Problem: Android 11 removed chromecast icons from apps

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av marp68, 16 feb 2021.

  1. marp68

    marp68 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag uppgraderade min S10+ med Android 11 vilket orsakade en massa problem.

    Något som inte nämndes i listan över nyheter var att Samsung och Google tydligen inte är överens om något, vilket har lett till att chromecast-ikonerna i olika appar har försvunnit. Tycligen måste man köra från Home-appen. Men alla appar kan inte köras genom den och dessutom är det väldigt besvärligt.

    Nu kan jag plötsligt inte casta direkt från SVTplay, Poweramp, Youtube, Netflix, Spotify etc. Och t.ex. SVTplay och Poweramp kan jag inte ensa köra från Home-appen. Och att växla fram och tillbaka från Home-appen när man vill köra Netflix, Youtube eller Spotify funkar dåligt.

    Någon som vet någon workaround eller hur jag kan få tillbaka Android 10?

    Andra problem var att vissa appar slutade efter ett tag. Som just Poweramp, Sveriges radio, Youtube m.fl. Installerade om, vilket verkade hjälpa. Men tyvärr försvann inställningar m.m.
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det har inget med Android 11 att göra, det är något annat som strular för dig. Inget har ändrats med hur Chromecast-knappar fungerar.
     
    chraist och marp68 gillar detta.
  3. marp68

    marp68 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej, tack, då ska jag kolla på det. Det stod om chromecast och Android 11 på en massa ställen. Att pga någon tvist så skulle chromecast inte stödjas i 11.

    Detta med att vissa appar strular efter uppgradering, då?
     
  4. marp68

    marp68 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Problemet löst. Min egen dumhet.

    Jag har varit borta i två veckor och stängde av wifi, för att spara batteri, så naturligtvis försvann kopplingen till nätverket här hemma.

    Man kan bli trött för mindre
     
    RuffyMan, F-Forward och chraist gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Bra att det löste sig, men det bör även påpekas att om man stänger av wifi så påverkar det inte batteritiden på moderna telefoner. Detta eftersom platstjänster i regel är påslaget i inställningar, då kommer telefonen fortsätta scanna wifi-nätverk hela tiden i bakgrunden trots att du har slagit av wifi. Så om du vill spara batteri måste du även stänga av platstjänster (brukar finnas en inställning om den ska få använda wifi och bluetooth i bakgrunden typ, den behöver du stänga av, finns i regel under "Plats" eller "Platstjänster" i inställningar).

    Sen vet jag inte om wifi avslaget gör så stor skillnad för batteriet, min bild är att wifi-kretsen är rätt strömsnål och på samma krets sitter väl bluetooth, nfc och säkert något mer som är aktivt, så skulle inte förvåna mig om förbrukningen är lika stor oavsett.

    Bara bra att veta :)
     
    marp68 gillar detta.
  6. marp68

    marp68 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Intressant. Jag har platstjänster avslagen, förutom ELS-tjänsten. Slår på gps vid behov för parkering, karta etc.

    När jag är i Stockholm får wifi vara på hela tiden, då jag drar nytta av wifi på caféer etc. Den kopplar ju upp sig automatiskt på d nätverk jag anslutit mig till en gång tidigare.

    Och du har rätt, det verkar inte dra så mycket extra batteri.