Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Någon som har erfarenhet av bmw 520? Säg denna på Blocket igår, den har kört lite för mycket enligt mig (8000 mil) men den är inom min budget och dessutom endast en privat ägare. Egentligen vill jag ha bensin då jag inte kör så ofta och är rädd för att sota partikelfiltret till diesel. Men vad tycker ni om nedanstående bil? Är medveten om att det inte är msport men tyvärr så måste man lunga ut minst 50-60k till för att få msport

    Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 520 d xDrive Sportpaket Nav Drag 190hk Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Den där bensinfläcken som du drabbades av ser jag som ett typiskt tillfälle för "mellan-tvättarna-puts". Sådana tillfällen är när bilen i övrigt är ren men när man drabbats av någon enstaka fläck, t ex insekter som fastnat på främre kofångaren eller den där retliga fläcken som man inte fick bort vid tvätten kvällen före därför att man missade att ta just där med svampen.

    För dessa "mellan-tvättarna-puts" avnänder jag meguiars ultimate quik detailer som jag sprayar på det drabbade stället och sedan torkar av med en mikrofiberduk. Sitter det riktigt hårt sprayar jag en gång till lite mer och gnuggar lite med mikrofiberduken innan jag torkar bilen torr. Visserligen har jag inte testat mot just bensinfläckar, men jag har gott hopp om att det funkar på det med. Oftast räddar jag i stället bensinfläckar direkt på macken genom att ta ett papper och torka av direkt om man råkat spilla.

    m v h Henrik
     
    Oceanic gillar detta.
  3. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag försöker sälja vår gamla bil och har nu fått ett konstigt mail från någon utomlands som vill köpa min bil. Det efterfrågar:
    Kontoinnehavarens namn -
    Rensningsnummer och kontonummer -
    Mottagarens mobilnummer -

    Mottagaren Adress -

    Kan de göra någonting konstigt ifall jag ger de dessa uppgifter? Tänker att de kanske inte kan göra så mycket med mitt kontonr eller tänker jag konstigt?
     
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det är scam. Svara inte.
     
    Dashio gillar detta.
  5. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Total helomvändning i bilköpet. Sitter nu med en ny Passat GTE, har ingen laddstation eller större möjlighet att ladda. Är det någon som vet hur man stänger av hybrid funktionen?
     
    Last edited: 6 feb 2021
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tänkte på en sak för min Cupra Formentor... är inte så insatt när det gälelr fjädring.. men luftfjärdring ska väl vara det bästa just nu ? och har på senare år blivit allt billigare också...

    Många säger ju att Formentorn är en blanding mellan sub och hatchback... Det hade varit coolt om jag med luftfjädringen skulle kunna sänka och höjja fjädringen så att jag får en hatchback med ett knapptryck och en "suv/cuv" ... skulle vara intressant att veta vad det skulle kunna tänkas kosta... den luftfjädringen man ser alla raggare har på sina volvo v70 är nog inte den justerbara typen som man kan sänka att höja kan tänka mig att priset går upp rejällt.. men på sikt skulle det var en upgrade som jag skulle kunna tänka mig... skulle vara intressant och se hur vägegenskaperna skulle förbättras ytterligare med sänkt fjädring... Skulle dock inte alltid vela ha den lågt...då jag tycker att denna bilen passar när den är lite högre...rent estetiskt. Sedan att man kan köra den så hårt i kurvorna har nog mkt med 4 hjuls driften att göra... tror bakdäcken kickar i gång i kurvorna...
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då blev bilen äntligen tvättad såg ut som helvetet efter min 12 timmars roadtrip förra veckan.. Men har varit ett islager på bilen sedan dess och idag var det bara lite is kvar på huven... men av ren despiration så tog jag varmt vatten på och smällte de lilla is som var kvar på huven och åkte och tvättade.
    photo_2021-02-07_17-59-09.jpg
     
    wiper, henca, tojjetok och 1 annan gillar detta.
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Finns ett företag som heter Transiett AB som köper bilar, de säger att de kan överföra pengar på plats via Nordea till vårt konto. Min fråga är då, när man har fått sina pengar inne på kontot, kan de ringa till banken och säga att det var ett misstag och be om att få tillbaka pengarna?
     
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Nej.

