Tele2 ip4v6??

Diskussion i 'Allmänt' startad av andersjohansson1984, 6 feb 2021.

  1. andersjohansson1984

    andersjohansson1984 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2020
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag har tele2 mobilt bredband hemma, dålig täckning så kan bara köra på 3g annars tappar den anslutning varje gång den hoppar mellan 4g och 3g.

    Jag såg inne i routern så stod det ip4v6 och där kunden man även ändra till bara ip4.
    Vad är detta? Försökte googla men blev inte klokare på det, och ni här brukar ha koll på allt data grejor..
     
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    IPv6 är en standard tänkt att ersätta den gamla IPv4-standarden som har brist på tillgängliga addresser.

    Rent konkret så finns det inte mycket mer att tillägga än att du bör slå på det då det inte påverkar något negativt och det betyder även att du redan idag hoppar på en standard som allt fler börjar stödja.
     
    bernard gillar detta.
  3. andersjohansson1984

    andersjohansson1984 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2020
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Okej, det står på v6. Tänkte bara ifall det hade något med typ 4g/3g mottagning eller så..
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det ska inte påverka mottagningen alls vad jag vet
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, det har inget med 4G/3G att göra.
    Det handlar om två olika typer av IP-adresser där IPv6 är tänkt att ta över efter IPv4. Som vanlig användare har du antagligen ingen större fördel av IPv6 ännu om nu Tele2 stöder det. De flesta svenska ISP:er är dåliga på att stöda IPv6 än. Jag vet inte exakt hur det är med Tele2.

    De flesta större siter stöder IPv6 i dagsläget men många mindre ligger fortfarande kvar på IPv4. Så man kan inte välja enbart IPv6 för då kommer man inte att nå allt på internet.

    En IPv4 adress ser ut så här: 172.67.68.15 medan en IPv6 adress ser ut så här: 2606:4700:20::681a:62. (Adresserna är till Swedroid).

    Fördelen med IPv6 är att man kan ha många fler IP-adresser i systemet. Världens IPv4-adresser håller på att ta slut.
     
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ja, med ipv6 skulle alla världens enheter kunna få en unik adress har jag läst. Men de är inte direkt enkla att läsa/komma ihåg...
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    IPv6 adresser är INTE lätta att komma ihåg. I praktiken ska man nog sällan behöva göra det. Det mesta sköts automatiskt om man väljer att sätta upp det så.

    IPv6 innehåller en närmast ofattbar mängd adresser. Enligt wikipedia:
    upload_2021-2-7_0-2-10.png
    IPv6 – Wikipedia
     
    EricG gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Bra att man bygger det framtidssäkert, så att IPv6 kan fortsätta användas även om några tusen år när människan koloniserat andra solsystem och galaxer :)
    Bristen på långsiktighet är annars ett problem ofta!
     
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tror man tänkte väldigt långsiktigt med ipv4 också.. Ingen kunde väl tro att det skulle bli miljarder enheter? När vi kiloniserat nya solsystem (lol) kommer vi säker ha ipv9000
     
  10. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Nja, IPv4-accessen håller på att försämras då fler och fler hamnar bakom CG-NAT. Vilket kanske är huvudanledningen till att man tagit fram Internetaccess definitionen, som säger att internetaccesser måste stödja IPv6. De skulle ta fram ett testprogram men det verkar dragit ut på tiden. (https://internetstiftelsen.se/app/u...n_Internetaccess_Definition_Version_10_A4.pdf)

    Angående CG-NAT, och hur användarupplevelsen kan försämras.
    • CG-NAT kan leda till att du oftare måste fylla i CAPTCHA då många delar på samma IP-adress.
    • CG-NAT kan också leda till att anslutningar blir avbrutna i fall portarna tar slut på CG-NAT enheten. Fast många kanske inte tänker att det kan vara CG-NAT som orsakat avbrottet för det fungerar antagligen snart om man provar igen,
    • CG-NAT (eller annan NAT) kräver också att man håller öppen en port, annars kommer den stängas av CG-NAT enheten. Det resulterar i att man ofta använder korta persistent-keepalive med t.ex. VPN-protokoll (som WireGuard). Vilket troligen gör att t.ex. mobilen väcks regelbundet och använder mer energi än om man använt VPN över IPv6, och då kan undvika persistent-keepalive.
    • Sedan går det förstås inte att ha en egen VPN-server, och det kan bli problem att spela.

    (Med IPv6 så slipper du nästan alltid NAT förutom t.ex. VPN-tjänster som envisas med att använda det. Men man har förstås fortfarande en brandvägg i sin router som normalt blockerar inkommande anslutningar från internet.)

    Förresten är nog Tele2 en av operatörerna i Sverige som ger flest användare IPv6-access. Har man 4G så borde man ha IPv6 automatiskt. (Är inte säker på att det fungerar med 3G.)

    Det finns många stora sajter som inte stödjer IPv6 än trots att 6 juni 2012 var World IPv6 launch, t.ex. Reddit.
     
    Moby och cobben gillar detta.