Vilken modell?

Diskussion i 'iPhone 12-serien' startad av Simonhei, 13 feb 2021.

  1. Simonhei

    Simonhei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    Tja! tyvärr så råkade jag mörda min iPhone 8+ igår, och står nu utan telefon. Jag har varit super nöjd med den, bra skärm, lagom storlek och skaplig kamera för en "point and shoot"

    Funderade först på att försöka få tag på en begagnad iPhone 11/11 pro, men de jag hittat har varit så jäkla dyra så att iPhone 12 64gb är inte långt ifrån. Och då för jag ju en helt ny lur.

    Men är man dumsnål om man "bara" köper en 12'a och ingen pro? Eller skulle ni hellre satsat på en iPhone 11 pro?
    Jag räknar med att köpa och behålla ~2-3 år.

    Typiska aktiviteter:
    Kollar lite youtube
    Kollar lite Netflix på resande fot
    fotar lite(inget avancerat)
    Flyger drönaren
    slösurfar
    spelar aldrig spel på min telefon
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Om du inte behöver det värsta kan man överväga en bättre begagnad xs Max som du säkert kan få tag på för runt 3500kr. Bra prestanda än idag och duglig kamera om man inte behöver det värsta. Steget mellan xs och 11 är inte långt. Ska du ha nåt värre steg upp är det nog lika bra köpa en 12a.
    Edit: sen skulle jag inte köpa en 12 pro om jag nu igen inte vill ha det värsta. En 12a duger utmärkt i så fall.
     
    Last edited: 13 feb 2021
    Simonhei gillar detta.
  3. Simonhei

    Simonhei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    Snabba svar här :d
    Nej det värsta behöver jag absolut inte, med tanke på min väldigt lätta användning.:P Däremot får jag erkänna att jag kikat en del på "night mode"-fotograferingen(borde jag nog ha skrivit) Så då går iPhone xs max bort. hmmm.....

    Om man ska köpa en lur vart handlar man då? mediamarkt/netonet/elgiganten har samma pris 9499kr för 12'an, men jag har sett några handlare på prisjakt jag aldrig hört talas om... som säljer den för ~8000kr. Är det stay away som gäller? Brukar försöka köpa teknik när jag ändå är i USA, men tack vare corona så ser det ut att dröja ett tag till :scared:
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Främsta förtjänsten med Pro är bättre/fler kameror, men annars är ju skillnaden rätt liten. Ser ingen större vits med att välja 12 Pro framför 12 med din kravspecifikation ovan i åtanke.
     
    jogge gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag skulle sagt vanliga 12 eller om du kan klippa en 11 till ett bra pris begagnat. Har du kikat på 12 mini? Ligger bra i pris. Men den är ju lite mindre om du nu ska flyga drönare och kolla YT/Netflix. Men skärmen är fortfarande större än på din 8. Ip 8 har 4,7” mot 12 minins 5,4”.

    11 pro är grym också men hade nog sagt att 11 är mer prisvärd. Men den är ju lite större också.
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Hittar du en 11P i rätt prisklass så köp den. Vill påstå att steget från xs är stort på kamerafronten.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja. Känns som ganska stor skillnad på xs och 11 pro. Och dessutom nattläge på vidvinkellinsen.

    Men skillnaden mellan 11 och 11 pro är nästan obefintlig beroende på hur man jämför. Behöver man inte teleobjektivet så är 11 ett väldigt prisvärt alternativ skulle jag säga.
     
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Stor skillnad på skärmen också till 11 pros fördel, den har bättre upplösning och Oled.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Absolut. På pappret. Men inte så stor skillnad i verkligheten. Har 11 pro men frun har 11. Hade lätt valt 11 till mig med om jag hade vetat hur lite det skiljer. Jag valde 11 pro just för bättre skärm :D
     
  11. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag ser knappt nån skillnad på skärmen 11 vs 12 Pro. Så knappast är det nån stor skillnad mellan 11 och 11 Pro heller.
    Dessutom är skärmen på 11 ett snäpp större än 11 Pro. Jag bollade i tiderna mellan 11 och 11 Pro och bestämde då att 11 var mer prisvärd.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  12. Simonhei

