Telia påbörjar utfasningen av 2G och 3G

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av nickname, 4 feb 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Och Volvo on Call kan inte använda andra operatörer? Fråga Volvo vad för nätverk som de stödjer
     
  2. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Vet faktiskt inte, vart en bra fråga. Får kontakta Volvo och kolla. Vet att det inbyggda modemet klarar bara 3G(separat modem som inte berör Volvo on Call då det går via eget nät)


    Edit: Verkar vara telenor som står för uppkopplingen och inte Telia som jag fått för mig, är väl dock bara en tidsfråga innan dem också släcker 2G/3G nätet.
     
    Last edited: 5 feb 2021
    jnsson gillar detta.
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    När en bil blir äldre än 10 år kan man inte längre räkna med att det finns reservdelar att köpa, och övriga kringtjänster ska man nog inte heller räkna med ska finnas kvar.

    Sicken tur att man har en 12 år gammal Citroën C5! :cool:
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Om 4G tar över den frekvensen som 2G använder idag, så kommer ju samtal fortsätta fungera (om man nu har VoLTE på sin telefon vill säga). Det är ju ingenting "magiskt" med just 2G som möjliggör samtal i obebyggda trakter, utan det handlar väl om att 2G fått de frekvenser som lämpar sig väl för röstsamtal i såna trakter, tänker jag. Så det borde inte bli någon skillnad om samma frekvenser används till röstsamtal över 4G i framtiden. Då kanske du rent av får fungerande datatrafik också, dvs en förbättring på flera sätt.

    Var håller du till, vilka obygder pratar vi om egentligen? Norrbotten? Låter jobbigt att vara utan fungerande och pålitliga kommunikationer :)
     
    Kristy gillar detta.
  5. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jo, norr och västerbottens inland. Om 2G försvinner här så kommer man på vissa ställen behöva bege sig flera mil för att kunna ringa 112...
     
    bernard gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om de byter 2G till 4G då? Bara för att de tar bort 2G så behöver inte det betyda att det inte kommer finnas någon täckning alls
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    V
    Intressant dock, det betyder isf att att alla Doros knapptelefoner stödjer VoLTE och Wifisamtal? Det har de ju marknadsfört väldigt dåligt i så fall.
     
  8. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    På många stäckor finns varken 3G eller 4G på 3-6 mil
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte idag, men där det finns 2G idag kan det ju bli tal om att de byter från 2G till 4G det är det jag försöker säga. Och med VoLTE stöd så kan du ringa över 4G
     
    Kristy gillar detta.
  10. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Innan detta eventuellt kan gå igenom så måste logiskt sett alla operatörer kunna erbjuda VoLTE först, då det handlar om en nationell säkerhetsfråga
     
    Kristy gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns andra operatörer som än så länge inte sagt att de tänker stänga ner nätet. Så vet inte om det klassas som en nationell säkerhetsfråga bara för att en operatör väljer o stänga ner 2G
     
    Kimball gillar detta.
  12. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Telia har en uppgift att vara bärande inom infrastrukturen, redan från när de var statliga.
    Och om man talar om övriga operatörers 2G så är det på många ställen till och med sämre än Telias 3 och 4G. T.ex. telenor här uppe i norr, de kan ha miltals stora täckningshål där det är noll signal på alla band. Har provat deras nät ett par gånger men gett upp. Man kan köra i 40 min utan en pinne
     
    CartelZ gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När testade du senaste? Tele2 och Telenor ska ha 90% yttäckning, att jämföra med Telias 92% yttäckning
     
  14. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Har testat dom 2018, 2019 och 2020. Lika dåligt varje gång.
    Jag har ännu inte hittat ett hål i telias 2G GSM täckning, inte ens när jag kör på MC-turer långt inne i djupaste inlandet.
    När man är ensam ute på tur långt inne på grusvägar är mobilen livräddaren om något skulle hända
     
    CartelZ, Kristy, Gyllenb och 1 annan gillar detta.
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 323
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Säljer Telia telefonen sedan 2018? Då Finns tekniken.
     
  16. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Dom har marknadsfört som 4g med "HD samtal" gissar på att det är samma som 4g med volte (hoppas jag iallafall).
     
  17. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Oron för att 112 inte fungerar pga. att en operatör inte har täckning kan man bortse från. 112 är inte operatörsberoende. Starta om telefonen skippa inloggning och ring 112. (givetvis måste någon operatör finnas)
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Jag har själv rört mig en del i Norrland, och jag har haft väldigt svårt att förstå de där siffrorna. Minns att vi diskuterade det i höstas. Det känns som något friserade siffror, att Tele2 och Telenor överdriver eller liknande. Uppfattningen när man befinner sig där uppe är i varje fall att Telias täckning är överlägsen, det skiljer knappast två ynka procentenheter i yttäckning om jag gör en anekdotisk jämförelse när det gäller de trakter jag befunnit mig i. Jag vet, en sån jämförelse är såklart varken statistiskt eller matematiskt möjlig att göra utan bättre och mer tillförlitlig data, där min egen personliga uppfattning inte är värd särskilt mycket, men ändå. När vi gått på fjälltur så kunde de andras telefoner med icke-telia-operatör vara utan täckning i stort sett hela dagen, medan jag hade fullt fungerande 4G med bra hastighet. Bara som en jämförelse. Så ser det ut på många håll, och då pratar vi stora landområden som faktiskt utgör en stor del av Sveriges yta. Hur detta kan omvandlas till 2 % skillnad i yttäckning förstår jag inte.

