Bedrägeri på blocket

Diskussion i 'Off Topic' startad av r12500, 4 jun 2020.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Skrev du till någon moderator om att du blivit lurad här?
     
  2. Homer2019

    Homer2019 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Telefon:
    IPhone 14 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 14 pro max
    Yes
     
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Tänk på att alltid anmäla. Det ger er inte pengarna tillbaka men det är statistik och tillräckligt många anmälningar på en person kan göra att den åker dit tillslut. Inte särskilt troligt men ett brott har begåtts och det ska då anmälas.
    Har varit alldeles för oförsiktig och blivit lurad flera gånger via blocket och tradera tyvärr. Både när jag sålt och köpt grejer. Han på tradera blev faktiskt dömd för brottet men det ger ju inte mig några pengar ändå. Han hade lurat mig och några till på likadant sätt men summorna han blev skyldiga oss som han lurat var en bråkdel av advokatkostnader och annat.
     
    Kristy gillar detta.
  4. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Ja exakt. Man ska alltid göra en polisanmälan. Även om det handlar om lite pengar.

    men som andra skriver här så är det läropengar tyvärr. Jag hade tur att det handlade om lite pengar.
     
  5. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jag har en också men väntar på svar av henne. Har hennes adress, nummer, namn samt person nummer. För annars blir det polis anmälan.
     
    Last edited by a moderator: 23 feb 2021
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tänk på att det inte är tillåtet att publicera personuppgifter i forumet. Se reglerna: Forumets regler och riktlinjer | Swedroid forum - Nordens största Android-community

     
    RuffyMan, BrearedsDea och TookieDroid gillar detta.
  7. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    De kanske använder målvakter som tar smällen för de redan sitter i skiten hos kronofogden. Då får man hoppas på att luffaren tjallar på dom andra luffarna.

    edit: du behöver nog ta bort spoilern från citatet i din kommentar. Att hänga ut personer går emot forumets regler så jag gjorde fel.
     
  8. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    bernard gillar detta.
  9. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Det fixade Bernard tror jag. Men ja det är skit tråkigt med sådana människor. Tror inte det. Hon hade kontakt med mig o så men det bara nu hon Inge svarar sen när man ringer till henne så verkar det som avstängt/finns ej. Men när man söker på namnet så får jag fram hennes familj med, med telefonnummer så kommer kontakta hennes pappa innan jag går vidare med det.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  10. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag hoppas verkligen på att du får tag i henne. Du hade tur att du kunde se resten av familjen faktiskt. ”Min” bedragare var skriven ensam i en lägenhet..

    Men jag bryr mig inte om pengarna för det var ändå bara 1k som kom från när Dogecoin gick upp i värde. Jag stör mig bara på att det var AirPods Pro jag köpte och jag såg fram emot att få den hela helgen.

    Jävla luffare
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt er som inte "orkar" polisanmäla. Vadå "orkar" inte, det är liksom inte speciellt jobbigt att göra det. Det är sällan särskilt lång kö på 11414, det tar några minuter i vanliga fall att ha ett samtal med dem. Ett antal brott kan man polisanmäla direkt på webbsidan också, går ännu snabbare.

    Svenskt rättsväsende är inte perfekt, det är inte varje gång personen döms och inte varje gång man lyckas få något skadestånd, men chansen finns ju att få personen dömd (givetvis är det rätt vanligt att personen blir dömd, särskilt om du kan lämna fullständiga uppgifter om personen som gjort det), kanske kan det få stopp på framtida bedrägerier (inte alltid en dom stoppar personen), du kan förhindra att det drabbar andra, och framför allt, det finns en chans att få skadestånd. Har personen massor av skulder är det svårt att få ut skadestånd, jag vet, men det vet man ju inte i förväg. Varför sabba sin chans att ev. få tillbaka pengarna? Vissa kriminella som gör sånt här kanske bättrar sig, skaffar jobb och försöker göra rätt för sig om några år, även betala gamla skulder. Bara korkat att inte polisanmäla, och väldigt egoistiskt också då det blir fritt fram för förövaren att fortsätta med sina brott mot andra.

    För att inte tala om att det är rätt korkat att hävda att det är "jobbigt". Att springa marathon kanske är jobbigt, men inte att sitta i telefon några minuter.

    Om det är samma personer som klagar på hur dålig svensk polis är och att svenskt rättsväsende fungerar dåligt, samtidigt som man inte ens ger rättsväsendet en chans att göra rätt för sig, då har man ingen rätt att klaga.
     
    katho, DanielÖ, General Kaos och 6 andra gillar detta.
  12. aalx

    aalx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Hur jag blev lurad var att jag köpte av en tjej, litade på henne när jag träffade henne, trevlig, seriös etc. mobilen funkade perfekt, men efter en vecka blev den låst, jaha? Hade hon anmält den stulen? Kontakta Comviq (där hon köpte & kvitto) de sa att den har blivit blockad, jaha? men vidarebefordrades etc. och det visade sig att 1. hon tog ut den men betalade inte för abonnemanget & mobilen (pengarna hon fick av mig för mobilen), sen var den anmäld som stulen - dessa två saker gjorde att de hade låst den, och den var helt utnyttjbar, kunde lika gärna slänga den. Men wow, rätt dumt av henne, gjorde polisanmälan, skrev till Tradera, snackade om henne med Comviq, hon var körd hos alla 3 (utom polisen, de brydde sig knappt något*). Tiden gick inget hände, hon svarade inte, polisen gjorde inget, Tradera eller Comviq kunde inte göra något (förutom att Tradera blocka hennes konto och Comviq- "skrev upp henne" på listan).

