Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Skulle kanske kunna vara det. Får se när kortet kommer vilket nummer det har.
     
    bernard gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Idag fick jag mitt nya virtuella Revolut-kort. När jag kollar på binlist.net så har både det gamla och det nya virtuella kortet Sverige som utgivarland. Så här ser det ut:

    Nya kortet:
    upload_2021-2-18_9-50-19.png

    Gamla kortet:
    upload_2021-2-18_9-51-2.png

    Det enda som verkar skilja är att det gamla kortet var uttryckligen ett Prepaid medan det nya inte har den uppgiften.

    Kan tillägga att det gamla hade mer än tre år kvar på giltighetstiden så Revolut valde av någon anledning att byta det i förtid. Det ställer till en del bekymmer för mig för jag hade kopplat det gamla kortet på ett tiotal olika ställen som jag nu får leta reda på och göra om... Det gamla gäller i 60 dagar till så det är den tiden man får att ordna bytet.
     
    bernard gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 314
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant att du har MasterCard kort, betalar du för Revolut? Jag har Visa kort hos Revolut, förutom pride korten, där Pride kortet 2019 har utgivningsland Sverige, medans Pride kortet 2020 har utgivningsland UK
     
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Det positiva med detta är att du kanske märkt att det är jobbigt att hålla koll på dessa 10-tal ställen. Fick tipset här eller på ett annat forum att göra en excel eller annat dokument för alla prenumerationer. Där ser jag enkelt mina totala kostnader och från vilket kort de dras från. Varje gång jag byter kort så är det den filen jag ska rycka i :)
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej jag har bara gratis tjänsten hos Revolut. På den tiden jag gick med i Revolut var det Mastercard som gällde. Både frugan och jag som gick med samtidigt har Mastercard.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 314
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, ok , ja det var typ 1 månad som de körde med MasterCard. Annars har det varit Visa vad jag vet, iallafall sedan Mars 2019. Det var någon månad under 2019 som de hade MasterCard.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Din tanke är naturligtvis god och så borde man göra.

    I praktiken kan det bli så att man snabbt ute på stan någonstans tvingas hastigt installera en viss app för att kunna parkera eller att man kommer till en ny stad och vill åka med kollektivtrafiken och hastigt installerar deras app. Så det är inte alltid så planerat att installera nya appar och koppla dem till kort... ;)
     
    gneken gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det kan nog stämma att det var någon gång under 2019 vi gick med. Det var när Revolut hade sin 200:- värvningskampanj.
     
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Så är det ju :)

    Nu när jag tänker på det så har jag inte skrivit ner vilka appar som är kopplat till vilket kort. Är mest större prenumerationstjänsten jag noterar.

    Jag försöker använda Curve till det mesta, enkelt med ett kort som jag inte byter ut förens kortet går ut.
     
    svenix gillar detta.
  10. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Har samma problem som du :)

    Jag kör Curve med ett antal underliggande kort men märkte att om jag vill att Revolut ska dra pengar i en viss valuta så verkar inte det lira utan den drar pengar i SEK eftersom kortet är angivet i SEK i Curve appen.
    Sen är det ju lite jobbigt med Curve att det aktiva kortet är den som används, ibland vill man använda andra kort för vissa köp :(
     
  11. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Är det någon som använder auto topup med Handelsbanken?
    Förr gick det smidigt utan problem men nu misslyckas den varje gång.
    Har det med Mastercard verifieringen att göra tro?

    Jag har ett allkort kopplat.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nya villkor från och med idag mer och mer avgifter... Tråkig utveckling...de får akta sig så de inte blir lika giriga som stor bankerna då försvinner deras existens berättigande. Att de numera klagar pengar ett få ett fysiskt kort tror jag de förlorar många kunder på. Detta var anledningen jag signade upp för att det var gratis.

