[Chilimobil] Tråden om Chilimobil (Tres nät)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 27 apr 2020.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    stelex och KTM gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är SVT-artiklarna det hänvisas till:
    Ny mobiloperatör i nära samarbete med bolag som pekas ut i miljardhärvan
    SVT avslöjar: Bolag i mobilhärvan kan kopplas till organiserad brottslighet

    Men var ligger kopplingen till Chili? Menar de via ABG delägarskap i operatören?

    Själva Hells Angels-kopplingen verkar härröra från ett bolag som heter "Markant AB" som skall ha sålt IP-telefoni, men hur de hör samman verkar inte framgå så tydligt av rapporteringen (?). Vad har Markant AB haft för relation till bolagen i fråga?

    Det verkar inte heller stå vilket bolag som hanterat logistiken för telefonerna som gick vidare till Brighstar (?), dvs i lokalen där narkotikafyndet gjordes i Haninge. Handlar det om "Logistimania"? Iskana verkar ha använt Logistimania för drop shipping-ordrar, varifrån telefonerna skickats vidare till kunder "trejders" som ABG haft (se SKV-beslutet längre bak i tråden). Men då ligger väl kopplingen i första hand mellan Iskana och dess logistikpartner, framför bolagen som gjort beställningarna av Iskana.

    Någon infographic hade kanske varit nyttig, för det blir onekligen lite rörigt, i alla fal för en lekman.
     
    Last edited: 15 feb 2021
    Kristy, Droid113, stelex och 2 andra gillar detta.
  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Det kan vara någon som har en ledande position i styrelsen som har kriminell koppling till kriminella nätverk.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är för all del möjligt, men då borde det framgå tydligare hur kopplingen ser ut, särskilt som det handlar om så många olika aktörer. Jag har dock inte läst tillräckligt om saken, så någon mer insatt kanske bättre kan redogöra för kopplingen eller länka till mer material som förtydligar vad som avses, för baserat på artiklarna som länkats verkar det inte vara helt glasklart.
     
    Last edited: 15 feb 2021
    Kristy gillar detta.
  5. Hans Carlsson Chilimobil

    Hans Carlsson Chilimobil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro
    Hej alla !

    Ett tag sedan jag var inne och kommenterade.

    Med bakgrund av all publicitet som kom i kölvattnet av att ABG var delägare i Chilimobil, så är det samarbetet avslutat för drygt en månad sedan. Vi behöver fokusera framåt och därför bättre att gå skilda vägar. När jag läser inläggen ovan om kopplingar till kriminella nätverk, så är det inte tydligt om det är Chilimobil som ni avser, men om det är så, så är det enkelt att svara på. Några sådan kopplingar finns överhuvudtaget inte.

    Nu till något helt annat. Och roligare.
    Vi smyglanserar nu VoLTE efter mycket testande. Först ut är mobiler från Samsung och Apple och under april skall fler android-tillverkare få OK. Idag börjar vi med att släppa på våra kunder i en begränsad omfattning för att inom någon vecka ha det tillgängligt för samtliga kunder. Vi vet att vi är långtifrån ensamma om detta, men det är ändå kul att kunna erbjuda VoLTE då det onekligen ger en bättre kundupplevelse.
     

    Bifogade filer:

    Kristy, night77, bernard och 5 andra gillar detta.
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 327
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    27 april ska VoLTE funka inom iOS och Samsung telefoner. Vet ej om QPTS+EFStool ger VoLTE för Hi3G användare, jag har fått VoLTE inofficiellt med Hallon för min OP3T.
     
    bernard gillar detta.
  7. taipei

    taipei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Chili, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 PRO, Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 PRO, Samsung S22
    Hej Hans! Jag upplevde lite problem med samtal för några veckor sedan men sista tiden har allt funkat jättebra. Tänker att de förändringar ni gjorde för att förbättra verkligen fungerade! :)
     
    Hans Carlsson Chilimobil och bernard gillar detta.
  8. Hans Carlsson Chilimobil

    Hans Carlsson Chilimobil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro
    Hej Taipei! Kul att du upplever att det blivit bättre. Det är väl bara att konstatera att vi drabbades och levde med lite barnsjukdomar ett tag. Vi upplever i alla fall det är mycket bättre nu och att det nu är stabilt. Trevlig helg !
     