    Ja, det var bara att fortsätta, inte så lätt med mig, kontaktade hennes mamma (fick inte tag i pappa) hon var i chock men gjorde inget, sen kontaktade jag hennes brorsa och han sa att hon är en sån person, de har knappt någon kontakt (han ljög nog) men han sa åt henne (de hade ju inget kontakt? haha). Skrev om henne på FB ("varningsgrupper") skrev i Forum och tillslut slutade det med att hon ringde mig och förlät mig, hon var väldigt kaxig, men man märkte att hon var rädd.

    Rätt åt henne, den jäveln, hon hade lite barn, vad fan var/är hon för förälder? Lär sina barn att luta folk?

    Men men, hon ångrar sig nog, för hon fick sånt hat, av närmsta och kära, blockat av flera. Inskriven hos polisen.

    Lärde sig nog att hon måste "känna" personen hon lurar haha

    *Polisen hörde av sig SEN efter jag fick tillbaka mobilen, då frågade snubben hur allt såg ut och om jag har fått tillbaka den haha
     
  13. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Vadå lär sina barn? Du har ingen aning hur hon är som förelder så onödigt att ta upp det. Hon gjorde fel, sen hur hon är som person är irrelevant.
     
    leon123123 och Zooklubba gillar detta.
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har man verkligen ingen annan utväg så tror jag att det är ganska många föräldrar som inte skulle tveka att bryta mot lagen om det var för sitt barns skull. Själv kan man svälta och leva på vatten men krabaten ska ha käk

    Sen håller jag också med Honda, vad har att man har barn med saken att göra? Om något kan det ge en förklaring men det är egentligen irrelevant.
     
    Honda gillar detta.
  15. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    håller inte riktigt med där. tror inte en sådan person som lurar kan var en bra förebild för sina barn tyvärr. Men sen är det ju viktigt att kolla på om personen har sett över sina misstag och gjort rätt för sig till slut.
     
    kupa och Kristy gillar detta.
  16. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Det är viktigt att polisanmäla. Jag förstår att det känns meningslöst när inget händer eller personen knappt får nåt straff men statistiken är viktig för att polismyndigheten ska kunna begära mer resurser för att kunna utreda dessa brott
     
    Kristy, r12500, Zooklubba och 1 annan gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    "Hon ringde och förlät mig" skriver du, jag förstår inte riktigt. Om något skulle ju du kunna förlåta henne men hur hon ska ha något att förlåta dig för förstår jag inte. Vill du utveckla?
    Ungefär hur gammal var hon, såg du tecken på att hon gjorde det pga ekonomiska problem?
    Och framför allt, hur slutade det? Om telefonen är spärrad så skulle du lika gärna kunna lämna tillbaka den till Comviq tänker jag, men du nämner att du "fick tillbaka mobilen" från någon. Gick den att använda då?
    Tragiskt!

    Nu är vi OT, men kort reflektion:
    Någon bra förebild är hon såklart inte. Men jag skulle kunna tänka mig att vissa barn med en sådan förälder blir extra hederliga som vuxna, absoluta motsatsen, då de absolut inte vill bli som sin förälder som de sett ställa till med elände. Sen finns det säkert vissa som blir precis som sina föräldrar.
    Man borde vara glad oftare över hur bra föräldrar man själv har :)
     
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Skittråkigt att bli lurad, jag blev lurad på typ en tusing på Blocket för några år sedan men kändes som tiden att behöva lägga på att leta upp rätt person, kontakta den eller hålla på med polisen som bara lägger ner omgående inte var värt pengarna. Lät det gå och lärde mig av mitt misstag.

    Sen vet man inte vad det egentligen är för människa man har att göra med, finns yrkeskriminella som håller på med att kränga mobiler. Menar så klart inte att det är fel att anmäla, det är snarare fel att inte anmäla men i många fall förstår jag varför folk inte vill gå igenom skiten.

    Själv håller jag mig till Swedroid med användare som har bra omdömen sedan tidigare.
     
  19. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Förstår vad du syftar på och det är självklart så ibland. Men det jag syftade mest på är att en sådan förälder är ingen bra förebild och menade inte att barnen som växer bland sådan förälder per automatik blir dåliga personer när de är väl vuxna.
     
  20. henkrik92

    henkrik92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Via blocket handlar jag bara öga mot öga med testad produkt. För lätt för någon att avbryta kontakt efter att man pröjsat för något, och tyvärr är det inte mycket polisen kan göra åt saken.