     
    Sale gillar detta.
  13. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Även om inte specifikt dessa avgifter påverkar mig så kommer jag avveckal kortet. I nuläget används det enbart till utländska nätköp, men känns inte värt när de långsamt smyger in kostnader på diverse funktioner. Då måste man hålla järnkoll framöver.
     
    Oceanic gillar detta.
  14. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Och där avslutades kontot hos Revolut.
    Ser ingen anledning att ha kvar kortet om det är ungefär som storbankerna. Har iof ändå haft det inaktivt sen de började försämra villkoren.
     
    Oceanic gillar detta.
  15. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 256
    Mottagna gillanden:
    908
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    från Revolut:

    Hej !

    Villkor Agifter

    https://www.revolut.com/en-LT/legal/fees

    Vi har jobbat hårt för att förbättra din Revolut-upplevelse och har gjort vissa uppdateringar av våra funktioner. Därför har vi också gjort vissa ändringar av våra villkor som vi vill berätta om. De här ändringarna börjar gälla 23 april 2021.

    Bankomatuttag
    Om du har ett Standard-paket

    Tänk på att det just nu finns en gräns på 2000 SEK för kostnadsfria bankomatuttag varje månad med vårt Standard-paket. Efter detta börjar du betala en avgift på 2 %. Vi håller på att ändra på detta, genom att även lägga till en gräns på det totala antalet bankomatuttag och genom att sätta en minimiavgift så fort din kostnadsfria kvot löper ut.

    I fortsättningen:

    • Din kostnadsfria månadsgräns på 2000 SEK förbli densamma och så fort du når den börjar du fortfarande betala en avgift.
    • Vi inför även en gräns på fem bankomatuttag. När du når den börjar du också betala en avgift.
    • Båda dessa gränser gäller oberoende av varandra. Du börjar betala avgift så snart du når en av dem, även om du inte har nått den andra.
    • Avgiften är fortfarande 2 %, men vi lägger till en minimiavgift på 10 SEK. Detta innebär att du får betala det som är störst av 10 SEK eller 2 % av uttaget.
    Om du har ett Plus-, Premium- eller Metal-paket

    Våra gränser för kostnadsfria bankomatuttag för Plus-, Premium- och Metal-kunder förblir desamma och vi begränsar inte antalet uttag du kan göra kostnadsfritt med dessa paket. Avgifter på bankomatuttag över dessa gränser förblir desamma på 2 %, men vi inför också en minimiavgift på 10 SEK per uttag.

    Internationella penningöverföringar
    Våra mest populära betalningstyper, som används av över 90 % av våra kunder, blir fortsatt avgiftsfria. Det gäller följande:

    • Kostnadsfria lokala banköverföringar i din hemvaluta
    • Kostnadsfria lokala och internationella överföringar i euro till valfritt land inom SEPA (som innefattar EU-/EES-länderna, Storbritannien och Schweiz)
    • Kostnadsfria överföringar till andra Revolut-kunder (peer-to-peer) i valfritt land i världen
    Följande avgiftsändringar kommer bara att beröra kunder som skickar pengar utanför SEPA-området (som innefattar EU-/EES-länderna, Storbritannien och Schweiz), eller om du gör en gränsöverskridande överföring i en annan valuta än euro.

    Just nu erbjuder Revolut två typer av internationell överföring: ”gränsöverskridande” överföringar och ”SWIFT”-betalningar. De har var och en två separata kvoter:

    • Standard och Plus-kunder får en kostnadsfri gränsöverskridande överföring per månad och betalar sedan 6 SEK per överföring. SWIFT-överföringar kostar antingen 35 SEK eller 60 SEK, beroende på valuta.
    • Premium- och Metal-kunder betalar inte avgifter för gränsöverskridande överföringar och får en kostnadsfri SWIFT-överföring per månad och betalar sedan 35 SEK eller 60 SEK, beroende på valuta.

    Vad som ändras

    Vi kombinerar ”gränsöverskridande” och ”SWIFT” till en enda enkel och tydlig kategori som vi kallar ”internationella betalningar”.

