Hur ofta byter ni telefon och varför?

Diskussion i 'Allmänt' startad av zappa79, 5 feb 2021.

  1. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag har haft en massa telefoner genom åren och bytt minst en gång per år om inte mer.

    Bara Android telefoner har jag haft S1, S2, S3, S6, S7 edge, Note 1, Note 2, Note 3, Note 8 och nu Note 10 plus. Då räknar jag inte ens alla telefoner innan Android.

    Men nu på senare tid har jag börjat fundera om det verkligen är värt att byta så ofta längre?

    Förut brukade man ju alltid få något nytt med varje lur, nya funktioner, bättre hårdvara, etc.

    Men nu verkar trenden ha vänt lite?
    Man har successivt tagit bart funktioner så som:

    Utbytbart batteri, minneskort, radio, ir-blaster, iris scanner, proximity sensor, heart rate, 3,5mm jack, med mera.

    Android och telefoner över huvud taget har blivit mer ett mode utlåtande än produktionsverktyg, eller har jag fel?
    Man ska helt enkelt ha det senaste hela tiden. Men vad får man för det? Vad är det som motiverar ett byte varje år trots att en telefon kostar över 10K?

    Det enda jag kan komma på är väl, något bättre kamera (om ens det?), lite snabbare (Märks skillnaden ens i dagens läge om man inte hoppar flera modeller?).

    Vad motiverar er att byta?
     
  2. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Jag byter inte varje år det är inte lönt! Det sker inte några större förändringar på ett år eller ens på två år!

    Jag byter vart tredje till fjärde år alt om min telefon gått sönder av någon anledning innan 3-4 år har gått!

    Dom flesta telefon märken har 2 år garanti som standard idag (förutom iPhone) som har 1 år!
    Så innan dess att garantin gått ut finns det ingen anledning att byta!
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag byter när jag känner att ett byte ger något mervärde för mig. T.ex. 5G (ja, jag är intresserad av att vara tidigt ute med en 5G telefon för o se/vara med när de slår på 5G områden o så, jag var sent ute med 4G) NFC (min nuvarande Xiaomi telefon har inte NFC).
     
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det som främst drivit mig har varit bättre kamera och att det är kul med nya prylar, har väl blivit ca. 15 Androider sedan 2014. Har lugnat mig sedan jag gick över till iPhone 11 PRO i december 2019. Har dock skaffat en Pixel 4a vid sidan om för att stilla mitt Android-sug. Har också velat ha nya Android-versioner så fort som möjligt så det är också en del i att jag bytt telefon ofta då jag innan haft tillverkare som inte varit så snabba med uppdateringar.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  5. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag brukar byta efter 2-3 år ungefär numera. När batteriet börjar kännas trögt eller jag tröttnar på den och vill ha något nytt.

    Tidigare kunde jag byta oftare men känns inte som att det händer lika mycket mellan modellerna eller tillverkarna längre så känns inte värt den kostnaden som ökat markant.

    Har beställt en iPhone 12 Pro nu. Blir första gången sen iPhone SE jag testar iOS. För att få lite variation.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  6. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Har passerat över 2 år senast jag köpte min nuvarande mobil, rekord för mig. Bytte betydligt oftare tidigare. Orsakerna till varför det inte blivit någon ny;
    - Flagskepps-mobilerna har blivit för dyra
    - Mobilerna är för stora
    - Mina krav är svåra få ihop, kräver mer än innan: trådlös laddning, ingen drop notch, SD cpu, gärna Lineage OS rom på xda, bra kamera, öppen bootloader, quick charge. Behöver alltså inte vara de mest avancerade funktionerna men svårt få ihop helheten. Tillverkare och utbud blir begränsat.
    - Paradoxalt med alla dessa funktioner så tycker jag det inte händer så mycket "nytt". Inte på samma sätt som för några år sedan.

    Hade gärna testat ett märke som jag aldrig kört innan typ Vivo, Realme, Meizu då Xiaomi 11 levererar kanter på skärmen som inte faller mig i smaken.
     
  7. Frorre

    Frorre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag brukar byta mellan 1,5 - 2 år. Vill gärna ha bättre kamera så det är väl mest därför jag uppgraderar.
     
    Kristy gillar detta.
  8. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Jag är säkerligen den enda personen på detta forum som aldrig byter telefon. Prioriterar andra prylar i livet som ex en jordenruntresa vart- och vartannat år samt att "slippa" jobba (älskar att sova tills jag vaknar). :cool:
     
    Honda och holyjoe gillar detta.
  9. henkrik92

    henkrik92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om det suger i tarmen och telefonen i sig är revolutionerande så kan jag byta telefon ofta. Haft mycket telefoner från Kina osv men stöd för uppdateringar osv har gjort att jag nu håller mig till mer välkända märken.
     
  10. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    För några år sedan bytte jag nog 5-6gg per år. Nu blir det en ny iPhone varje september.

    Innan bytte jag fram och tillbaka mellan Android och iPhone . Men nu med Apple watch och airpods , ipad mm blir det lättare att vara kvar i samma ekosystem.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Byter telefon alldeles för ofta. Mest på grund av suget att testa något nytt. Dock återkommer jag nästan alltid till Xiaomi då jag inte tycker något annat UI slår MIUI. Sambandet mellan prisklass och användarglädje är dock svagt för mig. Har haft de flesta telefoner som Xiaomi släppt senaste året och den jag varit mest nöjd med (och som jag använder nu) är faktiskt en kinesisk Redmi K30 5G som jag köpte för 1400 kr i forumet. Skulle faktiskt kunna nöja mig med den för ganska lång tid framöver. Den har en ljusstark 120hz skärm, tillräckligt bra prestanda och en bra kameran med Gcam. Dock kommer jag ändå inte kunna motstå t.ex. Redmi K40 när den släpps då suget efter att testa något nytt blir för stort.
     
    bernard, eastbound och psp123 gillar detta.
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Oj, intressant att höra att MIUI blivit så bra. Kanske borde testa, det var några år sedan sist.
     
    bernard gillar detta.
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Miui är riktigt vasst numera. Den ligger högst för mig tillsammans med Samsung. Men får även sug efter stock android emellanåt så då hoppar jag till nån pixel mobil ett tag.