Ny Mac eller kanske en Chromebook?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Viking69, 11 feb 2021.

  1. Viking69

    Viking69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2016
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    119
    Sitter med en 7 år gammal Macbook Pro, som har tjänat fantastiskt väl. Egentligen är den fortfarande helt ok, men batteriet börjar kännas halvrisigt, och det är ju alltid kul med nytt ;)

    En ny Macbook Air lockar onekligen, men då jag egentligen borde klara mig med en Chromebook så är frågan om man ska ta steget. Priset, batteritiden (även om den är grym på nya Air) och uppdateringarna tillsammans med enkelheten lockar.
    Frågan är ju hur begränsad man blir?

    Har någon tagit klivet från Mac till Chromebook och kan ge mig lite input?
    Sneglar lite på HP Chromebook X360 som ev ersättare.
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Har aldrig gjort bytet, däremot har jag gått från en Macbook Pro 2017 till nya Macbook Air M1. Den är ljusår snabbare, bra format och trevlig skärm. Känns som att den kommer kunna rulla på i många år.
     
  3. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag skulle rekommendera dig att köpa en ny Mac.

    Okej att dem är lite dyrare vid inköp, men som du skriver håller dem väldigt länge och det kanske rättfärdigar priset något.
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag har både en MBP 15" 2016 och en bättre HP Chromebook (kommer inte ihåg exakt modell), skulle inte vilja ha bara Chromebook'n .. båda har sina användningsområden, men använder man endast webläsaren så är det nog inga problem.
    Lite (en hel del) bättre premium känsla i MBP'n såklart
     
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag tror att du snabbt kommer märka att det är en enorm skillnad på en app i chromebook och en app i MacOS. Du jämför 2 helt olika OS och det kommer bli en schock... speciellt då du kommer låsa dig mer till Googles bibliotek av program.

    MacBook Air M1 varianten är otroligt nära i rå kraft med MacBook Pro M1 varianten.

    Hittar du nån för ett bra pris så köp MacBook men annars hade jag kanske väntat på nästa apple processor generation.
     
  6. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Har inte testat Chromebook men haft en 2015 MBP 13" med i7 och 16GB ram, bytte mot en 2016 MBP 15 i7 16GB ram + Radeon kort. Gillade dock inte tangentbordet på 2016 så bytte till en M1 MBA basmodell och är supernöjd. Går till och med att spela på den :D Batteritiden väldigt bra och känns för det mesta väldigt snabb.
    Provade den en dag som jobbdator med mycket teamsmöten, flera Excel och Word-dokument öppna, många flikar i Edge. Jobbdatorn (HP med i5 och 16GB ram) brukar krokna och bli väldigt seg men M1 Macen känns fortfarande pigg trots lite användning av swap.
     
  7. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    613
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Hugger tråden lite, är i köptankar på en Chromebook...
    Vad har ni för tips på viktiga saker att tänka på, att de ska vara IPS panel har jag snappat upp.
    Det ska egentligen inte vara nå tungt arbete på den.. mest lite surf, lite Office typ Excel och Word å så.
    Det mest krävande blir väl ev. lite Stadia.
    Spontant tänker jag själv att nätverkskortet är av största intresset, samt RAM.
    Men jag hör gärna era åsikter och kanske saker ni är nöjda eller inte med?
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag kör med en sån här: Acer Chromebook CB715-1W (NX.HB2ED.008) (Laptops (Bärbara datorer))
    Ska du köra lite saker i Linux och lite androidappar så skadar inte 128Gb disk. Det enda jag märkt som den inte orkar med är om jag försöker köra x265-kodad 2160p-video i Kodi. Då orkar den inte med att både koda av videon och skala ner den till 1080p men det kan jag leva med. Den har dock inte pekskärm men den var inget jag kände att jag hade behov av. Stadia går bra MEN det kan hicka till ibland när man kör på wifi vilket den inte borde göra tycker jag. Kanske kan ha något att göra med att jag har två google-home-puckar och den kanske hoppar emellan dem? Kör jag med ethernet-adapter och trådat så går det stabilt.
     
    bernard och Rocco420 gillar detta.
  9. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Air m1 istället för Pro m1. Har själv pro m1, mycket onödigt köp då airen är minimalt mycket sämre.

    Tycker nog inte mac håller något längre än annan bärbar dator, men jag bara haft lenovo och msi innan.
     
    flipp gillar detta.
  10. Viking69

    Viking69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2016
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    119
    Kan ge respons på hur det gick här.
    Velade fram och tillbaka, och alla recensioner på Chromebooks pekade i regel på några svagheter som jag kände inte var ok. Klev man upp rejält i pris så blev recensionerna bättre, men då förlorar man ju lite av vitsen med att byta.

    Med detta i åtanke köpte jag en ny Air M1, och superlativen tar inte slut. Det här måste vara den grej som ger mest "bang for the buck" just nu. Blixtsnabb, iskall, underbar skärm, snygg, Touch-id, osv, osv.
    Min gamla Macbook som jag tyckte var helt ok, känns helt plötsligt antik.

    Lite samma känsla som när 3dfx grafikkorten kom i slutet på 90 talet. Ni som vet ni vet ;)

    Supernöjd!
     
    tooobe gillar detta.
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER