Ska man byta laddare för livslängdens skull?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anonym555, 31 jan 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det beror på telefonens tillverkare. På många Samsung telefoner kan man göra det.
     
  2. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Som bakgrund har min Iphone X - uttagen 2017-07 - 98% batteri-kapacitet efter att ha praktiserat 20-80% med normalladdning under alla år.

    Frugans S7&S9 hade efter blott två år markant sämre batteri-kapacitet (S7 även svullet batteri) efter laddning till 100% nästan varje natt. Själv nyttjar jag aldrig snabbladdning och ifall den inte går att stänga av via inställningar (som för Samsung exv.) så kör jag alltid numera en "snällare" laddare på 5V@2A för att slita mindre med max 10W laddning - det har visat sig löna sig i längden och gör telefonen betydligt mer lättsåld efter tre år dessutom - tillverkarna förlorar inte på att sälja tanken med att snabbladdning är bra för dig - de har inget att förlora på det :)

    /Per
     
    EricG och Kristy gillar detta.
  3. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Frågan är väl om det är en elektronisk nätladdare (230V) eller en kopparlindad 230V sådan?

    Själv är jag väldigt misstänksam mot elektroniska. Det finns väl alldeles för många fall där de börjat brinna eller i vart fall blivit överhettade.

    Ett nytt batteri brukar man ju kunna köpa från Tyskland för under en svensk hundring så förutsatt att det inte tar mer än någon minut att byta batteri så brukar det vara ekonomiskt bättre att köra slut på detta.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Skulle tippa att det nästan bara handlar om kinesiska laddare som inte är CE-märkta. Kineserna vräker ut billigt skit på marknaden och man ska definitivt akta sig för ej CE-märkt utrustning som kopplas in i väggen.

    Tyvärr har även Apples standardladdare en förmåga att bli väldigt varma med brandrisk som följd, amerikanerna begriper sig inte på hur man gör säkra elprodukter som ska kopplas in på vårt 240 volt-system och det verkar vara i huvudsak Apple som använder sig av dessa amerikanska konstruktioner.
     
    EricG gillar detta.
  5. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Visst kommer det o-t-r-o-l-i-g-t mycket skit från Kina. Icke att förglömma det virus som sedan ett år tillbaka försatt hela vår planet i en global pandemi. :(
    Men för att återgå till våra laddare så återstår min fråga - varför har tillverkarna slutat tillverka riktiga koppartrådslindade transformatorer och istället gått över till helt elektroniska?

    Är det enbart en ekonomisk fråga så hävdar jag återigen att förnuftet har körts över av ekonomiska intressen.

    Trist att den gamla mobiltelefonen har utvecklats till en bärbar dator när de inte ens kan konstruera en acceptabel laddare. Den enda... OBS DEN ENDA fördelen med den elektroniska laddaren är att den är något lättare rent viktmässigt än den kopparlindade.
    Jag förstår ärligt talat inte varför en laddare blir varm. Då måste det ju bero på felkonstruktion. Naturligtvis blev även de gamla kopparlindade transformatorerna lite ljumma - HELT NATURLIGT - oavsett ålder. En kopparlindad kan hålla i minst 50 år. Men bli FÖR VARM - det kan nog enbart de elektroniska bli.

    Nu har väl mig veterligen inte Apple och iPhone ingen fabrik i USA vad jag vet utan deras moderfabrik ligger i Shenzen, China liksom i princip all annan tillverkning har flyttats till det stora kommunistiska Covid-19 landet.
    Apple/iPhone har väl för övrigt tillverkning även i Thailand, Malaysia, Tjeckien, Sydkorea, Singapore och Filippinerna.
     
  6. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Jag vågar påstå som elektronikkonstruktör att värmen i sig inte är något problem med laddarna från de "stora" som Samsung eller Apple där komponenterna tål detta och designen är genomtänkt.

    3:e-parts laddarna borde dock i många fall förbjudas och vill man veta lite mer om hur (illa) det kan vara på den fronten se här;
    index of USB equipment
     
    EricG och Kristy gillar detta.
  7. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Låter intressant att du är elektronikkonstruktör!!!

    Jag är DEFINITIVT INGEN bakåtsträvare, tro inte det. Men får jag fråga - anser du att de elektroniska transformatorerna är bättre och säkrare än de gamla kopparlindade?
    Vad är egentligen fördelen med en elektronisk mer än att den är billigare i tillverkning och väger mindre?

    Bara nyfiken i största allmänhet? :cool:
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Att den är billigare att tillverka är en viktig faktor för producenterna, varje öre de kan spara per laddare ger vinster eftersom de tillverkar massor med laddare och de skönhet ju knappast priset för att de sparar in lite pengar i tillverkningen.

    Huruvida kopparlindade laddare är bättre (eller sämre) än elektroniska kan jag inte uttala mig om men det är inte osannolikt att de elektroniska förbrukar mindre energi än kopparlindade, inte minst när ingen apparat som de ska ladda är ansluten, det är en viktig faktor att ta med i beräkningen, inte minst när det handlar om miljontals med laddare som folk inte kopplar ur vägguttaget när de samtidigt kopplar ut kabeln from enheten som laddas.
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    En elektronisk som är rätt konstruerad bör fungera bättre på ställen där nätspänningen varierar mycket, typ går ner under 200V och liknande. Tänk uländerna samt ev. Sverige i framtiden . . .

    Sedan usb standarden är rätt invecklad, där laddaren kan "prata" med mobilen genom kabeln, och komma överens om vilken spänning och ström som passar bäst.
    Detta gäller förstås nyare laddare och kräver även rätt kabel.

    USB Power Delivery (USB PD)

    Så det kan finnas anledning att hålla sig till original/kvalitets laddare samt kablar.
     
    Last edited: 11 feb 2021
    Heleg gillar detta.