Fråga: Home Assistant

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ducken, 20 feb 2021.

  1. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Just köpt ett nytt hus och ska i samband med detta även byta ut min Tellstick Net till något annat.

    Har 126+126 kvm i två plan och misstänker att tellstick inte räcker.

    Har mestadels lampor idag och några sensorer men skulle vilja utöka med t.ex lite fler sensorer, lampor, robotdammsugare, och flera roliga prylar.

    Vore schysst att även kunna använda det jag har som är 433 mhz oxå men då är det Homey, Amimus eller Home Assistant som gäller?

    Eller har ni någon rekommendation eller tips till mig?

    Mvh Tobias
     
    Last edited: 8 mar 2021
  2. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Det är Samsung smartthings hubb i nytt skal. Den ska väl vara identisk med den inuti...
    Har inte riktigt fattat detta, men jag tror att Samsung har licencerat ut detta så nu är det detta märke som gäller på deras smarta hem lösningar.
    Men jag vet inte riktigt, såg något YouTube klipp om det mer så vet jag ej.

    Har inte prövat hubben i fråga.
     
    jimel gillar detta.
  3. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Ja men precis, samsung verkar inte vilja hålla på med denna hårdvara längre som jag förstått det.
     
  4. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Så denna kanske inte är något att satsa på då? Har läst både ris och ros om Smart Things.

    Lutar väl lite åt Home Assistant tror jag eller är det bökigt? Är väl ganska bevandrad med dator och Windows. Ingen erfarenhet av Linux dock.
    Funkar 433 MHz med HA? Behövs det nån extra "dongel"?
     
    Messier1994 gillar detta.
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Inte med Home Assistant OS. Klarar du av att ladda ner en fil och använda ett grafiskt verktyg för att skriva filen till ett minneskort och därefter ansluta minneskortet i en Raspberry Pi och starta upp denna med kabelanslutning mot routern så behöver du bara surfa in mot homeassistant.local:8123 i webbläsaren och börja lägga till dina automatiseringar. Anslut eventuell Conbee, Tellstick eller annan Z-wave/433MHz/Zigbee kontroller till Raspberry Pi:en och gå in under integreringar och aktivera dessa eller gå in under Add-ons och aktivera önskade stöd där.
     
  6. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jo det klarar jag av så det ska nog inte va några problem. Verkar vara den mest kompetenta lösningen idag?

    Blev lite off Topic nu men erfarenheter kring HA?
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Kör HA (på min Synology NAS) med TellStick ZNet Lite v2 (för Z-Wave och 433MHz) och Conbee för Zigbee, funkar utmärkt.

    HA är inte bökigt nuförtiden, det mesta funkar plug'n'play.
     
  8. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Vi har använt Home Assistant hemma i några år nu och är överlag riktigt nöjd. Händer art jag spånar på andra lösningar nyfikenhet men det landar alltid i att Hass kan göra mer i slutändan och att Smartthings och Hubitat blir lite nedgradering i det stora hela.

    Jag jar dock inte testat med 433 Mhz-enheter utan kör Zigbee/Z-wave och Wi-Fi.
    Hade dock viss html-kunskap sedan innan (gymnasiet) men väldigt basic/tillräckligt för att kunna förstå vad koderna jag stal från andra gjorde. Det har blivit mycket lättare att hantera Hass genom åren!

    Har dock haft problem med att Conbee usb-stickan/Deconz (Zigbee) tappar enheter vid omstart sista halvåret.
    Smartthings är mest en nyfikenhet för att vi kör Samsumg-telefoner i hushållet.
     
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Upplevde liknande konstigheter med min Conbee II och Zigbee. Men tillslut högg jag till på en Sonoff ZB Bridge istället med Tasmota då jag kunder placera Zigbee router mer strategiskt i huset med denna lösning.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Lånar tråden så det inte verkar finnas en dedikerad tråd för Home Assistant @pitrus-@pitrus- get on that already

    Hur funkar det med Home Assistant, jag förstår att ni kopplar stickor för olika protokoll som ni vill kunna stödja på Raspberry Pi, vad finns det för olika stickor?

    Och om en sticka för ett protokoll inte finns, är då lösningen att köra via en proprietär hub/brygga?

    Har även förstått att man utöver Raspberry Pi även kan köra på Windows maskin, någon som vet om det går att köra på en Nvidia Shield? Det är nog tyvärr den enda enheten som kör 24/7 här hemma.
     
