Oavsiktligt raderat DCIM mappen

Diskussion i 'Galaxy S10E' startad av Pumpe, 18 feb 2021.

  1. Pumpe

    Pumpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Har klantat mig många gånger men aldrig så episkt som idag.
    Hade telefonen kopplad till datorn och skulle föra över några bilder. Markerade DCIM mappen i telefonens interna lagring med piltangenterna och skulle trycka enter, lyckades tydligen snudda vid delete först för datorn började radera mappen. klickade snabbt på avbryt men efter ett litet tag så försvann den iaf.
    Tydligen så har jag inte varit inloggad på någon molntjänst så ingen sådan backup finns. Det ska finnas någon äldre backup på en hårddisk men efter att nyligen flyttat så har jag ingen aning om var den är och den är några månader gammal så det är mycket som har gått förlorat.
    Köpte DRFONE för de lovar väldigt stort på sin hemsida att allt ska gå att få tillbaka men efter att ha testat så visade det sig att det bara fungerar på en rootad telefon.

    Någon som har ett förslag på vad jag ska göra.?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har du ingen moln-backup alls? Samsung/OneDrive/Google Drive?
    Annars är det kört om du inte vill betala tusentals kronor till t.ex. IBAS.

    Du har lärt dig en läxa iallafall om inte annat.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är dessvärre väldigt besvärligt, hmm. Om du skall använda något verktyg för att återläsa informationen behöver du som sagt ha root-åtkomst, men för att åstadkomma root behöver du låsa upp telefonens bootloader, och för att låsa upp telefonens bootloader behöver du göra en fabriksåterställning/wipe, så det blir ju ett moment 22.

    Informationen ligger ju nämligen krypterad, så om du återställer telefonen och sedan försöker återläsa informationen, så kommer du inte få fram något användbart.

    Det vore om det finns en säkerhetslucka någonstans som låter dig roota enheten utan att låsa upp bootloadern, men det är rätt ovanligt med sådana luckor numera. Vilken version av Android kör du och vilken säkerhetspatch?

    Men du hade verkligen ingen annan molntjänst aktiverad då, som @katho@katho nämner? De flesta tjänster brukar ju insistera på att ta backup på särskilt bildkatalogen om man aktiverar dem.
     
    Last edited: 18 feb 2021
    Kristy och katho gillar detta.
  4. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det du kan prova är att öppna din interna lagring i medföljande filhanterare, tryck på dom 3 prickarna och kolla papperskorgen.
    Har du tur ligger mappen där eftersom det är där sakerna hamnar om man använder denna för att ta bort, nu är det inte säkert att det sker iom att du raderade från datorn men det är värt att kolla.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Går det inte att koppla mobilen til en extern skärm?

    En del Samsung-mobiler kan man sätta en MHL-kabel i, jag har ingen aning hur det är med S10E...
     
  6. Pumpe

    Pumpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Utveckla hur du menar. Mvh
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    MHL är en speciell adapter som kopplas till USB-porten på en mobil och som din tur har en HDMI-utgång där man kan ansluta en HDMI-kabel till valfri skärm, det krävs dock att mobilen har stöd för MHL.

    Jag vet dock bara att några Samsung-mobiler och plattor klarar av MHL och har ingen aning om några andra märken har den funktionen.

    Jag minns dock inte varför jag skrev inlägget här, det var nog tänkt i en annan tråd...
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Ja det var nog till en annan tråd, för det hjälper absolut ingenting för att få tillbaka raderade filer ;)