Diskussion: Vad är den allmänna uppfattningen av telefonvarumärkena idag?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bernard, 5 mar 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur tror ni "gemene person" ser på de olika telefontillverkarna idag? Vem står högst i kurs? Har det blivit en match mellan främst Samsung och Apple, eller finns de övriga tillverkarna med i beräkningen när det vankas ny telefon bland de som kanske inte hänger på tekniksajter hela dagarna?

    Tycker det har varit svårt att bilda sig en uppfattning om läget då man mer sällan besöker tex elektronikvaruhusen eller operatörsbutikerna.

    Tittar man på förstasidan bland operatörerna, där man får förmoda att många köper sin telefon, så ser det ut så här:
    • Tre.se: iPhone 12+Samsung S21
    • Tele2.se: iPhone 12 högst upp, Samsung S21 längre ned
    • Telia.se: Xperia 5II, S21 och iPhone 12
    • Telenor.se: iPhone 12, Galaxy S21 Ultra och Mi 10T Pro
    Först och främst marknadsförs Apple och Samsung. De andra tillverkarna tycks hamna i skymundan.

    Kikar man på topp 20 i Prisjakts popularitetsindex ser det ut så här: https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelefoner
    1. iPhone 11 64GB
    2. iPhone 12 64GB
    3. iPhone 12 Pro 128GB
    4. iPhone 12 Mini 64GB
    5. Galaxy A71
    6. iPhone 12 Pro Max 128GB
    7. Iphone 11 Pro 64GB
    8. iPhone 11 64GB
    9. Galaxy S21 Ultra 5G 128GB
    10. Galaxy A51 128GB
    11. Galaxy S20 FE LTE 128GB
    12. Galaxy S21 5G 128GB
    13. Sony Xperia 5 II 128GB
    14. iPhone 8 64GB
    15. iPhone 12 Pro Max 256GB
    16. iPhone 11 128GB
    17. iPhone 12 128GB
    18. Google Pixel 5
    19. Iphone XS 64GB
    20. OnePlus 8T 128GB
    Apple: 12/20
    Samsung: 5/20
    Sony: 1/20
    OnePlus: 1/20
    Google: 1/20

    På Prisjakt står matchen i princip också enhälligt mellan Apple och Samsung bland topp 20. Bland samtliga 36 modeller som listas på förstasidan lyckas endast Huawei, OnePlus, Google och Sony knipa en plats vardera, och med undantag av Sony så ligger de modellerna i botten. Det är först från plats #45-50 andra tillverkare ser ut att komma in i matchen. Motorolas högst rankade telefon (Moto G8 Power) hamnar exempelvis på plats #61.

    Har Moto, Xiaomi, Huawei, OnePlus m.fl. blivit i stort sett irrelevanta för den breda allmänheten? Bryr man sig främst om Samsung och Apple idag? Hur uppfattar ni läget?

    Tar upp frågan då jag inte kan minnas att det tidigare varit en så överväldigande dominans från Apple och Samsungs i Prisjakts popularitetsindex. Det ska dock sägas att det inte är lång tid kvar innan nya modeller presenteras från ex. OnePlus, Sony m.fl., så på den punkten är det just nu som mest gynnsamt för både Apple och Samsung eftersom de i någorlunda nära tid presenterat nyheter. Finner det dock ändå rätt anmärkningsvärt.
     
    Last edited: 5 mar 2021
    TookieDroid, Jörgen Ö, geobjork och 1 annan gillar detta.
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Interessant fråga det där som jag själv också har funderat lite på. Jag kan bara ge en liten analyse av mitt eget tänk om den saken, så här gick det till, (kanske inte representativt för "gemene person", men dock...).

    Själv har jag använt relativt dyra telefoner, typ Samsung i övre prissegment. Aldrig iPhone då jag jag föredrar Android.
    För ca. tre år sedan kom jag i behov av en sekundär lur, och valet föll på en Motorola G6 Play. Tre orsaker till det, pris 1390:-, batteristorlek 4000 mAh och nära på rent Android. På den tiden var min primärtelefon en några år gammal rätt så dyr Samsung Note 2, med massor av bloatware och inte speciell bra batteritid.
    Det tog inte lång tid förrän Motorola:n avanserat till primärtelefon, Samsung:en hamnade i ålderpension, och sekundärtelefonen blev en begagnat Huawei.

