Starkt ljus skadat smartphone-kameralins?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anonym555, 28 jan 2021.

  1. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    Kanske är fel forum men undrar om det finns någon som helst möjlighet i helvetet att starkt ljus kunnat skada en mobilkameralins, inte solljus jag syftar på då utan en mobils ficklampa lyst mot kameralinsen på _en annan_ mobil från några centimeters håll i typ 30 min? Talar då alltså om två st mobiler där den ena lyser på den andra.

    Mobilens lampa utsöndrar inte någon hög värme vad jag kan känna, så kan enbart ljus orsaka någon sorts skada?

    Sorry för skum fråga. :P
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Har ingen expertkunskap om detta alls men spontant känns väl det osannolikt?
     
    katho gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror inte linsen i sig skadas däremot kanske själva kamerasensorn? Mörkerkikare ska man ju akta sig för att exponera för dagsljus.
     
    Kristy gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Som @John3@John3 sa så kan inte linsen skadas av det men en sensor kan skadas av att bli utsatt för starkt ljus för länge men då snackar vi solen typ. Men vet inte vart gränserna går för hur starkt ljus det måste vara. Men möjligt är det.
     
    Kristy gillar detta.
  5. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Ljusshower med laser räcker tyvärr utmärkt.. Vet att ett gäng konsertfotografer fått byta sensor pga det..
     
    BrearedsDea, Kristy, cobben och 1 annan gillar detta.
  6. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    Grejen är att det råkade hamna intorkat smuts på bakre kamerorna (4 st där bak), var tvungen att använda starkt ljus från mobilficklampan då när jag rengjorde utanpå bara, så den låg väl ovanför och lyste ett tag.

    Jag kan inte jämföra med någon gammal bild heller eftersom mobilen är ny.
    Tycker t.ex. att rum inomhus här hemma ser ljusare ut/lyser upp mer i kameran än hur ljuset är i verkligheten som är mer lågmält, men det behöver förvisso kanske inte vara någon skada utan bara så kameran gör.

    Vet liksom inte ens hur man ser om något skadats, om ljusstyrkan ens kan ha något med det att göra. Kanske går att se på bilderna man tar om något ser knas ut?
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De flesta mobilkameror ljusar upp motivet mycket mer jämfört med hur det ser ut i verkligheten.
     
    Anonym555 gillar detta.
  8. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    De gånger jag sett det har det visat sig i form av streck, eller oftast kryss, som löper från ena sidan av sensorn till den andra och dessa är oftast enfärgade.
    Att bilden skulle bli ljusare har jag aldrig hört talas om kan inte på något sätt att hit det skulle uppkomma pga exponering av ljus.

    Så nej, din kamera har inte tagit skada av att bli belyst med en annan telefons ficklampa.
     
  9. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    Tackar för svaren!

    Den har väl lika starkt sken som blixten när man fotar med blixt eller när man filmar med blixten på, är ju exakt samma lampa därbak under kameralinsen som används för både blixten och ficklampan på telen, och lika starkt ljus med som används för blixt som för "ficklampa" och det går inte att sänka det starka ljuset på den smartphonen.

    Så verkligen inget svagt sken om man säger så.
     
  10. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Jo det är bra svagt jämfört med andra ljuskällor, det är inte mycket ljus alls ärligt talat.
    Din kamera har inte gått sönder av att du lyst in i den.

    Jag skulle inte tveka en sekund att dra av min 600Ws studioblixt (tillräckligt stark för att överrösta solen en sommardag) rakt in i kameran och kan garantera att den inte kommer ta skada av det.
     
    BrearedsDea och Anonym555 gillar detta.
  11. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    Nej jag tycker inte heller det borde skada, men jag vet inte hur "tålig" en smartphone-kamera kan vara.

    En systemkamera har tydligen ofta en mekanisk slutare framför sensorn som skyddar i någon mening vilket väl inte en mobiltelefon har, samtidigt bör ju det inte vara såå himla känsligt kanske. :)
     
  12. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Den har inte skadats. Lägg ner tanken på att den har det och dina nojor, för nojor är det enda det är.
     
    Anonym555 gillar detta.
  13. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Absolut kan lång exponering av ljus utan att man anpassat utrustningen skada sensorn. Att lysa på en ljussensor innebär belastning, och 30 minuter i starkt ljus motsvarar snällt räknat åtminstone 10.000 exponeringar. I verkligheten skulle jag säga att det motsvarar det tiodubbla minst, så absolut tar sensorn skada.

    Hur sensorn skadas är olika, men det absolut vanligaste är såkallade "döda pixlar". Kameran tar helt enkelt sämre bilder. Att det blir bilder med pixlar som ser konstiga ut. Bilden blir fläckig, för mörk eller för ljus.

    Om bilderna blir lika bra som förr så har inte kameran skadats.

    Vet inte om jag i just ditt specifika fall skulle säga att kameran skadats men sensorn slits i regel på grund av exponeringstid och inte antalet exponeringar. I ditt fall skulle jag nog kika på bilderna för att se om kvalitén på bilderna försämrats. Att byta ut kameran i en smarttelefon är i värsta fall inte överdrivet kostsamt om man gör det själv.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    En "elektronisk slutare" är ingen slutare alls, sensorn är hela tiden exponerad. Men om den ska skadas av vanligt ljus så snackar vi nog årtionden minst innan det märks någon skillnad. :)
     
  15. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag provade igår att lysa med dioden på min iPhone 12 PRO rätt in i min systemkamera. Precis framför frontlinsen. Max ljusstyrka inställd på dioden.

    Mindre än en centimeter ifrån. Den låg direkt mot linsen, i ett försök att mäta styrkan med kamerans ljusmätare.

    Rent optiskt blev väl detta 100 mm framför sensorn eftersom jag hade ett 100-400 mm objektiv på kameran.

    I autoläge väljer kameran:
    ISO 200
    F/11
    500/s

    Exponeringsvärden som är ganska typiska för fotande en vanlig solig dag. Alltså vanligt fotande på marken under klarblå himmel. Inte rakt mot solen.

    Jag provade förut att från balkongen rikta samma kamera ner i snön på taket nedanför. Ett platt tak. Solen strålar in lågt över hustaken i stan. Jag fick i detta experiment samma värden som jag fick med dioden tidigare.

    Ljuset som reflekteras från solen utomhus en solig dag är tydligen ungefär lika starkt som ljuset från ljusdioden.
     
    Last edited: 6 feb 2021
    Johnh3 och bernard gillar detta.