Kör ni alltid nya uppdateringar? (Android)

Diskussion i 'Allmänt' startad av FixarJocke, 4 feb 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Vi borde skilja mellan systemuppdateringar (programvaruuppdateringar/säkerhetsuppdateringar till själva operativsystemet på telefonen) och appuppdateringar. Känns som att folk pratar om olika saker i tråden.

    De förstnämnda är väldigt viktiga, vilket jag redogjorde för ovan. Om man sen skiter i detta så får man skylla sig själv. Jag tycker det hade varit extremt kul om någon blev av med sina banktillgångar för att de har en gammal version av Android och vägrar uppdatera. Vore extra kul om banken åberopade undantaget att man varit "grovt vårdslös" (genom att inte uppdatera sin telefon) och drog in ersättningen från banken.

    Appuppdateringar är däremot inte lika viktiga (förutom när det gäller din bank, BankID osv), men när automatiska uppdateringar görs i bakgrunden på wifi genom Google Play och man inte ens märker det så förstår jag inte varför folk klagar på det. Låt det bara gå i bakgrunden. Har man kvar en gammal appversion så kan funktioner börja spöka, t.ex. om något ändrats i utvecklarens backend och du sitter kvar med en gammal person. Jag tror snarare att man får större problem om man har en förlegad version av appen, än när man någon enstaka gång märker av sällsynta buggar i en nysläppt version.

    Haha detta håller jag inte alls med om.
    Visst, utvecklarna borde bli bättre på att skriva vad de egentligen ändrat.
    Men när det gäller större komplicerade appar med ständig uppkoppling till en server/backend, typ Facebook Messenger, Snapchat och liknande, där funktioner rätt ofta ändras eller läggs till och buggar kan dyka upp, så förstår jag att det blir uppdateringar varje vecka.
     
  2. Frorre

    Frorre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag brukar alltid uppdatera direkt och märker nog aldrig någon avsevärd försämring på någon specifik app.
     
    EricG gillar detta.
  3. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Har mig veterligen aldrig uppdaterat min S6 men å andra sidan använder jag den bara som en surfplatta. Har varit på gång många gånger att köpa en riktig surfplatta men tycker att dryga 10" inte är mycket att ha. Skulle helst vilja ha en 15" - 20" men inte hittat någon, i vart fall inte till vettigt pris. Lite märkligt med tanke på det extrema låga pris som högupplösta dataskärmar ligger på idag. Mjukvaran likaså. o_O

    Har ännu inte ens satt ett SIM-kort i min S6 trots att jag haft den ett antal år. :D
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Menar du att du åker på jorden runt-resor (som du skrev i en annan tråd) med en Samsung Galaxy S6 utan sim-kort, dvs ingen möjlighet att ringa eller dylikt?
     
    Last edited: 10 feb 2021