    Last edited: 21 feb 2021
  11. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tog mig friheten att ändra rubriken då jag inte känner att Aeotec är något för mig utan är nog mer inne på Home Assistant.
     
    Bakken och Leo83 gillar detta.
  12. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    I mitt fall är det att Deconz byter kanal, en enstaka gång lyckas den flytta över en enhet eller två under kanalbytet, men loggarna visar ett meddelande om att kanalen är fel. Försökt byta tillbaka manuellt men utan resultat. Hade jag börjat idag hade jag kanske testat den inbyggda Zigbee-integrationen utan mellanhand. Personligen försöker jag migrera till Z-wave för Belysning (lack på att lampknappar inte funkar).
    Z-wave: Aeotec Gen 5 (har funkar riktigt bra för mig)
    Zigbee: conbee 2 (har egen mjukvara som kan integrera med Home Assistant på samma RPi men kan också köras utan Deconz/Phoscon som det kallas.)
     
  13. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det finns i princip USB-stickor eller Raspberry Pi GPIO-moduler för allt. Men de vanligaste protokollen är ju trots allt Z-wave, Zigbee och Tellstick/Nexa.

    Du har även stöd för integreringar av diverse hubbar, där de sämsta integreringarna är de som anslutet ut mot API:er hos tillverkarnas servrar då dessa blir internet-beroende och även långsammare då de kräver kommunikation med extern part med segheter som dessa API:er introducerar. Ett exempel på halvr*nkig integrering är t.ex Yale Doorman via Verisure.

    Då Home Assistant är Linux-baserat (Python) så kan du i alla fall ladda ner och köra som en virtuell maskin under VirtualBox på din Windows-maskin. Annars kan jag rekommendera dig att skaffa en gammal Dell OptiPlex SFF PC eller kanske en Intel NUC och installera på denna. Jag kör två instanser i dagsläget, en Docker Home Assistant Core och en VMware/ESXi instans med Home Assistant OS där den senare definitivt är smidigast och låter dig även köra andra bra att ha saker på samma maskin såsom Nginx reverse proxy, AdGuard Home, Bitwarden m.fler med ett par musklick för att konfigurera.
     
  14. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Så vad rekommenderar ni mig för utrustning till HA då, tänker vad för olika hårdvara.
    Om man kör en Ras Pi, kopplar man då in den direkt till routern eller hur funkar det?
    Kommer nog inte ha någon dator som står på 24/7.
     
  15. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    En Raspberry Pi 4 8 GB med antingen SD-kort eller en SSD-disk klarar du dig väldigt långt på. Jag kör med en Raspberry med 4GB men det är bara för att 8 GB hade inte lanserats när jag köpte min.

    Till den kör jag sedan en Conbee-sticka och allt funkar klockrent för min del. Och ja, den är kopplad med kabel till min router.
     
  16. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kan också rekommendera HA.
    Började med 433mHz prylar med en Tellstick Net för många år sen men idag kör jag Hue Brygga, Tellstick ZNet v2 (för att kunna köra lite gamla 433mHz prylar och nån enstaka zWave) och diverse ESP8266 enheter över WiFi med EspHome.
    Fördelen med HA är att allt kan prata med vartannat, så man kan trigga på massvis med olika grejer och det kvittar om det är TVn, förstärkaren, hemlarmet eller dammsugaren som ska styras.

    Jag kör HA på en synology NAS och det funkar strålande.
    Så har du nytta av en NAS så kan den även husera HA server.
     
    Messier1994 och katho gillar detta.
  17. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Som ett tillägg till föregående postare kan du se här om din NAS kan köra Docker (som krävs för HA): Docker - Tilläggspaket | Synology Inc.

    Min kan inte göra det då den har en Arm-processor, det kräver en Intel-processor.
     
  18. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Last edited: 26 feb 2021
  19. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
  20. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Jag har köpt en RPI4 som jag kör HA på. Är hyfsat rostig med det tekniska, men har ändå fått det mesta att fungera.

    Det stora problemet för mig är lite att det finns så många alternativ att göra allting på, olika set-ups osv. Så när man googlar hittar man typ fem olika sätt att göra något på — och några gånger har det tagit ett tag att fatta vad jag har för förutsättningar.