Fråga: Fingeravtrycksläsaren S20

Diskussion i 'Galaxy S20' startad av carrimore, 5 feb 2021.

  1. carrimore

    carrimore Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå,

    Funderar på att hoppa tillbaka till Android igen, har haft en Iphone 11 pro max i ett halvår nu.
    Hårdvaran är ju kanon inte mycket att anmärka på, men IOS är ju desto tråkigare, känner mig minst sagt bakbunden jämfört med Androids öppenhet.
    Funderar på att testa en S20, men hur är det nu med fingeravtrycksläsaren...
    Är tämligen kräsen och vill att allt skall funka perfekt. Iphonens Face detection är svårslagen, funkar i alla lägen!

    Läser att det har varit en del strul med avläsaren på S20 (ultraljud vad jag förstår) hade tidigare en Mate 10 pro med kapacitiv avläsare på baksidan som var kanon!

    Har det kommit mjukvaruförbättringar på S20 som löst det hela, eller?
     
  2. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Inte nöjd strular varje dag och har inget skärmskydd på.
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycksläsaren på S20 är väldigt känslig för om fingrarna är torra eller fnasiga, då funkar den inte. Om man har rena fina fingrar funkar det bra. Tror inte mjukvara kan förbättra detta då det är samma sensor som sitter i S10, så då vore det nog redan gjort.
    Apples Face unlock är mycket bättre om man jämför hur bra det funkar irl.
     
  4. carrimore

    carrimore Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo, Face id på Iphonen är klockren, funkar till nära 100% i alla lägen och är godkänt för BankID och de flesta betaltjänster otroligt smidigt system i vardagen. Efter att nu haft telefonen ett halvår känns det därför tveksamt att byta tillbaka till Android, som vad jag förstår, saknar motsvarande.
    Varför kan inte Androidvärlden få använda samma teknik?
    Kapacitiv fingeravtrycksläsare funkade ju bra men de flesta tycks ha övergivet det systemet.
    Undrar om nästa Pixel modell kommer att ha kvar det?
     
  5. M.H

    M.H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2018
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag hade jätteproblem med läsaren, fick lägga in dem igen varje vecka och den låste upp var 3e tryck. Sen satte jag på ett skärmskydd och nu funkar det ta mig fan jämt! ( Peppa peppa)
     
  6. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    För mig har den fungerat jättebra. Sällan något problem och jag har ofta torr/grov gitarrsträngs-hud på fingrarna. Trodde det skulle vara ett problem innan jag köpte men är förvånansvärt väl fungerande för mig.

    95/100 funkar och 5/100 får jag placera om fingret en gång. Jag har kanske haft tur, har också läst att andra haft bekymmer med den.
     
    jogge gillar detta.
  7. Dr Purple

    Dr Purple Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2019
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Air 4 | iPad mini 6
    Eftersom Face ID är bäst och Android har inget motsvarande. På Android kan du lura "Face ID" med en bild så kommer det såklart aldrig att vara lika säker som Face ID på iOS. Där har du skillnaden mellan Android och iOS, om Apple gör en sak då ska de göra den saken bra och den ska fungera bra också.

    Jag är totalt trött och irriterad på Android, oftast har jag problem med min fingeravtryckläsare också. Planerar nu att flytta till iOS även om det är lite mer instängd. Sometimes, simple is better.
     
  8. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Vet inte hur aktuellt det är för dig att testa s21 istället men på den är fingeravtryck läsaren betydligt bättre
     
  9. carrimore

    carrimore Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Framtiden får väl visa vad S21:an går för, jag avvaktar nog ett tag.
    Batteritiden har väl inte heller på tidigare modeller varit på topp, även här är jag supernöjd med 11 pro max. Och högtalarljud i toppklass.
    Varför byta?
    Tja, ta t.ex. aviseringar, när skall iOS komma med AOD?? Visst kanske drar något mer batteri, men idag har nästan alla nya telefoner AMOLED så ingen stor potatis, självklart skall det vara valbart.
    Och separata ljudnivåer för olika funktioner, går t.ex. inte att ställa väckarklockan separat, knuten till samma nivå som ringsignalen, måste ställas ner innan natten för att inte vakna upp skräckslagen på morgonen.. Självklara funktioner i Android, eller? Egna ikonteman, widgets etc.
    Listan kan göras lång...
     
  10. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Om du går från en iphone 11 pro max så kommer inte någon av s20 lurarna göra dig nöjd när det gäller batteritid iaf.
    Isåfall måste det nog vara s21 ultra.
     
  11. bortihejn

    bortihejn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så länge fingrarna inte är våta så tycker jag den fungerar väldigt bra. Låser upp direkt.
     
  12. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Kanon, har oxo sett så många som har problem att jag accepterat den, men eftersom du skrev att den funkar bra för dej, provade jag en ny runda. Numera är jag noga att ha tummen vågrätt (sensorn är rektangulär vågrätt) och framför allt trycka lite hårdare, då funkar den mycket bättre, det är de små sakerna som gör det.
     
    ratscore gillar detta.