Diskussion: Oseriösa säljare i köp/sälj

Diskussion i 'Off Topic' startad av TookieDroid, 1 mar 2021.

  1. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Vad är det med alla oseriösa säljare nu för tiden? Folk som hör av sig att köpa något sen bara slutar svara helt. Igår pratade jag med en användare om en produkt. Vi kom överens om pris och sånt och nu slutade hen svara helt.

    det här har hänt flera gånger nu. Vad händer?
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Går det inte att ge omdömen på säljare? Det är väl det enda gissar jag.
     
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Om säljaren eller köparen ångrat sig att sälja hör det till allmän hyfs att meddela att det inte blir någon affär
     
    torsktunga, TookieDroid, R3b0rn och 3 andra gillar detta.
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det är sant. Så omdömen är bra.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, om man bara slutar höra av sig efter att affären är överenskommen, så hade jag också lämnat ett negativt omdöme. Då vet nästa säljare att det förmodligen inte är någon större idé att acceptera anbud från berörda köpare.

    Det tar ju massor med tid att starta upp annonsen på nytt och skapar besvär för säljaren samt gör K&S lite rörigare för alla andra.

    Om det sedan finns en bra anledningen till köparens tystnad kan man ju alltid uppdatera omdömet i efterhand. Alla kan ju råka ut för oväntade händelser så klart.

    Upprepas beteendet är det också anledning för avstängning från K&S, men det är ju svårt att se för en moderator om det inte är loggat bland omdömena.
     
    Last edited: 1 mar 2021
    Honda, R3b0rn och Kristy gillar detta.
  6. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    jag lämnade negativt på en användare. Han började då anklaga mig för att jag var en idiot och massa sånt.. sedan började han o säga att jag var den som sa såna saker om honom. Som tur är så har man ju allt sparat på pm så man kan bevisa det som hände. Jag slutade svara hans pm eftersom hans tjat om att ta bort den negativa omdömet inte ledde någonstans. Alla jag har gjort affärer med här vet hur seriös jag är när det kommer till affärer. Så på gott och ont ska man ge omdöme. oavsett om dom blir otrevliga. tråkigt bara att vissa människor inte kan ta att dom har gjort fel och leva med konsekvensen.
     
    tpalsson gillar detta.
  7. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jo det är det enda jag kommer på man kan göra men jag vill inte skriva något negativt om någon innan jag vet att personen ignorerar mig bara för att. Det kanske finns en anledning bakom det tänker jag.
    Men det är konstigt för att jag ser ju att användaren varit inloggad här flera gånger sen hen slutade svara..

    Ja exakt. Hur svårt är det att skriva att man har ångrat sig och att man inte vill sälja produkten? Drygt att bara sluta svara helt från ingenstans. Speciellt när det var HAN som skrev till mig först att han hade en platta han ville sälja. Det var inte jag som tog kontakt med honom. Men det kanske är pga att jag nämnde att han inte hade några omdömen här och hur jag ska vara säker på att han ens skickar varan. Men han har varit medlem här i flera år så jag tänkte det är lugnt säkert.

    (jag skriver han för att användare nämnde sitt förnamn som var ett pojknamn.)
     
    Kristy och Dockland gillar detta.
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Som dom andra skriver så är just gästboken ett perfekt ställe att lämna positiva och negativa erfarenheter.

    Tack och lov har jag bara behövt lämna ett dåligt omdöme här sen jag registrerade mig.

    Däremot så noterar man hur vissa budar och drar tillbaka så har man fått känn på hur pass seriösa vissa är. Självklart kan man buda och ångra sig här o var men vissa är lite duktigare på det än andra :D o andra sidan fick jag erfara för någon dag sen hur SJUKT lätt det är med missförstånd i skriven form så man får vara tillräckligt ödmjuk för att kunna hantera missförstånd...

    En sak har jag börjat köra med mer och mer dock och det är först till kvarn... Man slipper en massa strul på det viset.
     
    Kristy, Ekman och bernard gillar detta.
  9. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Ja du har rätt. Men jag ska vänta en dag till och se om han ens svarar. Om han inte gör det så ger jag honom ett negativt omdöme så ingen annan slösar sin tid. Jag tänkte det kanske var en seriös säljare för han har varit medlem här i 10 år men det jag reagerade på var att han bara skrivit 20 inlägg på 10 år.

    Jag förstår inte varför de ska få den attityden när det är deras fel från första början. Det är som att jag ska krocka in i någons bil och sen själv bli arg över att den andra personen blir sur på mig.
    Shit va korkad ändå att han försökte vända hela steken på dig när det ändå fanns på svart och vitt haha folk är verkligen oblyga.

    Jag har aldrig behövt ge någon ett negativt omdöme. Alla köp och sälj jag gjort har gått skit bra och utan problem. Men aja det blev som det blev. Men det var bara störigt för att han hade sett att jag förlorat budet på en surfplatta så han skrev PM till mig där han förklarade att han också har en likadan produkt som han vill sälja för samma pris. Så det var han som tog kontakt med mig från första början. Skit skumt.
     
    Kristy gillar detta.