Fråga: Pixel exklusiva funktioner

Diskussion i 'Google Pixel 5' startad av Kalme, 2 mar 2021.

  1. Kalme

    Kalme Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra Gen 1
    Apple AirPods Pro Gen 2
    Precis skaffat mig en Pixel 5 och är jättenöjd överlag, hade en OnePlus 8 Pro innan som stängde ner appar kors och tvärs i bakgrunden. Såg fram emot att prova Call Screening och flera andra Pixel exklusiva funktioner, men till min besvikelse så verkar dom flesta funktioner bara fungera i USA..

    Och igår fick jag en uppdatering om en ny Pixel drop men samma där så verkar dom flesta funktioner bara fungera i USA.

    Hur har det sett ut generellt med Pixel exklusiva funktioner kommer det till andra länder så småningom eller fokuserar dom bara på USA?

    Såg att man kunde roota för Call Screening men det är inget jag är intresserad av.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, tyvärr är Google väldigt US-centriska med många av funktionerna. I regel kommer det så småningom till fler länder, men det kan ta mycket lång tid i vissa fall.

    Det bästa exemplet i nära tid är ju exempelvis Android Auto, som dröjde fem år innan det slutligen kom till Sverige från att det lanserades i USA. (Nu har det ju gått att köra "inofficiellt", men officiellt släpptes det bara nyligen).

    Svårt att svara på hur lång tid exempelvis call screening kan tänkas ta, men i och med att vi ändå var någorlunda tidiga med Google Assistant-stödet behöver det kanske inte ta fullt lika lång tid som för tex Android Auto.

    Kanske kan fler funktioner komma att aktiveras när/om de börjar sälja Pixel-telefonerna i Norden?
     
    Kristy och Kalme gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Vilka Pixel-funktioner förutom call screening är det som är USA-exklusiva?

    Som sagt ovan, ett antal Google-tjänster är ju USA-exklusiva tyvärr, men jag kommer inte på några fler Pixel-funktioner just som bara finns i USA, därför frågan.
    En del USA-exklusiva Google-funktioner och tjänster går att aktivera utanför USA, om du skaffar VPN-tunnel till USA och skapar en amerikansk betalprofil i ditt Googe-konto, med en amerikansk adress (går att ha kvar din svenska betalprofil parallellt). Jag lyckades på så sätt aktivera Youtube TV trots att det var mitt svenska betalkort jag använde.
     
  4. kawatchie

    kawatchie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Finns det en helt uppdaterad lista specifikt på alla Pixel-exklusiva funktioner kanske?
     
  5. Kalme

    Kalme Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra Gen 1
    Apple AirPods Pro Gen 2
    Car Crash Detection, Assistant Call Hold, Smart Compose, Recorder Transcription är några av dom som bara fungerar i USA antar jag.
     
    kawatchie gillar detta.