Läsplatta eller liten Androidplatta

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av jagu, 17 feb 2021.

  1. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Behöver era råd och synpunkter. Jag har en del e-böcker som jag nu läser på en rootad Nexus 7 (2013). Hade en Samsung Galaxy S2 8.0 men som tyvärr gick i backen. Använder ReadEra Premium för att skapa bokmärken och markera citat. Lite sugen på en dedikerad läsplatta men den kanske blir för ensidig.

    - Kan man med en dedikerad läsplatta skapa bokmärken, etc?
    - Förmodar att det är behagligare att läsa på en läsplatta än en Androidplatta? Har inte testat själv.
    - Funderar på en Tab S5e eller S6 för att även kunna använda plattan för Netflix, etc. Kanske blir den för tung för läsning?
    - Vilka ~8-tumsplattor finns det idag som är schyssta att läsa på och som går att använda Netflix till? Kanske den bästa kompromissen?
     
    Mats Palmberg gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    För ren läsning så är en ebokläsare väldigt bra med sitt ebläck som fungerar hur bra som helst inte minst när det är väldigt ljust (du kan sitta ute i solen och läsa vilket man knappast gör på en mobil) och jag skulle tro att alla ebokläsare har bokmärken.
    Den duger dock bara till att läsa på även om du kan surfa in på ex.vis biblioteket och ladda ner böcker men det är ingen upplyftande upplevelse...
     
    Kristy och jagu gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en enorm skillnad på en e-bokläsare och en surfplatta. I alla fall om man läser långa stunder, men bara en sådan sak som att de väger betydligt mindre är rätt behagligt.

    Främst är det dock skönare för ögonen och utomhus är reflektioner i stort sett inget problem öht. Det blir i princip bara tydligare ju soligare det är. Är en pina att läsa på en surfplatta utomhus i solljus i jämförelse.

    Batteritiden är en annan fördel. Jag tror jag laddar min Kindle en gång i månaden ungefär. Den väger inte så mycket och är kompakt, så den följer med överallt också, i motsats till min ipad, som jag bara bruka ta med vid särskilda tillfällen.

    Tycker storleken på kindle är rätt optimal, som en mindre pocketbok ungefär. Amazon brukar sälja Kindle Paperwhite för 999 kr till och från, men nu är den uppe i 1300 kr igen: https://amzn.to/2ZoHmHb

    En nackdel med Kindle är dock att formatstödet är lite kass, men mycket går ju att lösa med hjälp av Calibre.

    Vad berör möjligheten att spara stycken eller skapa bokmärken osv. finns allt sådant i regel i så gott som samtliga e-bokläsare idag. Även ordböcker osv. finns i regel att tillgå. Kindle tycker jag själv har mycket bra mjukvara på den punkten.

    Om man ofta lånar e-böcker skulle jag dock inte sikta på att skaffa en Kindle, utan då finns bättre alternativ: Läsplattor - Jämför priser och omdömen hos Prisjakt.

    Edit: En ev. fördel med Kindle är att Kindle-klienten också finns för Android/iOS, så kan enkelt fortsätta/sluta oberoende av enhet du använder. Allt synkas, men jag tror andra läsplattor borde ha motsvarande funktionalitet - inte grävt i det själv. Är i alla fall mycket praktiskt.
     
    Last edited: 17 feb 2021
    Kristy och jagu gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du inte har upplevt några problem med att läsa på en surfplatta är det inte säkert att du behöver en e-ink-skärm. Har en Kobo Libra H2O som är trevlig att läsa på men varje gång använder en e-bokläsare känns det som att kliva tillbaka 10-15 år i tiden och funktionalitet är ju väldigt begränsad till just e-böcker och ev. artiklar i pdf-format.
     
    jagu gillar detta.
  5. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Jag tycker det fungerar bra att läsa på Nexusen men den är lite tung att hålla i. Det som talar emot läsplattor är begränsningen till just e-böcker. Får väl helt enkelt köpa en för att testa :-)
     
  6. Ichabod

    Ichabod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Tror mycket handlar om vad man vill ersätta. Har man historiskt varit väldigt analog och läst många böcker men vill ersätta den upplevelsen med något mer digitalt förelsår jag en e-ink baserad läsplatta alla dar i veckan. Skönare för ögonen, bättre batteritid, lättare osv. Sedan finns det ju ett antal olika märken på marknaden. Två har redan nämnts Kindle & Kobo. Själv föredrar jag Kobo eftersom den tar fler format från början och har fler fonter i mjukvaran. Har själv precis införskaffat en Remarkable 2 för att ersätta alla mina anteckningsböcker. Kan tyckas vara löjligt att lägga flera tusen på en enhet som "bara" kan användas till att anteckna. Men det gör den jäkligt bra och det är nästintill som att skriva på papper :-).
     
    jagu och Kristy gillar detta.
  7. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    Har haft små surfplattor, senaste en Lenovo 7". Läste inte så mycket på den, men skärmen var totalt kass i solljus.

    Men är inne på min andra läsplatta nu. Hade tidigare en 6" Adlibris Letto 2. Den tyckte jag var ganska ok, fast lite frustrerande UI.
    Bytte sedan till en större 8", Kobo Aura One. Vilket lyft!! Väl genomtänkt UI som man inte blir frustrerad på, massor med bra funktioner. Samt att storleken är kanon för att ligga i soffan och läsa, samt ta med på resa. Har satt en pop-socket på baksidan så man lätt håller den i en hand. Ganska lätt så det går bra.

    Läsplatta känns ganska överlägset att läsa på. Speciellt i solljus. Men de kan vara ganska långsamma att jobba med så om det är mycket anteckna, markera, slå upp i ordlistor. Låna/köpa böcker direkt i plattan. Då är det inge vidare faktiskt. Men jag gör det på datorn och för över via USB (hanterar det i Calibre).
    Väldigt nöjd med den! Kommer fortfarande uppdateringar till den även fast den nu har några år på nacken (och går väl inte att få tag på nu heller förresten).

    Det har ju dock kommit nya plattor med färgskärm (4096 färger på en jag såg) och förmodlingen snabbare skärmteknik. Det är väl kanske ingen höjdare att titta på film i dem även om det går. Fast vet inte riktigt, har inte så bra koll på det senaste där.
     
    Kristy och jagu gillar detta.
  8. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    e-läsare. Använd något ifrån Kobo, då den stödjer fler filer. Jag köpte en för 600 ch har använt den i +600 timmar. Bra bang for the buck.
     
    jagu gillar detta.
  9. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Har en annons ute här på swedroid så får vi se om någon har en Kobo eller PocketBook till salu. Återkommer när jag har en och hunnit testa.
     
  10. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har en xperia z3tab för resa. Ryms i en rymlig innerficka. Har bibliotek (ebok), karta, betalfunktioner, musik och annat reseorienterat i den.
    Blev min räddning då mobilen stals vid en resa. Kunde reseplanera och boka från hotellets wlan.
    Detta gör ingen läsplatta.
    Med dagens powerbanks är inte strömförsörjning något problem.
    Använder Aldiko classic biblo/läsapp som kan lägga svart bakgrund och grå text. Behagligt och minimalt ljus.
    Hemma använder jag en tiotummare för kvällslitteratur innan sömnen infinner sig.