    Jag är beredd att hålla med dig till stor del. Så som situationen ser ut idag - med avsaknad av 4G-samtal för många telefoner som ej certifierats och för vissa operatörer som saknar tekniken helt - så är det ett stort problem att situationer kan uppstå där man ej kan ringa 112 när 2G börjar stängas ner. Huruvida situationen kommer se bättre ut, med fler VoLTE-certifierade telefoner år 2025, vet jag inte.

    Täckningen i sig kommer dock inte påverkas när 2G stängs ner, tror jag, förutsatt att 4G får tillgång till frekvenserna (vilket jag hoppas och utgår ifrån). På sikt kommer det rent av bli bättre när 4G tar över efter 2G, då kommer du sannolikt ha täckning i samma områden som idag fast med 4G istället, och möjlighet till datatrafik och högre kvalitet på mobiltjänsterna.

    Men vägen dit - övergångsperioden - kan bli jobbig, dels tar det kanske ett tag att få tillstånd och uppgradera varje mast så att den använder 4G istället (särskilt om PTS är sena på bollen), kanske blir det ett avbrott under en period, dels kommer det ta ett antal år innan 4G-samtal är verkligt utbrett så att alla telefoner stödjer det.

    Så på lång sikt blir det bra, på kort sikt kan det bli dåligt under flera år, som du säger.

    Fast om den enda tillgängliga operatören är Telia, och den enda signal man får in är Telias 4G-täckning, så kommer man inte kunna ringa 112 om telefonen saknar stöd för 4G-samtal. Det är så att säga tekniskt omöjligt att ringa ett samtal då, även om det är till 112 eller annat livsviktigt telefonnummer. Det är ingen "spärr" operatörerna lagt in för skojs skull, utan det är en teknisk förutsättning att telefonen stödjer 4G-samtal för att överhuvudtaget kunna koppla upp ett samtal över 4G.

    Så jag tycker nog att Telia borde arbeta mycket med denna fråga de kommande åren, innan 2G-nedstängningen sätter igång på allvar. Det hoppas jag är deras plan att göra. Att t.ex. certifiera betydligt fler enheter för 4G-samtal. Att säkerställa att 4G-samtal alltid fungerar, även vid roaming av utländska turister här i landet osv.
    Eller säg Tre-, Telenor- och Tele2-abonnenter som saknar täckning i översta norrland och behöver ringa 112 genom att använda telias nät, om deras telefonmodeller förvisso är certifierade för 4G-samtal av Telia men att telefonen har ett simkort från en annan operatör och har den operatörens profiler inlagda istället för Telias profiler, kommer de då kunna koppla upp samtal över Telias 4G-nät, eller uppstår ytterligare kompatibilitetsproblem där? Då har vi ytterligare problem. Hmm. Detta är ju värt att lyfta på regeringsnivå och till politiker i riksdagen kanske, om det verkar som att Telia och PTS inte jobbar tillräckligt med dessa frågor. Kanske krävs tvingande lagstiftning. Kan säkert vara en god idé att skriva till sin lokala riksdagsledamot, så att de lyfter frågan i riksdagen.

    Alltså: täckningen i sig blir nog inget större problem när 2G försvinner och ersätts av 4G. Men kompatibilitetsproblem för 4G-samtal kan bli ett stort problem.
     
    Kristy och thehero gillar detta.
  19. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Håller med till fullo. Exemplet jag skrev är när man har noll täckning på allt utom en svag men fungerande telia 2G GSM signal. Närmsta 3/4G-nät är miltal bort. Och vanlig 2G GSM från vissa andra operatörer kan till och med vara ännu längre bort.
    Och nej, detta är inte på toppen av kebnekajse, utan ofta i vanlig Svensk landsbygd i norr.
    Hursomhaver, hoppas de tänker till innan de gör något.
     
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Minns en skrivelse från någon "tankesmedja" eller liknande, säkert för 10-15 år sedan, som föreslog på fullt allvar att det skulle vara lönsamt för samhället att koncentrera befolkningen i större tätorter och lägga ner all service utanför.

    Dvs inte bara telefoni, utan även vägnätet, elnätet, brandvärnet, sjukvården, osv.

    Det skulle inte vara förbjudet att bosätta sig i obygden, bara man inte kan räkna med någon som helst hjälp om det händer något.

    Cornucopia idag:

    BREAKING: Elnätfrekvensen var vid kritisk botten 08:05:47 i morse - mycket nära total nedsläckning

    "Vad som är sagt är att de som inte röstar på Miljöpartiet stängs av från elnätet först, dvs de som inte bor i storstäderna. Man utgår från att folk ute i provinserna klarar sig bäst, trots allt lever vi på landet som på 1800-talet redan."