Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    DB var väl ändå först att få stryk pga pengatvättande. Men nog är det pinsamt att dem driver med det. DB var ju rädda att bli av med tillståndet att handla med/i dollar.
     
  2. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Det stämmer säkert, har inte exakt koll på alla smutsiga bankaffärer. Min poäng var snarare att DB inte direkt är ensamma med att ha en hög lik i garderoben.
     
    Zooklubba gillar detta.
  3. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Deras internetbank ser att komma från något tidsepok innan IT-kraschen är mest sur över att jag inte fick bättre ränta i och med sparande hos de. När jag band mig för ett år så fick jag 1,09 mot att jag hade ett sparande hos dem. Nu fick jag inte det så jag flyttade hela ISKn från dem till Avanza.
     
    Kiddy och Nudeln gillar detta.
  4. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Rekommenderar Nordnet framför Avanza. Avanza har blivit mumbo-jumbo. Men annars korrekt, storbankerna ska man undvika i största möjliga mån.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker precis tvärtom. Jag har använt både Avanza och Nordnet i många år och Avanza känns betydligt mer alerta. Ställer du en fråga till Nordnets kundtjänst kan du vänta en vecka på svar. Med Avanza hann jag ställa en fråga, få svar, ställa en följdfråga och få svar på den under samma dag.

    I mitt tycke är också Avanzas gränssnitt överlägset Nordnets. Nordnet är överhuvudtaget inte intresserade av synpunkter från kunderna är min erfarenhet. Jag har vid 4-5 tillfällen framfört synpunkter på saker jag anser kan förbättras hos Nordnet. Hittills har jag inte fått svar en enda gång.

    Jag har det mesta av mina tillgångar hos Avanza men vissa saker låter jag ligga kvar hos Nordnet p.g.a. att det blir för krångligt att flytta dem. Skulle dock aldrig lägga in något nysparande hos Nordnet idag.
     
    Zooklubba, Timpppa och Leo83 gillar detta.
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Håller med till 100%!
     
  7. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Lustigt att det kan skilja så. Jag går åt andra hållet. Behåller de papper jag har på Avanza (av samma skäl, orkar inte flytta över) men gör nyinsättningar (primärt) till Nordnet.
     
  8. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Det man ska ha med sig gällande Avanza och Nordnet är att de är ganska dyra idag, börjar bli lite "fin" bank. Swedbank Handelsbanken, Nordea och SEB är billigare på en hel del saker. Nordea på allt. Så man betalar premium för en premium sida.
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Nordea billigare på allt? Nog är väl ett bolån hos Stabelo billigare än Nordea, iaf om man kollar på snittränterna.

    Man betalar mer för handel i aktier men man får en bank som enbart jobbar med det och som inte tvättar miljarder eller hjälper de allra rikaste att skatteplanera.
     
    Last edited: 7 feb 2021
  10. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Nja, beror helt på. Jag betalar 0,03% i courtage hos Avanza (Courtageklass Pro 2) och 0,99% i bolåneränta. Nordea tar just nu 0,06% men ska höja till 0,09% den 15e mars. Och skulle tippa på att det är svårt att få ned 3-månadersräntan till 0,99% hos Nordea. Sedan är Nordeas Investor-plattform ett skämt jämfört med Avanzas.

    Jag håller även med många andra i tråden om att avanzas sida är enklare, snyggare och mer funktionell än Nordnets. Även kundtjänsten är snabbare och mer serviceinriktade. Den enda fördelen med Nordnet är deras VP-belåning. Där de erbjuder både bättre belåningsgrader och lägre räntor.
     
    svenix gillar detta.
  11. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag upplever Nordea som extremt fyrkantiga.

    Jag själv anser mig vara en ganska bra kund :
    - mindre än 50% belånat hus i område med höga huspriser.
    - Företagskonto och pension hos Nordea
    - Barnkonto med värdepapper
    - Kapitalförsäkringar
    - Ganska stort sparande i värdepapper.
    - Inga andra lån än bolån

    Med allt detta och ganska låg ålder så borde man vara en prioriterad kund . Dom kommer kunna tjäna pengar på oss under många många år och sedan på mina barn och deras pengar.

    Men istället upplever jag Nordea som helt omöjliga att ha att göra med. Nya digitala bankmän varje gång man är i kontakt med banken. Nerlagda kontor och ingen personlig service över huvud taget.

    Stört omöjligt att förhandla räntor utan att dom skall blanda in hemförsäkringar och all annan skit som inte borde tillhöra en bank.

    Jag flyttade alla mina pengar utom våra lönekonton till Nordnet nu. Vi fick ett mycket bra bemötande från första kontakten. Dom hjälpte oss med att flytta över bolån och vi slipper att sitta och förhandla ränta.

