VSETT - en IP44 scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av ludde28, 26 feb 2021.

  1. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    VSETT är en scooter som ska vara ip klassad IP44, dvs åtminstone regn borde inte vara problem.
    enl uppgift kommer den från Zero-fabrik och skall innehålla lite bättre komponenter i sig än Zero och även inbyggda blinkers.
    Prismässigt är den i paritet/liiite dyrare med motsvarande Zero-modeller.
    Finns även i vissa länder i EU.
    länk med en översikt för de olika modellerna:
    VSETT
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser rätt häftiga ut, men man blir ju lite nervös av att titta på hjulfästet, men visst, är de byggda i Zero-fabriken kanske konstruktionen är bra. Ser i alla fall ut att ha fin stötdämpning.
     
  3. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag skulle nog bli galen av att hela tiden tänka på att inte trampa på laddningsportarna.

    På bilderna av 11+ i länken ovan så ser det till och med ut som att man trampat sönder ett av locken.

    vsett.png

    Jag har även ritat en liten pil för att det ska va enklare att se vad jag syftar på. Men jag borde kanske ha gjort den lite större :)
     
  4. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Inga scootrar är perfekta. Man får alltid kompromissa och om man är händig kan man alltid förbättra det man irriteras på. Kan inte vara så svårt att tillverka ett "skyddsräcke" runt uttagen.
    För min del skulle jag sätta prio ett att ha hydrauliska bromsar som standard på 35+kmh snabba maskiner.
    Troligen får min Z9 i närtid nutts hydraulik fram. :cool:
     
    Last edited: 27 feb 2021
  5. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Fast i det här fallet så verkar det ju ha varit en medveten tanke att flytta laddningsportarna just för att skydda dom.

    Att då placera dom helt oskyddade där istället är obegripligt och när det till och med syns på reklambilderna vilken dålig lösning det är så borde det snarare vara upp till tillverkaren att åtgärda det än kunden.

    Bortsett från det så håller jag med om att det är väldigt trevligt att dom satsat på vattenskydd.

    Sen återstår det förstås att se hur bra det fungerar och om dom kommer att friskriva sig från ansvar för fuktskador när det väl kommer till kritan.

    Emove cruisers IP67-klassning är t ex inte jätteimponerande med den här friskrivningen:
    Warranty is void if weather-related water damage is determined. Owner is responsible for storage and protection from the weather.

    Edit:
    Såhär står det gällande garanti på vsett.pl
    It is the user's responsibility to systematically charge the battery, check tire pressure, and use it only in appropriate atmospheric conditions.

    Med det sagt så är det förstås inte uteslutet att dom faktiskt anser att regn ingår i begreppet lämpligt atmosfäriskt förhållande.
     
    Last edited: 27 feb 2021
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Du har rätt ang. regnrekommendation. Trist att de gör så och ändå skriver att den är ip44 klassad.
     
  7. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tänk också att dessa inte inte är lagliga att använda på allmän plats då hastigheten ligger runt 40 km/h och skall därför registreras som moped och hjälm skall användas.
    Moped - Transportstyrelsen
    Hur kul är dessa då de endast får användas på inhägnat område?
    Och ja, polisen skriver böter samt att du blir rapporterad för olovlig körning i och med att det är ett oregistrerat fordon