Testar kameran: halvdan skärpa? skyddsplast på kameran? vad har ni upplevt?

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av TigerSoul, 21 aug 2020.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    God kväll,

    Tittar på en första analys av kameran. Medan jag inledningsvis gladdes åt god dynamik och fin färgbalans innan solen gick ned så blev jag inte lika imponerad när jag under kvällen övergick till att testa skärpan i linserna för att jämföra med min gamla lur: en p30 pro. P30'n får inte ut lika mkt från skuggorna och färgbalansen kan vara så jäkla off att det knappt går att redigera rätt. P30's ultravidvinkel är mjuk i kanterna och zoomen känns totalt överprocessad. Osv osv... Ja P30 pro är långt ifrån perfekt.

    Med det i åtanke så hade jag helt klart väntat mig mer skärpa i bilderna från Note 20 ultra. Jag fick med lite chock istället inse det motsatta. Både bilder från zoom och ultravidvinkeln på Note 20 ultra har lägre skärpa jämfört med min snart 2 år gamla P30 pro. Bara enkla tester än så länge genom fotografering av text på en vägg i varierande fontstorlek och ljus. Ska göra lite mer verkliga tester imorgon när det finns lite naturligt ljus att arbeta med. Är dock ändå initialt förvånad och besviken. Huvudlinsen då på note 20 ultra? den måste väl ändå ha mer skärpa med sina 108 jävla mpixlar om jag crankar upp ljuset rejält? Svaret är nej: den når inte mer än likvärdig skärpa med p30 pro i normalt 12mpix läge trots att p30 pro samplar ned till 10mpix fr sin 50mpix sensor.

    Började granska kamerabumpen, sitter det någon slags jäkla skyddsplast som ska tas bort? Jag tycker mig se någonting i hörnen, men insåg samtidigt att det kan vara någon fabriksinstallerad skyddsgrejja i likhet med vad som sitter på skärmen? Har någon reflekterat / varit där och pillat? Förmodligen är det väl bara glaskanten jag ser.. Vill inte ta bort något då risken finns att den här åker raka vägen tillbaka till återförsäljaren.

    Nej det är lite besvikelse just nu... särskilt när både night mode och live focus på note 20 ultra oväntat nog går vinnande ur striden mot min gamla lur som är kung på just de områdena. Men god skärpa har telefonj-en tydligen inte... hoppas minst sagt på att ha gjort någon slags tabbe under testerna men tvivlar på att så är fallet. Vad har ni upplevt så här långt med kameran? Vad jämför ni med?
     
    night77 gillar detta.
  2. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Jag har inga skärpeproblem med huvudkameran. Dock får man komma ihåg att den har ett väldigt smalt fokusområde, framförallt på nära håll. Detta är ofrånkomligt. Så om man fotar något som har ett djup i sig, kommer bara ett begränsat område vara skarpt, på nära håll. MKBHD pratar mer ingående om detta i sin video om S20 Ultra, som har samma sensor.

    Så, personligen är jag nöjd. Skärpan är utmärkt inom fokusområdet, och man får en snygg och naturlig bokeh på nära håll.
     
    Kristy gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Finns det möjlighet att visa exempelbild så vi förstår exakt vad du menar med oskärpa?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Inte detta jag tänker på vilket jag mycket riktigt känner till och även jag uppskattar faktiskt.

    Med oskärpa menar jag hur mycket detaljer man får fram i bilden om man granskar i 1:1, inte upplevd skärpa som går att skruva upp efteråt.

    Mja, svårt att säga men är nog inget fel på kameran på så vis.

    Alla:

    Jag ska leta fram några exempel från testerna. Har nu kört en andra omgång och varit lite mer nogräknad. Insåg bland annat att min gamla p30 inte har lika bred ultra vidvinkel och att jämförelser därför kräver att note är lite längre fram. Samma sak i mindre mån med zoomen.

    Även med dessa justeringar så finns det dock lite mer detaljer i bilderna från ultra vidvinkel på p30 i gott ljus, det motsatta dock vid lite sämre ljus. På zoomen så är det samma sak men skillnaden är mindre där. Sedan tillkommer en rad faktorer som påverkar såsom att p30s ultra vidvinkel är väldigt mjuk i kanterna och att zoomen har så mycket brus reducering att detaljer istället förstörs många gånger. Sammantaget var det dock inte så illa som jag först trodde. Allt medräknat så föredrar jag note på alla linser och funktioner utom macro av uppenbara skäl (note har fast fokus på ultra vidvinkel).

    Lite förvånad är jag kanske ändå över att note inte vinner med större försprång. Men kanske är att ha överdrivna förväntningar.

    Jag blir lite sur tex på att optisk stabilisering på note är sådär på zoomen. Jag ser bokstavligen min puls på skakningarna. Man kan undra dock om jag fick ett måndagsexemplar då jag upptäckte ett hål kanten på kamera modulen. Ja du läste rätt. Blir självklart återköp och byte när jag är klar med testerna.

    Nu väntar andra tester. Batteritiden gör mig onekligen nervös. Kameran drar tex 50% batteri per timme på note. Inte heller svårt att få mobilen varm. Men tester väntar. Här handlade det om kameran.
     
  6. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Jag tror hålet du ser är mikrofonen:
    [​IMG]
    Har själv ett hål på exakt samma plats, och flera andra skrev om detta i "Problem med kameran"-tråden. Alla telefonerna verkar ha hålet dessutom, så känns som det är medvetet.

