var det väntat?
     
  20. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Därför att den nya regimen i USA är mer orienterad åt att mindre restriktioner i världshandeln gynnar USA ekonomiskt. Trump är en isolationist på det internationella området och Biden lutar mer åt att den globala frihandeln skall gynna USA ekonomiskt.
     
    General Kaos gillar detta.