    Norde Investor är något av det sämsta jag har handlat värdepapper på.

    Så nu har jag Avanza ( pga av vissa värdepapper som bara finns där ) och Nordnet för allt utom lönekonton.

    Nordea vaknade först när jag bad om att få ut mitt amoteringsunderlag och började pruta räntor mm. Jag tycker att man som kund då känner sig lurad istället. Uppenbarligen betalade man ju för mycket innan då.
     
    milky81 gillar detta.
  12. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja de nya bankerna springer ifrån de gamla osmidiga drakarna. Jag hade bolånet hos Handeslbanken förut, inget lönekonto, sparande eller något annat. Ändå ville de att jag skulle betala 20 kr per månad i nån avgift för att använda internetbanken och något kort. Frågade om inte jag kunde slippa den då jag aldrig var inne på deras internetbank eller använde något kort. Nej det går inte sa dom och då flyttade jag bolånet till Avanza med lägre ränta. Allt känns mordernare och bättre där. 20 spänn är inte mycket men en helt onödig avgift så det var av principsak plus att jag ändå tittade över bolånets ränta och funderade på att flytta det.

    Hur många kunder är det inte som upplever samma sak och byter?

    Ägde tidigare även aktier i Nordea men har sålt av dom, tror inte långsiktigt på någon av storbankerna om de inte gör stora förändringar.

    Edit: just det, det var även när jag beställde amorteringsunderlag och jag angav avgiften som en av anledningarna till flytt som supporten vaknade till "Den avgiften hade vi kunnat se över i ditt fall". För sent....
     
    Oneplus2 gillar detta.
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jag hade funderat på det också innan årsskiftet, dock har jag inte storbankar på mitt bolån (LF i detta fall). Men räntan var ändå lägre hos Avanza eller Hypoteket. Men jag valde att stanna kvar i och med jag inte ha så höga lånebelopp. Det finns en "flyttavgift" för lånet om man har bostadsrätt, i mitt fall så lönar det sig inte att flytta i och med det blir + - noll.

    Jag kan hålla med dig där med att begära amorteringsunderlag, har hört detta från rätt många att det inte är förrän då bankerna vakna till och kan erbjuda rabatter som de inte kunde innan.
     
    Last edited: 8 feb 2021
  14. Brynolf_85

    Brynolf_85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig. Tycker Nordnet har blivit ganska dyra samt också börjat bete sig som gammaldags stor-bank, alltså dåliga kundservice, attityd samt prissättning av tjänster mm.
    Att vi småsparare upplever dem som dyra återspeglas tyvärr ganska väl i deras resultat...
    Nordnet rusar efter stark rapport – närmar sig Avanza
     
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Avanza och Nordnet har fortfarande bäst sidor tror jag?
    Har aldrig handlat aktier från en annan mäklare än Avanza och Nordnet, så jag kan ha fel. Men ni som har använt alternativ till dem, är de tillräckligt bra för att ni ska gå handla på de istället för på Avanza och Nordnet?
     
  16. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Jag har provat flera och skulle ranka dem följande: Avanza, Nordnet, Swedbank, Degiro, Aktieinvest, Nordea. Baserat på användarvänlighet och funktioner.
     
    ganmo gillar detta.
  17. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det stämmer då, och det är inte utav icke anledning som Avanza har utnämnt till bästa nätmäklaren flera år på raden. Så jag tycker åtminstone att man får mycket tillbaka även om man betalar extra mot andra "billigare" alternativ :)
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Elon musk har lagt 15 procent av Teslas kapital i bitcoin. Ska även erbjuda att köpa Tesla bilar med bitcoin i framtiden. Många tror nu på domino effekten att fler miljardärer kommer följa efter. Många miljardärer får sig nog en rejäl funderare... Måste finnas en väldigt anledning att ekon musk investerar så mycket.

    Så vad tror ni är det bra tillfälle att investera i bitcoin nu?


    View: https://youtu.be/KjO5tiZneEE
     
    Brynolf_85 gillar detta.
  19. Brynolf_85

    Brynolf_85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är onekligen verkligt intressanta dagar just nu på krypto börsen. Som alltid är det ett svårt beslut när något redan står på all-time-high, men det som talar för att denna all-time-high inte endast blir en topp för att sedan snabbt falla tillbaka är att vi redan ganska länge varit på toppen och att toppen kanske inte ens är nådd. Följer själv med spänning mina investeringar, men som alltid i dylika fall, med pengar jag kan bli av med och riskerna spridda på flera valutor. Kör hårt! :)
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad är bästa sättet att köpa bitcoin idag?
    Är revolut bra för det?