    Moby, bernard och svenix gillar detta.
  9. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Chili Mobil ad viafree
    Fråga är det någon kampanj som tar slut
    Efter sommaren?
     

    Bifogade filer:

  10. Hans Carlsson Chilimobil

    Hans Carlsson Chilimobil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro
    Hej. Vi kör en sommarkampanj med "Fri Surf" för 299 kr/mån i 3 månader efter det ordinarie pris 349 kr/mån. I samma veva ingår 3 månader med Viaplay Film & Serier. Erbjudandet gäller till och med sista augusti. Hoppas detta svarade på din fråga. Ha det bra & trevlig helg ! //Hans
     
    svenix gillar detta.
  11. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Tänkte teckna abonnemang hos chili och prova. Kan skriva en liten recension för två ställen där jag får ut över 100 Mbit med både Tele2 och Telenor. Hoppas på acceptabla hastigheter med chili också.

    De har dubbel tipslänksrabatt just nu. Någon som har tipslänk till chili mobil? Skicka gärna pm isf
    Sen när jag skaffat det kan ni Pm:a mig för min tipslänk om ni vill (om tillåtet)

    Ingen som har tipslänk här? Är de verkligen så inpopulära?
     
    Last edited: 19 aug 2021
  12. DronXa

    DronXa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Efter att jag har haft tjänsten Fri surf i 10 månader, så tänkte jag recensera lite angående tjänsten.

    Som typisk fattig student så hade jag inte råd att betala 550 spänn/månaden för fiber i hemmet , valde därför att söka efter andra alternativ som skulle kunna passa mina behov. Med de så stötte jag då på Chili som hade fri surf + fri mobil för en billig peng. I början så var jag skeptisk som många andra här, men bestämde mig för att testa själv.

    Under de första veckorna som jag har haft tjänsten stötte jag med många problem, så som låg hastighet (5-10mbit/s) i Stockholms området. Jag valde då att kontakta kundtjänsten och fick göra några test och ta några bilder. Efter veckan fick jag då höra att problemet är åtgärdat och fick även kompensation. Sedan dess har jag inte haft problem med internet hastigheterna och numera ligger hastigheterna på 80 mbit/s - 150 mbit/s beroende på tid på dagen.

    Numera använder jag mitt abonnemang som mitt primära sätt att få tillgång till internet i studentlägenheten med hjälp av en fiffig setup som består av en Asus router (RT-AC51U) + USB tethering via mobilen. Med denna setup så får jag tillgång till internet till mina andra enheter (via wifi) och kan ladda mobilen samtidigt. Genom att koppla upp smart tvn till wifi kunde jag lätt få Netflix att spela på 4k utan lagg!

    Se bifogade bilder för hastigheten som jag får via Wifi nätet (kl 12:40 på en lördag)!

    När det kommer till begränsningar på nätet, så har jag inte haft någon begränsning alls, även när jag har konsumerat uppemot 500GB i månaden.

    Hittills så har jag varit mycket nöjd med tjänsten och med tanke på att denna tjänst har varit det enda sättet jag kunde få tag på internet billigt i studentlägenheten så skulle jag rekommendera detta för många som söker efter fri surf billigt :) (Obs jag har endast testat denna tjänst inom Stockholm området, hastigheten kan varierar beroende på område/täckning osv)

    Om ni tycker att denna recension har varit hjälpsam och vill testa själva så kan ni såklart skriva till mig på PM för 20kr rabatt i månaden (jag kommer behöva ange mitt mobilnummer). Jag har även lagt in en bild som bevis på att jag har haft denna tjänst i 10 månader.

    Capture.PNG Capture.PNG
     
    Last edited: 28 aug 2021
    agafnik, mkubisztal, svenix och 5 andra gillar detta.
  13. Droid113

    Droid113 Guest

    Bara nyfiken...

