*Löst* Problem med Telia Play + Nvidia Shield TV

Diskussion i 'Android TV' startad av blunden, 4 jun 2018.

  1. gurra55

    gurra55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har testat betan på min Mi Box och får det inte fungera med mitt Telia konto. Annars fungerar det med fjärrkontrollen utan att använda mus. Har gått tillbaka till tidigare app i den här tråden tills inloggningen fungerar.

    EDIT: Löste sig genom att logga in på Telia play kontot istället för Telia kontot.
     
    Last edited: 21 dec 2020
  2. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Testade appen på min shield tv 2019. Loggade in via mobilen /webbsida utan problem. Förvånadsvärd bra app för att vara beta [emoji106]
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Yepp men den är långt ifrån optimala i mina ögon.
    Saknar delvis automatiskt uppspelning av nästa avsnitt.
    Hemskärms kanalen
    Global sök
    Profilstöd

    Sedan undertexterna storlek tycker jag är riktigt horribelt små känns som den är anpassad för mobilen.

    Och så mycket annat, men vi kan bara hoppas på att Telia kommer lägga ner tid på utveckla den med snabba regelbundna uppdateringar till den blir åtminstone mer optimal och får en bra grund.
     
  4. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Fantastiskt. Tänk om man kunde göra en favorit-kanallista och trycka på kanalnummer 4 på kontrollen för att direkt hoppa till 4an osv

    En epg som man kan se utan att gå ur kanalen vore fint också.

    Kanske kommer framöver.
     
    Pentav gillar detta.
  5. Pentav

    Pentav Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har för mig att den startade nästa program i telia play men kan komma ihåg fel.
    Vad menar du med hemskärmskanal? Att den ska fortsätta spela upp senaste kanalen man tittade på innan man stängde av tvn? Det saknar jag, när man startar tvn för att ha lite bakgrundsljud och måste trycka en extra gång för att välja kanal.

    Undertexterna för mig ser ut som på den vanliga boxen. Säker på att det inte är din TV som styr storleken?

    Åh ja och dessutom att få fram info om program genom nån knapp, om än bara på "OK" eller så.
    Saknar den tydliga och mer kompakta EPGn.
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Hemskärmskanal är en rad på TV när man startar som listar rekommderad innehåll baserad på vad du har titta på normalt sätt, vilket bruka underlätta bara trycka på TV och klicka igång något, ju bättre jobb utvecklarna gör med matcha sitt gillande med det man har tittad ju mindre behöver du fundera på om det är något och se, vissa gör det extremt dåligt, netflix gör jobbet bäst även om de hade kunnat förbättras.
     
  7. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Den raden kan ju kvitta tycker jag. Då är det bättre att gå in i resp app för att se många fler förslag. Ett tryck extra är inte så omständigt. Dessutom blir det konstigt om man har flera profiler i exv Netflix, när förslag på filmer och serier dyker upp som man redan påbörjat i en annan profil än den som visas. Bra tänkt men en helt onödig funktion som blir väldigt begränsad.
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De tycker inte jag, gå in i respektive app tycker jag tar allt för långt tid och hitta något och titta på, förutom om du redan följer då öppnar jag normalt sätt appen också, om jag redan vet vad jag ska kolla på, däremot tycker jag inte det är nice när man inte vet vad man vill titta på utan mest slå på något då är 99% av alla uppspelningar från min sida normalt från kanalen, eller via global söken funktionen.

    Typ om man vill se en komedi så använder man Google Assistans och säger Kommedifilmer från 2020-2021 så får man upp alla filmer där sedan är det bara kolla vilken tjänst som har den om den finns på någon tjänst, eller om man vill se en film från en viss skådespelare då kommer global söken in riktigt användarvänligt.
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Hur är Android TV-appen som släppts nu? Fick ett svar från Telia på en recension på Play Store där jag klagat på avsaknaden av denna.
     
  10. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Den funkar bra tycker jag. Använder den mest för att zappa bland kanalerna och det går hyfsat fort. Dock inte i en Nvidia shield utan Philips tv.
     
    blunden gillar detta.
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Funkar fint nu tycker jag, det var väldigt påtagligt beta i början. Kör den på mina miboxar, och även på en firestick.
     
    blunden gillar detta.
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Sorry, I haven't been active here for a while and when a logged in a few days ago I saw that I had alerts at first but they were apparently too old so they got cleared before I had a change to see what they were about. :)

    I'm guessing that Telia might've solved this already by releasing an Android TV version of their app for the Norwegian app as well? If not, the changes I made to the most recent version I've patched are available at the link below:

    [PATCH] Address crashes on Android TV

    In general, the process is basically to work around the crashes by stubbing out the problematic code. To do that, it helps to have some experience with smali code but this particular project is a decent one to start with if you want to learn by example since the code mostly isn't obfuscated in version 4.21.2. They also haven't stripped line numbers, allowing you to more easily correlate decompiled Java code with the smali code you will need to modify in order to rebuild a working version.

    Tools I use:

    skylot/jadx
    Apktool - A tool for reverse engineering 3rd party, closed, binary Android apps.

    Once you've downloaded the tools, decode/disassemble the apk using apktool to get the smali files that you will have to edit. Now it's time to open the APK in jadx. It will decompile the classes.dex files to Java code, as well as provide you with the smali version of each file (a new feature in recent versions). Also enable USB debugging on your Android TV device (after first unlocking the Developer options menu) and setup ADB. When dealing with an Android device connected to a TV, I generally enable network debugging so that I can grab the logcat log and install WIP versions easily. Now it's time to get to work. :D

    Run the app and check the logcat log for the stack trace that will be produced when the app crashes. Find that class and look for the line mentioned in jadx (make sure jadx is displaying the line numbers it got from the smali code, i.e. the purple colored line numbers that don't really match the number of lines you actually see in the decompiled code). Once you've identified the code that you want to remove, make the appropriate changes to the smali file in the folder created by apktool earlier and rebuild it. You'll also have to sign the APK before you can install it, either via jarsigner or with the tools from the Android SDK.

    Repeat the steps above until you've bypassed all the crashes.

    If this seems to be too challenging for you, let me know. :)
     
  13. Pentav

    Pentav Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kör på min Philips TV och den funkar fint. Dock gör jag inte så mycket mer än att kolla på kanalerna eller kanalöversikten. Byta kanal med knapparna "kanal +/-" funkar också fint.

    Hade gärna sett att appen startar på senaste spelade kanal istället för att behöva välja kanal varje dag man startar TVn. Men hellre så här än en extra box.
     
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Låter lovande alltså. :)
     
  15. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Absolut.

    Hoppas vi får favoritlistor. Möjlighet att direkt trycka kanalnummer på fjärrkontrollen.

    Att man kan bläddra mellan kanalinnehåll/ se full epg utan att avsluta kanalen.

    Men funkar ganska bra.
     
  16. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Skulle gärna se pausa och rewind eller har jag missat nån inställning?
     
  17. Pentav

    Pentav Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Någon annan som har fått problem med kanalerna från Discovery (kanal5, kanal11, discovery etc)?
    För mig hackar dom otroligt mycket sen en uppdatering för ett tag sen..

    Alla andra kanaler funkar bra.