Diskussion: Varmluftsfritös/Airfryer

Diskussion i 'Off Topic' startad av nza, 28 jan 2021.

  1. venuspassagen

    venuspassagen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6a
    Har en kod via Benify där man kan få Philips Airfryer XXL för 2018 kronor.

    Philips - Sverige

    Koden är: deals2019se

    Beställde själv förra veckan, tog 4 arbetsdagar innan jag hade den - använd dagligen efter det.
     
    Ducceman, qsecofr och nza gillar detta.
  2. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Mycket bra deal, har haft min i en dag nu och testat laga två måltider & maskinen har överträffat mina förväntningar...riktigt nöjd!

    Snart blir det att testa airfry:a hemmagjord chips :)
     
    venuspassagen och katho gillar detta.
  3. Droid113

    Droid113 Guest

    Finns det ett filter i maskinen?
     
  4. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Ingen aning, osäker på vad du menar :)
     
  5. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag använder gallret ofta (HD9905 för XXL-versionen, HD9950 för XXL-versionen) så det kan jag rekommendera. Grymt att få en extra våning att lägga mat på.

    Jag tycker att oljespray är ett måste för grejer man panerat själv. Jag använder denna och den gör vad den ska. https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07DDC6X49?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_image

    Nej, men det blir i princip inget matos så det behövs inte.
     
    Droid113 och nza gillar detta.
  6. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Recepttips:

    Igår gjorde jag Air-Fryer Southern-Style Chicken. Använde 1 kg kycklingben så jag halverade receptet. Man borde kunna mortla torkad salvia istället för att använda "rubbed sage". Det blev väldigt bra att använda Ritz-kex som panering. Serverades med pommes frites, ranchdressing och sallad.

    Ett riktigt bra tips är att köra bake-off-bröd i air fryern. "Nybakt" bröd på 10 minuter vilket innebär att jag också gör det vardagsmornar.
     
    Last edited: 4 feb 2021
    Droid113 och nza gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Så länge ytbehandlinge är intakt så går det rätt lätt att göra rent.. med vatten och diskmedel..läs nog manualen så du inte förstör non stick beläggningen...då blir den svårare att göra ren sedan...
    non stick beläggning tål oftast diskmaskin men på längre sikt kan man ju helt klart föreställa sig att det sliter på beläggningen...kör alltså inte i maskin varje gång...

    Det är lättare att rengöra när delarna är varma... så att skölja av det direkt är det bästa.. dock vill man ju oftast hugga i maten istället...inte diska...för mig blir det ofta stående till nästa gång man ska laga dessvärre.
     
    Droid113 och BrearedsDea gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    sådan där ska jag köpa.. jo jag har sett på youtube...håller med oljespray är ett måste..
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har en XXL vad har vi för garanti på denna ?
    det där lät väl som något man kunde reklamera annars kanske.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det där med pommes är fortfarande en konstform... smart chef programmet gav inte jätte imponerande reslutat.. och det här med att man inte behöver olja är ju givetvis bara trams.. men ser bra ut i reklamen...

    om man nördar ner sig på youtube är jag säker på man kan hitta hemligheten...
    Sötpotatis pommes i regel lättare att lyckas med... återkommer när jag experimenterat fram den perfekta metoden...
     
    SWEUP gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag skrev en recension för ett tag sedan här på min Phillips XXL

    Recensera ditt senaste teknikköp

    Sedan jag köpte denna har jag aldrigt använt min ugn och nästan in micron heller...

    Hur snabbt det går att tillaga är helt klart en stor fördel... att den blir varm så snabbt men sedan blir allt godare också...

    jag tänkte köpa denna https://www.amazon.se/dp/B07DDC6X49...oding=UTF8&psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_image

    en Oljespray är ett måste... och att välja en olja som inte ryker är viktigt... Jag kör just nu Zeta Frityrolja men den ryker litegrann dock inte så mkt som andra jag provat... Avocadooljan är bäst så klart.. men lite väl dyr... om nån har tips på vilken olja man ska köra med skriv gärna här..

    ska nog också köpa mer tillbehör tänkte jag pizza kittet till att börja med...

    Har inte lyckats jätte bra med Pommes ännu..ska nörda ner mig i det på youtube...finns nog någon hemlighet hur man lyckas.. söt potatis pommes är i regel lättare att lyckas med... men då blir å andra sidan rätt bra i vanlig ugn också...

    Smart chef programmet för frysa pommes på min XXL tycker jag är alldeles för kort...
     
    nexusS gillar detta.
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har en gammal (10 år?) OBH ActiFry och den ger betydligt bättre pommes än kompisarnas Airfryer (men Airfryer är bättre på annat). I båda fallen gäller dock att ett par droppar olja gör väldigt stor skillnad. Alltså inga jättemängder utan bara några stänk räcker för att lyfta pommesen rejält..
     
