Övrigt: Elpriser?

Diskussion i 'Off Topic' startad av polar590, 10 feb 2021.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 150

    MINA ENHETER

    Finns det någon mer sajt där man kan jämföra elpriser än Elskling?
     
  2. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Compricer
     
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
  4. larsan_52

    larsan_52 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    2
    Alltså det finns en uppsjö av hemsidor för detta ändamål. Bara att googla på jämför el så hittar du flera. Verkar vara lite olika kampanjer baserat på vart du tittar. Kör alltid rörligt kampanjpris (varar ofta i ca 12 månader) och så hoppar jag på nästa elbolag efter det. Vart elbolagen tjänar pengar är frågan men antar att de försöker konkurrera med minst sagt intressanta elbolag som Cheap Energy, Stockholms Elbolag etc..
     
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Är det värt det då? Tycker större delen av det man betalar går till nätavgifter och skatter ändå. Har själv prövat att byta avtal fram och tillbaka men det slutar alltid med att jag bara sparar några tior i månaden...
     
    katho, matssoderstrom, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Ja men så är det ju. :/
    Men visst nätverket måste underhållas och förbättras samt vissa högre rankade måste få feta utdelningar och bonusar. Inga konstigheter.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har varit med i Kundkraft 5-6 år:
    Vi pressar elpriset åt dig, år efter år

    Jag får säga att jag är väldigt nöjd med det. Kundkraft förhandlar automatiskt om mitt elpris en gång per år och jag får ett bra pris. Det bästa är att detta sker utan att jag behöver göra något och jag behöver inte ha någon kontakt med något elbolag.

    Tidigare försökte jag själv leta reda på billigaste avtal och det går att hitta billigare avtal än du får via Kundkraft i.o.m. att många bolag kör introduktionserbjudanden med lockpriser. Sedan hoppas de att du inte ska orka byta när det förmånliga avtalet går ut.

    Men jag tyckte att det snabbt blev jobbigt att hålla sig uppdaterad och teckna nya avtal hela tiden. Och hålla reda på om man måste säga upp det gamla avtalet. Råkade t.o.m. ut för att vissa elbolag blev sura när man sa upp avtalet och ringde och tjatade/gnällde för att man skulle stanna kvar som kund.

    Så summan av det hela är att du kan komma lite billigare undan om du sköter allt själv med avtal och kontakter med elbolagen. MEN det är så skönt att slippa allt det där och ändå få ett bra elpris via Kundkraft. Med Kundkraft vet du att du alltid får ett bra elavtal (om än inte det allra billigaste) och du behöver inte göra någonting utan det rullar bara på år från år. :)
     
    bernard gillar detta.
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Bästa alternativet är off-grid. Investera i solceller,vätgas, geotermi, batteri, sterling generatorer elller bygg en egen kärnreaktor.

    Tills politiker tar skallen ut ur jorden om att miljövänligt ska vara dyrt och generera skatt så kommer ingen bli grön. Indirekt miljöförstöring genom import är inte miljövänlig men MP-talibanerna fattar inte, vill bara vara moralpolis
     
  9. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    El är inte billigt i Sverige, man visar låg kWh pris för att locka industri men man borde baka in alla avgifter och skatter i spotpriset. I Sverige kör man USA systemet typ, priset före moms för att locka kunder.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har kört Tibber lite för länge. För Augusti är snittpriset nästan 1 kr/kWh för mig.

    Hade jag varit lite mindre lat och bytt inför Augusti hade jag fått 2 månader med 30 öre/kWh. Nu får jag istället en månad till 31.50 öre mha prismatch som min nya elleverantör erbjuder. Så länge det inte är fastpris kan man komma med lockbjudande till elleverantören som då matchar.

    Augusti till Tibber: 2263 kr
    Samma förbrukning men till 31.5 öre: 755 kr.

    Nog finns det pengar att spara.
     
    bernard gillar detta.
  11. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Är också Tibber kund snart ett år. I första typ halvåret var den verkligen billigare men sen hände något och har blivit bara dyrare och dyrare hela tiden. Det som jag inte förstår är att innan var det så att regnade mycket eller blåste mycket blev elen billigare efter ett par veckor. Nu händer samma sak med vädret men elpriset sänks inte utan känns att de håller priserna så högt som möjligt. Frågar man deras support alltid finns något förklaring. Förra året var vädret som påverkat priset i detta år går inte att använda vädret som orsak så det är något annat anledning. Luktar som BS till mig. Tror jag ska börja nu byta varje år igen. Synd för övrigt var jag nöjd med Tibber och var roligt att planera lite elanvändningen.
     
    bernard gillar detta.
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Också gillat Tibber mycket. Är glad att jag fortfarande verkar kunna använda min pulse även om jag bytte leverantör idag.

    Går nog alltid att använda vädret. Vi har haft oförskämt bra väder i Bergen nu i sommar. Så mig förvånar det inte att Augusti är skitdyr.


    Edit: är faktiskt inte vädrets fel.
    Strømprisene i sommer har vært rekordhøye. Årsaken til de høye prisene er blant annet de rekordhøye drivstoffpriser i Europa, redusert vannstand i magasinene og at flere atomkraftverk har nedetid på grunn av vedlikehold.
    Saxat från mail.
     
    bernard gillar detta.
  13. larsan_52

    larsan_52 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    2
    Kundkraft, alltså aldrig att man skulle vilja ge någon annan fullmakt att sköta ens ekonomi.. dessutom så hur kan du vara säker på att man faktiskt får ett lågt elpris. Det är väl mer makt att välja själv istället ..
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, nu är det ju lite skillnad på att sköta någons ekonomi och att förhandla ett elavtal.

    Jag säger bara att jag är nöjd och inte skulle vilja gå tillbaks som jag hade det innan. Men var och en får göra som den vill.

    Jag har jämfört på olika prisjämförelsesidor och sett att de priser jag får med Kundkraft ligger bland de lägre. Som jag skrev finns det lockpriser som är ännu lägre, men knappast några långsiktigt hållbara avtal som ger mycket lägre priser än Kundkraft.

    Visst är det mer makt att välja själv men det kostar också en arbetsinsats i form av att hålla sig uppdaterad, tjafsa med olika elbolag m.m. Med Kundkraft slipper du allt det där men får ändå ett bra pris. Det är det som är grejen och jag är nöjd! :)
    Men du gör som du vill!
     
  15. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Har inget emot detta så länge det sker på en fri marknad och jag som kund kan välja ett annat bolag. Tyvärr kan jag inte välja bort statens monopol. Sedan vill jag helst ha kärnkraft också, men självklart tvingas jag då betala för elcertifikat för att bekosta "grön" el som inte går runt annars.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Anar att det glider bort lite från topic, så en påminnelse om att TS fråga rörde vilka sajter/tjänster det finns för att jämföra elpriser :)
     
    chraist gillar detta.
  17. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 150

    MINA ENHETER

    Någon som fått pengar tillbaka på elräkningen ännu?
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, jag fick precis en räkning från mitt elnätsföretag igår men det stod inte ett ord om stödpengarna. Så troligen tidigast i maj för min del eftersom de fakturerar varannan månad.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tycker mig hört att det skulle komma i April som tidigast.