    Hastigheten ser bra ut, men varför står det Bahnhof AB? Borde det inte stå Hi3G/Tre?
     
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det visar att testen görs mot Bahnhofs servrar, inte vilken uppkoppling man har.
     
    Droid113, Cupcakes, DronXa och 2 andra gillar detta.
  15. Droid113

    Droid113 Guest

    Är det någon som har Årsabonnemanget hos Chilimobil?

    I knappt ett år har jag haft det ordinarie mobilabonnemanget med fri surf. Nu går jag i tankarna att byta till Årsabonnemanget... Vad tycker swedroiders? Det är det förmånligaste fri surf jag kan hitta i Sverige just nu. Man får till och med 25 GB/mån EU-surf. Häftigt!

    Anledningen till att jag har väntat med bytet är att jag inte visste vad jag kommer få för täckning/hastighet hos Chilimobil pga all det negativa man får läsa om Tres nät. Jag är övertygad om att en del av det som skrivs är sant, MEN, det är långtifrån hela sanningen. Det hände att nätet försvann några gånger för flera månader sedan i samband med lanseringen av VoLTE. Jag blev informerad via email och varnad om problemet på förhand. De har en superbra app och hemsida. Problemet löste jag genom att aktivera "Flight Mode" under några enstaka sekunder, sen var det "business as usual". Sedan dess har jag ALDRIG haft problem med Chilimobil. Abonnemanget har fungerat felfritt och deras kundservice ligger i världsklass, även om man inte kan ringa dem. Det finns ju ingen anledning att ringa!

    Huvudanledningen till att jag lämnade min förra operatör var att de lurades ständigt, jag orkade inte med dem så jag började leta efter en ny operatör som erbjöd mobilabonnemang med fri surf. Det enda jag hittade var svindyra abonnemang hos de stora operatörerna. Fick rådet att skaffa familjeabonnemang. Det gick inte i och med att jag bor ensam. Fick rådet att gå ihop med mina grannar och skaffa ett gruppabonnemang. Det gick inte heller, därför att många får gratis abonnemang inklusive mobil som förmån hos sin arbetsgivare, något som jag själv fick hos min förra arbetsgivare.

    Av en ren slump hittade jag en förmånlig kampanj med fri surf hos en för mig helt okänd operatör. Operatören såg lite skum ut faktiskt... Jag tänkte, jag har redan blivit lurad en gång av min förra, och den nya "skumma" inte har någon bindningstid, so why not.... Resten är historia :cool:

    Vill ni ha ett mobilabonnemang med fri surf till ett mänskligt pris så är det den "skumme" som gäller. Tipsrabatt på 20 kr\mån får ni om ni pma mig.

    Norsk som norsk... Chilimobil är den öppnaste och ärligaste operatör jag har haft :P
     
    agafnik, stelex och bernard gillar detta.
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 151
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kollade lite på abonnemangen på deras hemsida, de är riktigt förmånliga och det enda orosmoment kan vara själva nätet där man rör sig, om det blir bra eller inte. Sist jag provade Hallon kontantkort där jag bor och jobbar så var nätet sämre än till exempel Comviq & Vimla, bägge var sämre än Telia.. Så det är det enda invändningen mot att byta.

    Har en fråga här..
    Har Chilimobil nån begränsning på hastigheten?
     
    Kristy gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 829
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kristy och night77 gillar detta.
  18. 308win

    308win Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    125
    Ja det är ganska prisvärt, via Benify så kostar deras fri surf abonnemang 329 i månaden.
     
    Kristy, night77 och bernard gillar detta.
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 151
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Typ som student abonnemang..
     
  20. Droid113

    Droid113 Guest

    Förstår inte varför folk har sådana fördomar om Tres nät. Jag behöver inte mer än 10 Mbit/s trots att jag är en tung användare av mobilnätet. Luren använder jag som TV faktiskt.

    Hos Chilimobil får jag mer än tio gånger surfhastighet än vad jag behöver. Kolla den bifogade mätningen:
    Chilimobil.jpg