Motorola G9 Power rörelseaktiveras!

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av J-Olof1, 24 feb 2021.

  1. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Skaffade en Motorola G9 Power med Android 10 och är väl i stort nöjd.
    Det som stör enormt dock är att telefonen lyser upp och vaknar varje gång den känner av en rörelse och det har inte upphört fast jag avaktiverat Snabbvisning i Moto appen.
    Är det en Android 10 grej eller Motorola grej att den gör så? Vart stänger jag av funktionen?
    Ligger telefonen på ett matbord exempelvis så lyser den upp klockan och datum precis varenda gång någon skakar på bordet, visst det är inget problem men ändå sjukt irriterande!
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har en G6 Play med samma funktion. Går inte stänga av vad jag vet. Det irriterade mig också till max i början, men efter som jag har lärt mig att använda den, vill jag i dag sakna funktionen om jag blir av med den.
    När luren ligger på bordet, lägg den med skärmen ned så aktiveras det inte. Det är för att kolla klockan och batteriet utan att slå på telefonen. Jag läste om det någonstans, det har ingen inverkan på batteriförbrukningen. När man blir van med det så är det mer irriterande när man t ex ska kolla på klockan och skärmen inte tänder utan att trycka på knappen, när man drar den ut ur fickan.

    Lite O.T. Jag har sneglat på G9 Power en stund, och för 3-4 dagar sen skulle jag beställa en från NetOnNet, men i samma vevan uptäckte jag att en ny modell, Moto G30, är rätt om hörnan från Motorola. Den skall ha Android 11, dock lite mindre batteri, 5000 mAh. Har lungnat ner mig med nyköp, och blir nog i funderingsmode tills G30 kommer ut.

    Skriv gärna ett inlägg om G9 Power och din erfarenhet med den. Jag är mycket nyfiken på den.
    Jag är helförtjust i Motorola, så en av de två blir det.
     
  3. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det är mer att ögonen dras ju automatiskt till skärmen varje gång den lyser upp sig eftersom den även lyser upp i förväg när ett meddelande är på gång eller telelefonen ska ringa! Vore trevligt att inte behöva lägga den på ett speciellt sätt bara för att slippa det.

    Och ang. G9 Power eller Moto G30. Same same skulle jag tro men G9 Power får garanterat Android 11 snart (bekräftat) men osäker med Android 12. Priset runt 2.500 kr plus att den är större än G30.
    G30 kommer Android 11 och om 3 år ska den ev få Android 12 också (läste jag något om). Priset är väl under 2.000 kr för den?! Annars i stort tror jag det är samma lur med tanke på kameran och batteriet.
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det är det sämsta med Motorola, man får bara en Android uppdatering. Därför vill jag avvakta iom G30 kommer vilken dag som hälst. Med G30 startar man ut et steg framåt.
     
  5. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Bara en Android uppdatering? Visste inte det men å andra sidan så lär väl Android 11 vara aktuell längre än vad man vill ha kvar telefonen. Jag avvaktar med intresse att få läsa om den här funktionen att den vaknar upp när den känner av minsta rörelse försvinner med Android 11, läste något om det att det kan bli så och att det är många andra insändare som stör sig på detta.
     
  6. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Gå in i Moto-appen, välj display, stäng av peek display. Därefter slutar telefonen vakna upp efter att man rör den.

    Screenshot_20210224-203612.png
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tackar för ditt svar - ja det verkar så! Riktigt bra! Men å andra sidan då så slutade den också att göra det som var så bra med telefonen och det jag vill ha, att den förhandsvisar mail och meddelanden på sovande displayen! Det vill jag att den ska göra, det jag vill ha bort är den vaknar upp vid rörelser bara, men då har dom kopplat ihop funktionerna tydligen.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Din observation stämmer. Har man det ena på så måste man tyvärr också ha det andra på. Har också stört mig på detta, men valde trots allt i slutändan att stänga av funktionen helt.
     
  9. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Går det inte att ställa in känsligheten på detta? Tycker appen Moto har väldigt lite att erbjuda när det kommer till det men kanske har dom (Motorola) en annan app för mer inställningsmöjligheter?
    Saknar också att när man får SMS att en LED ska blinka (använder Textra) för som det är nu blinkar ingenting alls, man ser bara en fast notis. Även fast LED är valt i Textra att blinka men det gör den inte. Detsamma gäller för mail!
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja den inställningen finns på min G6 också, hittade inte den då luren var ny och jag irriterade mig... Stängde av den i går kväll, men redan på morgonen i dag slo jag på den igen. Vill kunna kolla på klockan och batteristatus utan att trycka på knappen varje gång, som jag blivit van med.:)