Övrigt: Raid 5 ordning på diskar

Diskussion i 'Off Topic' startad av PhR34k, 26 feb 2021.

  1. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Lång historia kort. Min QNAP TS451 har pajat, har konstaterat det efter lång felsökning.
    Men i felsökningen så skulle jag testa att starta upp nasen utan några hårddiskar i. Jag passade då på att göra rent allt och när jag var klar insåg jag att jag lyckats röra till ordningen på hårddiskarna alltså 1-4.
    I början på min googling så var det kaos, folk påstod att det var kört. Men sedan hittade jag många som skrev att i nyare system spelar det ingen roll, att system kan sortera hårddiskarna själv. Även supporten sa först att jag skulle märka diskarna men sen sa jag vad som hade hänt och då sa dom att det var ok. Spelade ingen roll.

    Nu vill jag bara få lugn och ro över helgen (har beställt en ny QNAP som kommer på måndag) och vill veta om ni har erfarenhet gällande detta?

    Tack på förhand!
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag har hört från andra som också har råkat köpa QNAP NAS:ar, att det kan bli problem om man kastar om turordningen på de fysiska kanalerna, men jag tycker QNAP borde ha lärt sig av/tagit efter Synology som går på diskarnas serienummer istället för vilken kanal de sitter på.