    Simonhei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    Kul med så många svar!! 11an känns ju som en het kandidat om man läser svaren här, ska ta mig en extra koll på vad som finns på beg marknaden här omkring :) Återkommer med vad det blev och vad jag tycker :)
     
    BrearedsDea gillar detta.
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Med dina krav så skulle jag säga att en begagnad 11 är rätt väg för dig.
    Tänker du på andrahandsvärdet längre fram är nog 12 en bra idé. Nya designen kommer sälja bättre om två år. Rekommenderar ändå 11an då du inte verkar byta så ofta så det kanske kvittar vad den är värd när du är färdig med den

    Har en 11 själv och den är kanon
     
    Simonhei och BrearedsDea gillar detta.
  14. Simonhei

    Simonhei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    Ganska intressant, verkar vara fullt med bedragare på fb-marketplace eller så är jag bara nojig. Har hört av mig till 4 säljare nu som bor i närområdet och alla vill hellre ha swish först och sen ska de skicka luren... Visst vi har en pandemi, men att inte kunna mötas utomhus om både är friska, får i alla fall varningsklockorna att ringa på mig :eek:

    Kanske slutar med en ny 12 så slipper man fundera...... xD
     
    BrearedsDea gillar detta.
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag hade aldrig för mitt liv köpt via facebook marketplace. Verkar just nu vara ett samlingsställe för bedragare. Svårt att få tag på personen förutom vem man swishar till. Kolla här i forumet, kolla blocket, var försiktig och kolla Elgiganten outlet är väl ett tips. Brukar inte skilja många hundralappar på en iPhone just men lite skillnad med samma garantier iaf :)
     
    Lias08 och Simonhei gillar detta.
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har noterat detta fenomen. Många erbjuder också att man ska betala 50% först, sedan resten vid leverans. Undvik allt liknande, självklart
     
    bernard och BrearedsDea gillar detta.
  17. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Har haft 12 mini vanliga 12 och nu 12 PRO Max. Du kommer bli nöjd med 12 kan jag lova.
     
    Simonhei, bernard och BrearedsDea gillar detta.
  18. Simonhei

    Simonhei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    "The show goes on"

    haha, Jag har nu pratat med ett par försäljare som fortsatt verkar försöka lura personer på FB.. Alltså känns det inte som något allternativ att leta efter en begagnad lur där. så igår tröttnade jag och stack bort till Mediamarkt för att plocka upp en ny 12'a.

    Slutade med att jag gick därifrån. De försökte ge mig en öppnad(returnerad?) vara och påstådde att den var oöppnad, trots att man såg tydligt att någon öppnat lådan och brutit plomberingen... Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa ett retur/visningsex, men då får det vara med en rejäl prisjustering. Och inte att någon försöker lura mig och ta full betalning. Trodde bara att det var Elgiganten som höll på med sånt, men tydligen gör mediamarkt det också nu för tiden..

    Vad säger vi om Apple iPhone 12 64GB - Vit - Warehouse 204 ? Priserna är mer en justa, kommentarerna är mestadels positiva, och man kan göra ett köp via faktura... Samtidigt så känns det som det klassiska att är något för bra för att vara sant.. då är det ofta det ;P
     
  19. Simonhei

    Simonhei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    Nej andrahandsvärdet är helt oviktigt då jag brukar använda mina produkter tills de tar slut, samtidigt så använder jag min mobil varje dag så om den kostar 5k eller 12k spelar väl mindre roll. så länge den håller iaf 2-3 år. Kikat en del på 11an och gillar storleken på den!
     
    wmb gillar detta.
  20. Simonhei

    Simonhei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    Så trist när man hittar en gammal tråd på nätet och den inte "avslutats"

    Så jag tänkte bara titta in och säga att det blev en iPhone 12 64GB. Sjukt nöjd, vilken skillnad det var från min iPhone 8+!!

    Jag har inte lekt något större med kameran än, men storleken är helt perfekt och den är snabb :) Ser verkligen fram emot att reserestriktionerna släpps så att man kan ut och röra på sig och knäppa lite bilder nu ;)

    Tror fortfarande att 11an kunde varit en bra lur, men jag ångrar inte att jag plockade upp 12an. speciellt inte med tanke på hur liten prisskillnaden var.
     
    kissidor, bernard och namkrad gillar detta.