Fråga: Wear OS VS Apple Watch

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av salli, 21 aug 2020.

  1. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Alla artiklar säger att Wear OS inte ens är i närheten av Apple watch, vad är det som som wear OS brister i förutom att det inte går att betala via Google Pay?
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Wear OS känns som en halvfärdig produkt medans watchOS känns som en finslipad produkt. Det är i mitt tycke mycket stor skillnad i känslan i dessa OS (hur väl de integrerar med telefonen och dess appar, prestanda/snappiness med mera).

    Hälsofunktionerna i watchOS är också klart vassare.

    Wear OS har dock vissa fördelar, t.ex. att man kan ladda hem fler custom watchfaces och att klockorna som kör operativsystemet är billigare.
     
    RuffyMan, iTigers och livinl0ud gillar detta.
  3. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Jag gillar wear os men tycker problemet är att de inte finns en tydlig linje mellan telefon och klicka gällande appar osv.
    Där har Apple gjort de bra.
    Men de ska ju komma en uppdatering i höst tydligen som skall förbättra batteritid och även snabbheten. De är väl ett steg i rätt riktning.
    Jag tror de skulle vara lättare och bättre för Google och wear os om dom fokuserade på bas funktionerna, fick dom riktigt bra sen börja med de övriga
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kan en Apple Watch köra appar stand-alone? Med Wear kan man ju köra appar direkt på klockan, många har t.ex. bara klockan med sig när de är ute och springer och lyssnar på musik och spårar med GPS.
     
  5. iTigers

    iTigers Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Absolut kan du köra appar standalone! Särskilt de olika träningsapparna funkar alldeles ypperligt utan telefonen.

    Tyvärr kan man inte ladda ner låter och köra dom offline/standalone på bara klockan. Tydligen tillåter inte trögskallarna på Apple det. Det kan man däremot med Apple Music.
     
  6. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Går det att köra Apple Watch med Android - om inte är det ju ganska givet var Wears leder oavsett övriga issues?!?
     
    kupster gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beror lite på vad du behöver också. Jag tänkte prova Fitbits nya Sense. Fitbit är ju numera ett Google-företag, och klockan har stöd för Assistant, så man kan ju nästan se det som en Google-klocka.

    Den kan dock inte köra fristående appar, utan man får nöja sig med funktionaliteten de inbyggda apparna erbjuder, och är på så vis inte lika smart som en fullfjädrad smartklocka.

    Wear OS största problem är inte mjukvaran (...även om den lämnar en del att önska), utan att det inte finns några bra chipp som låter tillverkarna uppnå tillräckligt bra batteritid, och där prestandan inte heller är top notch. Sedan är Google väldigt märkliga och verkar inte intresserade av att aktivera Google Pay för Wear OS i Sverige.
     
  8. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Men bra/dåligt batteritid är gäller ju iOs och galaxy klockor med?
     
    katho gillar detta.
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har inte testat Samsungs klockor, men har en Apple Watch och jag är definitivt inte nöjd med batteritiden. Jag laddar varje kväll, anses dör den senast eftermiddagen på dag 2. Det är min första smartklocka, det kanske är såhär dålig batteritid man får leva med oavsett vilken modell man köper?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, Galaxy Watch 3/Watch Active 2 är lite bättre, och du får i alla fall ut närmare 2-3 dagar lite beroende på vad du gör.
     
    Last edited: 1 sept 2020
    Kalven gillar detta.
  11. carlos0000

    carlos0000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har en Samsung galaxy watch active 2 och jag tycker den fungerar bra, nu är det inte Wear os iof. Men om jag hade valt att köra iPhone så hade jag lätt tagit en Apple watch. Jag har använt Wear os förut på en Moto 360 och den var ingen rolig historia då det var så otroligt segt på den tiden. Men jag gillar oneplus telefoner och hoppas dom kommer med en Wear os klocka då tar jag och testar Wear os igen, om dom nu kommer använda det men det tror och hoppas jag :)
     
  12. Frorre

    Frorre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Apple watchen har bättre sammanfattad information om träningen. Det känns som wear os produkterna bara är tillverkade att ha ett os i, snarare än att det ska vara funktionellt och användbart i slutändan
     
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Enda klockan i Wear OS värd och ha är Ticwatch Pro 3, i och med 4100 chipet, med batteri tiden.
    När fler klockor börja få detta börja klockorna i Wear OS bli något, personligen älskar jag Ticwatch för deras dubbel skärmar, önskar verkligen fler märken hade infört detta.

    De enda Wear OS egentligen spöar alla är hur notifikationer hanteras varken ens apple eller samsung är i närheten av slå Wear OS.

    Men sedan om man är ute efter DnD, Betalning med klockan och sådan grejer då är Wear OS för Sverige inget och titta på direkt, DnD hade kunnat förbättras rejält genom synca med mobilen men det går fixa med en sync app, även med Google Pay går ju aktivera på ej giltiga marknader med permanenta Proxys.

    Men det är inte alla som orkar göra det.

    Ticwatch har ju verkligen lagt ner krut på egna appar för göra klockan mer värd i finess området, där Google totalt lackar men blir väl bättre i och med Fitbit.

    Sedan hade Google också kunnat löst problem och buggarna i Google Assistans så hade ingen kunnat slagit assistans på klockorna. Där skulle ju Apple liksom Samsung ligga efter också.