Diskussion: Sony WH-1000XM4 ANC (2020)

Diskussion i 'Hörlurar' startad av bernard, 30 jul 2020.

  1. d95andek

    d95andek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja, jag kan prata och andra hör mig. Det enda som inte fungerar är att det inte går att ändra ljudvolymen på headsetet. Med Windows går, men det är bökigare.
     
  2. d95andek

    d95andek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej, det är inte en bugg enligt Sony:

    "Tack för ditt svar.

    Det stämmer att den stödjer HSP profilen det är korrekt men som du ser i referens materialet, så stödjer
    vi endast vanliga telefonsamtal och inte samtal via datorer eller andra appar. När du använder funktioner
    som vi inte stödjer, så kan vi inte heller garantera att alla funktioner ska fungera som t.ex. volymkontrollen
    via touchpaden."
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 763
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som haft dessa ett tag nu och som kan säga om de fortfarande är nöjda med dem?
     
  4. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Vet någon om det finns något sätt att verifiera dessa hörlurarna på? Har hittat ett par för 2500 obruten förpackning men inget kvitto, känns nästan lite too good to be true, vill inte sitta där med ett par kopior från Wish.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 763
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Priset kan ju vara rimligt om kvitto saknas. Kan du ansluta och konfigurera dem via Sonys app skulle jag betrakta dem som äkta.

    Men du kan förmodligen maila Sony serienumret och fråga om det är genuint också.
     
    LeBron gillar detta.
  6. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Jag är grymt nöjda med dom!
     
    bernard gillar detta.
  7. nikjensie

    nikjensie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Japp, supernöjd!
     
  8. Germita

    Germita Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Testat både xm3 och xm4. Det är väldigt liten skillnad i ljudkvaliteten. De låter nästan likadant men xm4 kostar mycket mer. Har man xm3 är det ingen mening att uppgradera.

    Bra hörlurar med bra ljud. Värt att nämna är att det finns alternativ som låter nästan lika bra och har väldigt bra anc men till mycket billigare pris. Tex Anker soundcore life q30 eller q35.

    Anc på xm4 är imponerande. Men återigen, den är nästan samma som på xm3

    Är Xm4 värda 3500 spänn? Definitivt inte. De är värda max 1500 kr. Du betalar 2000 för märket.
     
    Lias08 gillar detta.
  9. Germita

    Germita Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Xm3 är inte heller värda 2300-2500. Jag köpte dem via en special deal för 1300. Det är vad jag anser att de egentligen är värda.
     
  10. Germita

    Germita Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Med soundcore life q 30 får du 90% av ljudkvaliten från xm3/4 och 75-80% av anc styrka men för mindre än 1 tredjedel av vad xm4 kostar.
     
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 329
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    XM4 har mer funktioner. BT5.0 är rätt viktig nu förtiden. Köpte för min far som har rätt dålig hörsel pga ålder. Nästa år kommer XM5 men vänta till Black Friday för bättre pris. Jag kollade Prisjakt och märkte att XM3 såldes för 170kr av misstag, vet ej om någon lyckades få en order.
     
  12. Germita

    Germita Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Jodå, den är lite smått uppgraderad. Men det är inga större grejer. Förresten jag har aldrig riktigt förstått grejen med de olika bluetooth uppgraderingarna. Jo jag vet att överföringshastigheten ökar, men hae Det någon praktiskt betydelse om man lyssnar på youtube eller Spotify. Jag har flera hörlurar och vissa har bluetooth 4,2 och andra har 5,0. Jag tycker inte att de med 5.0 låter bättre generellt det är snarare de olika signatur inställningarna och kvaliten på drivers som verkar påverka ljudkvaliten.

    En annan grej som inte har med bluetooth att göra

    Vad gäller ljudkvalite så har jag Provat TIDAL med den högsta kvaliten master och märkte inte någon skillnad mot spotify. Frågan är om det ens var skillnad jämfört med youtube. Mycket fokus på tekniska specs ibland, men i realiteten ingen större skillnad i praktiken
     
    Last edited: 10 okt 2021
    Lias08 gillar detta.
  13. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Måste bara flika in med att jag har haft mina WH-1000XM2 sen 2017/2018 och jag blir lika glad varje gång tar på mig dem.
     
    Kingson gillar detta.
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 329
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    BLE sound inom 5.2 är väldigt bra för batteri tid men WH-1000 serien är inte för aktiv livstil då LC3 är TW specifik.
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag är väldigt nöjd med mina WH-1000XM4. Men den där uppgraderingen för dual mode funkar lite sisådär. Jag använder lurarna för att (sälvklart) lyssna på musik och ta emot samtal från min telefon. Samtidigt har jag efter uppgraderingen länkat dem till datorn för att primärt använda för skype-samtal. Det fungerar jättebra med ett litet undantag: när man anslutit "enhet 2", dvs datorn så går det inte längre att få något ljud från telefonen i lurarna utan det styrs över (både telefoni och musikspelare) till telefonens interna högtalare.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Den styr över till den enheten som spelar upp ljud... Jag har min kopplade till 1. Telefon och 2. Platta. Om jag lyssnar på telefonen och barnen får för sig att spela upp Bolibompa på plattan samtidigt så kopplar den över till den och pausar ljudet på telefonen. Om jag trycker play på telefonen så pausas plattan och så kan man hålla på så i en kvart :neutral:

    Jag har då gått in Headphone appen och låst hörlurarna till telefonen.

    Men ja en bättre lösning hade varit som Pixel buds gör. Dvs att istället för att automatiskt switch till enheten som spelar ljud så frågar den "Vill du växla ljud till enhet x"
     
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Grejen är att när jag trycker på Play på telefonen så hörs ljudet i telefonen och inte i lurarna. Försöker jag byta ljudkälla till hörlurarna så väntar den en lång stund och sedan står det ett meddelande som man inte ser hela av eftersom skärmen är för smal men det står nåt i still med "misslyckades, försök igen" och den kopplar tillbaka till telefonens högtalare. Det verkar som att datorn har fått högre prioritet.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Hmm ja men i det scenariot så har den ju uppenbarligen misslyckats att koppla upp sig igen, det är inte standard förfarandet utan ett specialfall vid misslyckad uppkoppling.
     
  19. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nu har mina lurar lagt av, efter ca 1.5 års användning. Det hände ca en vecka efter att jag uppdaterade firmware i lurarna. När man sätter dem i öronen säger den vänstra luren att batteriet är fulladdat, men den högra är helt tyst. En liten stund senare ska den säga att Bluetooth är ansluten men det händer inte.
    Enligt sonys instruktioner i onlinemanualen kan man resetta lurarna genom att öppna och stänga locket minst 5 gånger inom 20 sekunder medan en av lurarna ligger i, då ska indikatordioden blinka rött medan lurarna resettas och sen ska den blinka gröönt 4 gånger. Detta har jag testat med båda sidorna, en i taget, men det hjälpte inte. Nästa steg, att fabriksåterställa lurarna genoma att hålla på touchytorna på båda lurarna samtidigt i 10 sekunder medan de ligger i laddfodralet hjälpte inte heller, det enda som hände var att vänsterluren nu berättar att batteriet är fulladdat på engelska i stället för på svenska.
    Eftersom det finns butiksgaranti kvar (net on net) har jag skapat ett ärende och ska skicka in lurarna idag, så får vi se vad som händer.
     
    bernard gillar detta.
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Kanske kolla in denna tråden och detta inlägget Sony WF-1000XM4 in-ear TWS ANC

    @bernard@bernard vet inte hur aktuellt det är men verkar finnas två trådar om XM4: orna