    Betalning av misstag
     
  11. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Börjar bli dax att beställa Fälgar till min Cupra Formentor. De kostar runt 3200 st här om jag skulle beställa från återförsäljaren. Finns det någon tysk sida som har väldigt stort utbud och bra priser på fälgar ? Om de inte har just de fälgarna jag har så kanske man kan fråga om de kan ta in åt mig och ändå ge mig bättre pris... i och med att det är fyra st så tjänar man en del om de är några hundra billigare per fälg... Om de säjer däck till bra pris är det ett plus också så man kan beställa allt på samma gång... Vill ha ett av de bästa däcken... lutar åt Michelin Pilot Sport 4 om det blir S modellen eller SUV modellen vet jag inte...finns kanske bättre.. har inte efterforskat så mkt om sommardäcken ännu. Men tänker inte snåla på dom iallafall...

    Kan väl passa på och utvärdera mina Continental ContiWinterContact TS 860 S. De får godkänt, men de är inga dubbdäck helt klart... så länge man undviker att köra skarpa kurvor snabbt så går det bra... men visst har man fått sladd några gånger. Är så klart lätt att vara efterklok...en vinter som denna hade det inte skadat med dubbdäck, men dessa har gjort jobbet... och att bilen är 4WD har nog hjälpt väldigt mkt i många situationer... men jag är nöjd med mitt val de är bra balans mellan komfort och prestanda.

    WhatsApp Image 2021-02-10 at 10.03.06.jpeg
     
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Begagnatmarknaden är verkligen åt helvete just nu. Vår gamla avensis 2011 som köptes för 5 år sedan går för nästan samma pris idag, en värdeminskningen med knappt 5% (!) helt sjukt
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Covid har nog hjälpt till att öka efterfrågan på begagnade bilar, färre som känner sig bekväma med att åka kollektivt. En annan faktor som gör begagnat mer eftertraktat är bonus-malus. Den höga malus-skatten på nya bensin- och diesel-bilar gör att fler hellre köper äldre skattebilligare bilar.

    m v h Henrik
     
  16. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Agree.. Vår sharan kostade ny 350000:- (kampanj) idag 5000 mil senare ligger likadana för drygt 300000:- på blocket. Låg på samma när jag kollade för ett år sedan.
     
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Om man vill pendla 4 mil enkel resa, och åka hyfsat komfortabelt.
    Pris är ju avhängt på vad man får, men 50-150kkr känns rimligt

    Har ni haft någon bil som varit imponerande billig i drift?
    Själv hade jag en V70 -11 1.6 driveE som fasen knappt drog nåt alls. Motorn var såklart tråkig, men komforten fanns där
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Toyota Yaris blev årets bil.. antar att billiga bilar går hem.. har inte kört just den års modellen av fiat men har kört en lånebil som känndes som den sämsta kvalite jag varit med om känndes som en moped bil.

    Hade hoppats Cupran hade vunnit... de hade kanske haft större tjans med hybrid varianten som är både billigare och mer bensinsnål. Sedan ska man nog inte lägga allt för stor vikt på denna tävling då varje land röstar på sin egna länder spanien rösta såklart på cupra och uk så klart på land rover.

    WhatsApp Image 2021-03-01 at 20.38.47.jpeg
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    En Basic fråga. Jag skulle vilja byta avgas system, först och främst kan jag ju fråga om någon har tips om ett bra märke ?

    Men vad jag känner till ska ju akrapovic var en av de bästa... vet inte hur de ligger till prismässigt ,men det jag vet är att koenigsegg har dom på senaste gemeran och på Cupra Ateca.

    Nu till Min fråga... De finns inget system som passar Cupra Formentor som jag har.. men det finns möjligtvis till nån av bilarna som formentorn delar plattform med, hur mkt är det som krävs för att få det att passa tro ni ? Och vad tror ni ett akrapovic system kostar ?

    Ett annat företag jag känner till Ferrita, men vad jag hört är dom dyra... och har inte direkt hört några övertygande resultat på 4 cylinderiga motorer.. är ju givetvis svårare att trolla fram ett fet ur en 4 cylindrig...

    Systemet till Atecan verkar ligga på runt 52 000 (kanske finns biligare på andra ställen)
    Men smärtgränsen går väl nånstanns där...

    Cupra Ateca 2,0TFSi OPF Akrapovic Slip-On System i Titan med 4x Titan utblås - Stertman Motorsport AB

    Vill dock ha ett bra system som kan klara av eventuellt effekhöjning av motorn senare...