Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja men det var ju bra. Att man får en kod. Då kan man ju ge den vidare i så fall :)
    Blev man ju sugen på en pixel 5 :D
     
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag är rätt taggad på Outriders. https://www.youtube.com/channel/UCyHurXEuoMCfah2bmyRRXZw Skulle släppts till andra format i februari och senare till Stadia. Nu har det blivit uppskjutet till april, men vet inte om den kommer till Stadia också då eller om det blir ännu senare.
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja det läste jag någonstans att det blivit uppskjutet. Ser ju rätt fett ut. Hoppas det inte dröjer allt för länge
     
    kirkx10 gillar detta.
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag hoppas verkligen att det inte ligger nåt mer bakom, att det bara är omstrukturering eller något sådant. Blir grymt besviken annars, precis när de börjar bygga upp momentum! Att Cyberpunk funkade bäst på Stadia har ju gett mycket fin uppmärksamhet. Folk börjar fatta grejen med Stadia mer allmänt. Oslagbart enligt min åsikt vad gäller bildkvalitet och delay.... Ser detta som mitt framtida sätt att spela, har inte för avsikt att köpa varken ny speldator eller konsoll.

    Google Stadia Shuts Down Internal Studios, Changing Business Focus

    Edit: läser man Googles egna blogginlägg låter det inte riktigt LIKA illa men det låter inte så bra. Verkar som att de tycker det är för kostsamt att köra vissa delar av utvecklingen in-house och istället vill att spel-studios själva ska köra vidare. Jaja vi får väl se om även detta hamnar i Googles enorma kyrkogård av bra (och dåliga) produkter.

    Focusing on Stadia’s future as a platform, and winding down SG&E
     
    Last edited: 1 feb 2021
    Mr. Ofi, Dadde, kirkx10 och 1 annan gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vafalls, vad märkligt. Det råder ju fullskaligt krig om utvecklarna och att låsa titlar till olika plattformar, i alla fall tillfälligt, varför det är lite svårt att förstå beslutet att lägga ned den egna satsningen.

    Tanken var väl lite med Googles studios att titlarna skulle fungera som en showcase för vad som är möjligt när en titel är designad från grunden för att dra nytta av alla molnfunktioner?
     
    Last edited: 1 feb 2021
    Mr. Ofi, Dadde och kirkx10 gillar detta.
  6. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Håller med om att det låter märkligt. Det kan ju hända att det inte var ett fungerande team som skulle lyckas få ut något.
     
    Dadde och bernard gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Låter ju som att de inte kommer satsa vidare. Väldigt tråkigt om Stadia dör. Har verkligen varit imponerad av tjänsten.
     
    tekken och Albin N7 gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Vet vi att det blivit populärt och fungerar bra i resten av världen eller framför allt i usa? Jag är osäker men har intalat mig att vi har väldigt bra internet i Sverige jämfört med hur många har det i usa. Och då kanske det inte är så rolig upplevelse att spela Stadia och därför inte lika populärt? Men har inte läst eller sett videos där dom kritiserat Stadia, tvärtom.
     
    Dadde gillar detta.
  9. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Samtidigt känner jag att vi inte vill ha en till satsning som Amazons MMO-RPG. Nästan som om någon insåg att spelutveckling är svårt och kostsamt, eller att Studion inte hade bättre(realistiska) idéer än PUBG med 1000 spelare... Det är ju egentligen bara Sony och Nintendo som lyckas riktigt bra med exklusiva spel nu mer.

    Lite tråkigt dock då "har inga spel"-kommentaren fortfarande plågar Xbox. Hade varit kul att se dem leverera Sony-kvalite men även dessa utvecklare kallar den nuvarande kostnaden ohållbar i längden.
     
    katho gillar detta.
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Men har de ens hunnit släppa något än? Har ens den vanliga gamern alls någon idé om vad detta koncept är? Spelar det någon som helst roll för hur Stadia ser ut idag?
     
  11. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Tog ett par månader efter Sundar Pichai's tillträde som CEO för Alphabet i december 2019 - men det är glasklart för alla observatörer att ett gediget price- & cost management infann sig i mitten av 2020.

    Han är en finansiell operatör likt Tim Cook. Jag trodde det skulle komma mer tydligt redan i Q1, men fördröjdes nog p.g.a. C19. Han kommer ta stoppen mycket, mycket tidigare än vad vi är vana vid.

    Skulle påstå att Pixel har max 2 generationer på sig att fixa en blockbuster. Men, det är en annan diskussion.
     
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Det kan nog ses av många som att de inte längre tror på sin plattform. Det sänder ingen bra signal.
     
    Dadde och milky81 gillar detta.
  13. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ja signalvärdet är ju väldigt stort. Alla Stadia-hatare/skeptiker får vatten på sin kvarn. Sen tror jag inte de kommer lägga ner tjänsten. Men de skulle behöva komma med någon positiv nyhet som väger upp.
     