    Droid113 gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Olja samt att vända på pommesen flera gånger är några viktiga saker jag sett.. men ja...det är något som saknas...helt klart...en ide jag kom på nu är att kanske spraya olja flera gånger varje gång man vänder tex...finns nog flera saker man kan göra...

    Något annat jag funderat ut helt själv när det gäller köpta french fries är att det kanske kan bli bättre om man tinar dom så man kan torka av all vätska från dom... som sagt ska nörda ner mig ordentligt i detta...

    Men rent spontant kan jag säga köper man denna produkten bara för att göra pommes då har man köpt helt fel produkt enligt mig, då borde man istället ha köpt en fritös!!!
    Köper man också produkten för man vill ha mer fettsnål matlagning så har man också köpt helt fel produkt, det krävs precis lika mkt olja som vid vanlig matlagning,.

    Och även med en fritös så är det enkelt att misslyckas, det flesta friterar bara en gång tex..
    för att lyckas så ska man fritera åtminstonde 3 gånger om man vill ha resturang kvalité, steg 2 brukar vara att man låter det ligga i frysen över natten detta är vad kommer göra insidan krispiga.. Finns inga genvägar när det kommer till pommes dessvärre... Men gör man på detta sättet kan man dock förbereda att ha redan friterade pommes så slutför man steg 3 när man ska äta... Men som sagt det är en konstform det här med french fries.. val av potatis är också viktig... Varför de frysta pommesen man köper i affären inte blir bra det vet jag inte... det är antagligen inte förfriterade ? kan skilja här mellan fabrikat...

    Styrkan med en Airfryer är INTE pommes... det blir dock godare än i vanlig ugn. Att göra i stekpanna är också en underskattad metod som blir bättre än i ugn om ni frågar mig.. Tycker det är ett stort misstag av Phillips och andra att marknadsföra Airfryer som en pommes maskin... Återkommer hur det blir när jag sprayar flera gånger (ska köpa en oljespray) för problemet när jag gjort pommes i airfryern hittils är att slutresultatet blir ganska torrt trots att jag oljat in dom ordentligt ibörjan...antar att oljan förångas och droppar ner. Ska som sagt kolla lite på youtube under helgen..vad som är hemligheten med att lyckas med pommes i airfryern.. om det överhuvudtaget går att öppnå liknande resultat som en fritös.
     
    Droid113 och Klurre gillar detta.
  14. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nej, man ska inte förvänta sig transcendenta pommes frites av sin airfryer. Styrkan är att det är blir crunchy pommes (bättre än ugnen) som inte är torra inuti, utan så mycket fett.

    Jag upplever också utsidan av pommesen inte blir oljig vid tillagningen i airfryern trots att man sprayat på olja. Så blir det naturlgitvis inte av en vanlig fritös. Men att "det krävs precis lika mkt olja som vid vanlig matlagning" tycker jag inte stämmer alls.
     
  15. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Finessen med en airfryer är väl att man knappt behöver extra fett för exempelvis kött, kyckling & annat då proteinet tillagas mha dess egna fett som det släpper ut. Exempelvis kycklingklubbor och vingar har en del fett i skinnet bland annat och det ska man inte behöva tillsätta ytterligare för det.

    Gällande potatis/pommes så räcker det med en liten sprayomgång eller en halv tesked olja för att få det där "krispet" liksom, men personligen kör jag gärna utan och kompenserar med en god sås/dippa till :)
     
    Droid113 gillar detta.
  16. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
  17. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    nza gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag överdrev kanske en liten aning.. men stekar man tex i stekpanna eller ugn så kommer ju mkt av fettet hamna i "botten" och hällas bort...det samma är ju med airfryern... då fettet droppar ner...
    Det är ingen hemlighet att fett förhöjjer smakerna.. att tex en extra klick smör oftast förhöjjer smakerna..
    Det går absolut att snålla med fettet men då på bekostnad på mat som smakar sämre...
    Sedan finns det ju personer som mer eller mindre bli äcklad av allt som har med fett och göra som är vana att äta fettsnål diet..dessa personer kan jag förstå... men i regel blir det godare med mkt fett.
     
    Paul gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Finessen mer airfryer för mig är att den är snabb.. den blir varm direkt och man kan i regel halvera tillagningstiden på den man tillagar..(såvida man vänder om/rör runt så det tillagas jämt åtminstonde en gång).

    Angånde kycklingklubbor behöver man tillsätta när man lagar i vanlig ugn?

    När jag kollar på youtube... så ser jag i stort sett de använder olja på allt de lägger i...
    Men vill man ha torr fettsnål mat visst..
     
    Paul gillar detta.