    Om du hade möjlighet vore det jättekul att se bilder från din Note och din P30 Pro så man kan jämföra! Hade själv en P30 Pro och vet att den tar fina bilder, framförallt på nära håll och i svaga ljusförhållanden.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Upplever lite samma sak. Tycker att mina bilder från min förra telefon, S10+, var något skarpare. Trodde också att jag missat dra av någon skyddsplast.

    I övrigt får jag ut väldigt bra bilder.
     
  8. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    What the f... En mikrofon? Men hålet ser ju helt skumt ut som att det är en skada el dyl. Mäkta underligt måste jag säga men det kan säkert stämma att det är så. Vad oväntat.

    Inte bara jag då. Hittade du någon plast? Nej skärpan verkar inte vara riktigt där man trodde att den skulle vara. Kanske blir bättre med någon uppdatering? Risken nog dock stor att det är optikens begränsningar. Nu är det ju inte oskarpa bilder på något sätt, bara en aning efter telefonen jag jämför med (p30 pro). I praktisk användning så har skillnaden nog aldrig en betydelse och den finare dynamiken med mera är nog klart mer märkbar. Men man blir ändå lite pupp, som när det kommer till exynos.

    Ska se om jag sparade ned lite jämförelser med p30n.
     
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Lite intressant att du anser bilderna även från en s10 vara bättre. Samsung borde ju inte ha valt linser med sämre kvalitet än tidigare... Möte besynnerligt detta!

    I s10+ sitter ju trots allt en 16mp ultravidvinkel. I min p30 sitter en 22mp sensor. Kanske finns förklaringar där? Vilken lins är det du upplever mindre skarp? Huvudsensorn känner jag är ungefär lika skarp som p30s förutom i dåligt ljus då p30 är något bättre.
     
    Last edited: 23 aug 2020
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Anledningen till att kameran upplevs som oskarp är att optiken inte är bra nog för den stora sensorn. Skillnaden i skärpa mellan min 11 Pro Max och S20 Ultra är natt och dag till iPhonens fördel. Det man vinner är dock snygg bokeh och bra ljuskänslighet.
     
    Kristy gillar detta.
  11. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Men nu pratar du om main sensorn på 108mpix? Jag anser nog den likvärdig i skärpa med min p30. Skillnaden ligger snarare på ultravidvinkeln och zoomen och de har ju inte det "problemet"?
     
    Janne303 gillar detta.
  12. Jessie75

    Jessie75 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag älskar att fota och bytte enbart för att det ska vara en bra kamera...

    Men än så länge (haft den sen i fredags) så är jag rätt besviken..
    Känns som ett dåligt byte av min N10+ mot en N20U...
    Jag hoppas bara att det är ngn inställning och att det är jag som gör ngt "fel"...
    Men kameran är seg.. Om jag ska ta på mina hundar som leker o busar så hinner jag kanske ta en bild.. Och har jag tur på just det momentet jag ville föreviga...
    Så där är en stoooor besvikelse än..
    (Fotar mkt djur/hundar) och dom är sällan stilla så.)

    Så har ni tips så hjälp mig!!!
    Tack!
     
  13. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Det kan ju också vara så att ju fler pixlar desto mer stilla måste man hålla kameran/telefonen när man tar bilden. Jag märkte det när jag bytte systemkamera från 12 mpix till 36 mpix. Jag förstod inte först varför den där krispiga skärpan inte infann sig i vissa bilder utan det gick upp för mig efter ett tag. Kort kan man säga att ju högre upplösning en sensor har desto mer information samlar den in, både det man vill ha med (motivet) och det man inte vill ha med (ex. oskärpa).
     
    Kristy gillar detta.
  14. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER


    I tanke på att vi talar om binning här så kanske det inte är en så himla bra kompromiss ändå med en så pass stor sensor i en mobil. Märker lite som dig att bilder på nära föremål lätt blir suddiga om det är den minsta rörelse inblandat. Det kunde dock hända ibland även på min p30 så vet inte hur mycket man ska tänka om det. Dock så verkar det ju gå åt stora sensorer alltjämt nu så kanske inte ett problem man kommer undan så lätt. Har du kollat vad för slutartid du får på bilden jämfört med n10+? Din gamla tele har en ännu större bländare tror jag.
     
  15. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Prova föresten att använda burst shot för bilder med mycket aktivitet.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Synd att den inte har Eye AF som Sonys 1 MK II
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Sägs det är en kanon kamera men finns även proffs som säger att den är överskattad. Who knows.
     
  18. jullan

    jullan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 11 lite 5g ne

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 11 lite 5g ne
    Varför blir bilderna mörkare? När jag tar kort så ser bilden bra ut, men när jag sen kollar på bilden i galleriet så är den mycket mörkare. Inte roligt alls :ehm:
     
  19. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Det är för att ljusstyrkan går upp när du öppnar kamera-appen, lite störande på natten faktiskt och inget sätt att stänga av heller :ehm:
     
    Kristy gillar detta.
  20. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag tycker kameran är kanon. Har inga problem med skärpa, det enda är att den kanske överprocessar lite men det är väl standard Samsung. Tycker ni att skärpan är dålig även när ni inte kör i 108mp?