    Dadde gillar detta.
  14. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jag tror att de förväntade sig en helt annan lansering, inklusive plattformens första år, där en inhouse utvecklingsstudio hade kunnat pusha spelvärlden att släppa titlar som tar tillvara både cloud och streamingens fördelar.. Nu blev det inte riktigt så av flera anledningar vilket gör att när de väl skulle ha släppt sitt egenutvecklade och påkostade spel exklusivt på sin plattform så hade den potentiella målgruppen varit för liten, samtidigt som det inte finns mycket annat som motiverar ett plattformsbyte när konkurrensen är stenhård.

    Visst, streaming är kanon och Google har bevisat att det fungerar. Men det har även Amazon, Microsoft, Nvidia med flera.

    Jag vill gilla plattformen, men brottas ständigt med deras långsamma utveckling, deras "kommer snart" strategi osv. Det är nog bara att inse att Stadia aldrig kan bli en primär spelplattform, utan bör istället ses som ett komplement. Det är i alla fall min åsikt.
     
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Mmm det känns som att de har haft lite hybris och trott att Stadia skulle sälja sig själv. De är rätt dåliga på att marknadsföra den. Och att man inte släppt stöd för Stadia på Chrome TV och Android TV ännu? Att man inte "köpt in" mer stora AAA-spel och hjälpt utvecklarna långt mer är också synd. Många märkliga beslut. Sen tycker jag det fått liiite mer fart i alla fall i och med Cyberpunk, AC Valhalla.

    Sen så har jag har provat ett par andra tjänster, ingen har lika bra bildkvalitet och latens. Men visst det lär väl komma. Jag menar 720p på microsofts tjänst är ju inte så kul, misstänker att de inte vill konkurrera med sin egen konsol. Kanske Amazons tjänst kan ta över ledarfacklan sen? Har för mig även Amazon har uppkopplad kontroll som minskar latensen och de ska komma med 4k framöver enligt rykten.
     
    swe_downhill gillar detta.
  16. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    kirkx10, katho, dirk och 2 andra gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja hur det slutar får vi se. Lite rykten om att Apples nästa TV box, blir fokuserat på spel också.
    Sen har vi Amazons intåg. Så det blir lite väl många aktörer kanske?
     
  18. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Vem riktar sig stadia till?
    De som har pengar och bara vill spela AAA spel har väl en konsol eller PC redan,
    om det finns ytterligare användare bara för streaming så ligger nog microsoft bra till när de fått upp Series X hårdvara i sina datacenter.

    Om stadia ska dra nytta av sina fördelar, få spel och inget direkt behov av att smöra för sina användare,
    så borde de sälja streamingtjänsten - svälj stoltheten och paketera spel i varsin IOS-app som streamas.
    Det ger apple 30% direkt men skulle öppna en riktig marknad för nya AAA-spel till folk som har pengar.
    De kan ju iaf slicka såren med att för motsvarande app på Android kan de själva ta 30%.
    Om det också ger en licens för spelet på Stadia så kanske de till slut bygger upp en kundbas som fortsätter att spela via TV eller browser.

    Streaming är nog här för att stanna, men google kanske missar tåget om det fortsätter att vara en 'closed garden'.

    Personligen ser jag inte att jag skulle spela så mycket över streaming,
    det som skulle kunna ändra det är om stora spel lade till mer alternativa spelsätt så att man kunde hoppa in i streaming då och då - det kräver mer att det finns med från planeringen från början och kanske även att streamingtjänsterna inser att de kan vinna på att erbjuda lättare mindre tungrodda spelsätt både för sin egen hårdvara och för hur folk använder det.
     
    Last edited: 3 feb 2021
    kirkx10 gillar detta.
  19. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Det här känns sådär, de egna utvecklarna borgade ändå för att de skulle satsa på Stadia. Viktigt symbolvärde. Jag antar jag är målgruppen för tillfället och för mig passar Stadia perfekt. Fd ganska hardcore gamer som skaffat sig familj och inte har tid att spela mycket men vill ändå ha möjlighet utan en massa skrymmande hårdvara. Jag tycker den gruppen inte borda vara så himla liten.
     
    Donadoni, Penmountain, tekken och 4 andra gillar detta.
  20. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Ja jag tycker också signalvärdet här är det värsta. Om man tänker att ett spel kostar 250 miljoner att utveckla (fiktiv siffra) och man då inte vet hur bra det säljer + tar 3-4 år få klart vs du ger EA 50 miljoner för att porta Fifa, 50 miljoner för Madden, CDPR 50 miljoner för Cyberpunk så skulle jag säga man får mera valuta för dom 150 miljonerna snabbare vs att bygga egna spel som kanske inte blir något. Samtidigt ger man också en signal till utvecklarna att man inte själva till konkurera med dom som kanske är värt något?

    Men jag tror inte någon utvecklare vill försöka bygga en battle royal med 1000 samtidiga spelare typ (som borde vara möjligt med Stadia) så den delen faller bort nu. Sedan spekulerades det att Google nu fått showcase för sin teknologi och typ EA Play kanske blir "stadia" men då heter EA Play, dvs dom säljer ut Stadia teknologin.

    Hoppas dom kommer med lite mera spel snart så dom får upp en större katalog. Hade tänkt Stadia skulle vara min huvudplattform och köpt spel för runt 2.5t kr, men nu funderar jag på en xbox series x...
     
    kirkx10 gillar detta.