    Avgifterna för internationella överföringar kommer att ligga på mellan 4 SEK och 60 SEK, beroende på hur mycket du överför och var. Våra Premium- och Metal-kunder kan fortfarande dra nyttja en kvot med kostnadsfria betalningar.

    • Standard och Plus. Ingen avgiftsfri kvot. Dessa paket passar bäst för de som bara enstaka gånger gör internationella överföringar.
    • Premium. En avgiftsfri internationell betalning per månad. Bäst för de som gör internationella överföringar regelbundet varje månad.
    • Metal. Tre avgiftsfria internationella betalningar per månad. Bäst för de som ofta gör internationella överföringar.
    Du kan se fler uppgifter om vår nya prissättning med exempel här.

    Leveranskostnad för Revolut-kort
    Tills nu har våra villkor sagt att kunder med ett Standard-paket debiteras 4,99 GBP eller motsvarande i sin valuta för standardleverans av ett Revolut-kort och 19,99 EUR eller motsvarande i sin valuta för expressleverans. Leveranskostnaden kan vara högre beroende på var kortet ska skickas.

    Från om med den 23 april visar vi kostnaden för standard- eller expressleverans i Revolut-appen innan du beställer ditt kort. Som vanligt kan leveranskostnaden variera beroende på var kortet ska skickas.

    Om du vill stänga ditt konto på grund av dessa förändringar kan du göra det utan avgift, men vi tycker det är tråkigt att du försvinner.


    Du kan läsa våra vanliga frågor och svar här om du har några frågor.

    Tack!

    Revolut-teamet
     
    Sale gillar detta.
  16. Charl.Ws1956

    Charl.Ws1956 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Jag behöver hjälp med hur man överför pengar till Coinbase. Eftersom svenska banker oftast blockerar överföringar dit så har jag kunnat läsa mig till att det ska gå att lösa via Revolut. Jag är en 56 åring som tänker bygga ihop en portfölj till mina barn/barnbarn och planen är att denna ska innehålla minst 1st Bitcoin samt även lite Ethereum. Hur kan jag överföra summorna som krävs?

    Tack på förhand!

    Mvh
    CW
     
    utor gillar detta.
  17. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Även Revolut kommer blocka om du planerar föra över belopp i den storleksordningen. Bankerna har långtgående ansvar att förhindra penningtvätt, så är en hel del transaktioner som fastnar.

    Sannolikt blir det enklare för dig att köpa någon produkt via Avanza/Nordnet som speglar värdet av, eller innehåller de coins du är ute efter. Detta kräver också en del läsning och jämförelser mellan produkter, men du slipper svårigheterna med transaktioner.
     
  18. Charl.Ws1956

    Charl.Ws1956 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för svaret!
    Jag kommer inte gå via Avanza/Nordnet och endast köpa certifikat på bitcoin. Eftersom jag bygger en framtidsplan för mina barn/barnbarn så vill jag äga samtliga bitcoin inom familjen (egna nycklar). Detta eftersom banker och politik kan och kommer att ändras långt efter att jag är "borta". Jag ser det iaf som en stor sannolikhet att man som privatperson i framtiden kan/kommer att begränsas att köpa eller ta ut bitcoins ifall man inte äger sina egna och agerar sin egen bank.
     
    Zawaq gillar detta.
  19. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Yes, låter rimligt såklart. Men Revolut är ingen genväg då dessvärre, utan bara ytterligare en aktör med egna hinder. Vet inte om det finns någon bra tråd här, men kanske finns guider om banker osv på något svenskt cryptoforum?
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Funderade också på det men avgifterna blir väldigt mkt pengar över tid. Sedan är de inte säkrare via avanza än någon annan stanns för om bolaget går i konkurs så försvinner pengarna och avanza kan inte göra något då de inte täcks av någon statlig insättningsgaranti. Om man bil spara under lång tid är de bäst att äga dom själv.