    Jag har varit så nöjd med Motorola att i dagsläget är det svårt för mig att tänka på något annat när ny lur skall införskaffas. Detta på trots av att den är en låg status, billig "skit" för oss "fattigfolk". Några folk skrynklar på snoken till långt upp i pannan när dom hör namnet Motorola, men det tycker jag bara är roligt.

    Jag har dock intryck av att "gemene person", utom de som vill ha statusgrejor, rör sig mot billigare telefoner, och det är et segment i framgång i dagsläget. Vad är vitsen med att betala 10-15 tusen för en telefon som är aktuell i tre fyra år...? Självklart, är man på jakt efter bästa kameran t ex, så är det prisberoende, för några av oss har det dock inte så stor betydelse. Samma med en mycket dyr skärm och exklusiva byggmaterial. När luren är tre år gammal, så är den tre år gammal oberoende av status och pris.
    Notera, jag talar inte om iPhone alls här då jag har zero erfarenhet eller uppfattning om den.
     
    Jörgen Ö, bernard och Kristy gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror att det är Samsung och Apple som gäller för den så kallade vanliga användaren. Huawei gjorde också stora framsteg innan svartlistningen.

    Den rollen fylls nog av OnePlus (som nu även har budgetlurar) eller Xiaomi så småningom tror jag. Brukar se på vad jobbarkompisar vid fikabordet använder och i bekantskapskretsen. De som inte är tech entusiaster så att säga.
     
    Jörgen Ö, Gorgeous och bernard gillar detta.
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    På mitt jobb skulle jag säga att det säkert är 90% Apple, några få Samsung och ett par Huawei bland ca. 100 anställda.

    Apple och Samsung dominerar verkligen, tycker det är tråkigt med den likriktningen. Huawei var ju verkligen på gång innan de blev svartlistade.
     
    Jörgen Ö, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag tror att väldigt många köper telefon via sin operatör, och eftersom operatören i grunden inte är någon hårdvaruförsäljare försöker de styra in kunden mot ett fåtal märken för att behöva lagerhålla så lite som möjligt. iPhone och Samsung är kända märken som säljer sig själva så självklart satsar de på dessa och går ut hårt med kampanjer för att få över så många som möjligt. Detta sätter bollen i rullning så att även folk som inte köper via operatör väljer dessa märken för att de är så populära - så därför måste de vara bäst resonerar man. Personligen önskar jag därför att hårdvaruförsäljningen skulle ske uteslutande genom elektronikföretag alternativt direkt från tillverkare så att ingen valde bort ett märke därför att det inte fanns i utbudet hos en viss operatör. Visserligen har elektronikföretagen också ett begränsat utbud, men det är i regel större än hos operatören och det är enkelt att handla var man vill.

    Förhoppningsvis finns det dock plats för ytterligare något märke bland dem som operatörerna promotar och jag tror att inom några år kommer Xiaomi, One Plus eller något annat märke ha fyllt tomrummet efter Huawei.
     
    TookieDroid, Jörgen Ö, chraist och 3 andra gillar detta.
  6. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag tror gemene man fortfarande tänker iPhone = Apple och Samsung = Android.
    Jag såg t.ex. den här skylten för ett par veckor sedan på lokala ICA Maxi vilket bara förstärker min tro på att nya tillverkare har svårt att slå sig in hos gemene man. Xiaomi t.ex. som den här skylten rör tror jag inte många känner till. Skulle jag nämna dem för mina föräldrar eller syskon hade jag mötts av frågetecken, garanterat.[​IMG]
     
    Jörgen Ö, bernard och Johnh3 gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om man ser i skiktet under topp tre som redan är nämnt i tråden. Där ser jag kanske Motorola, Nokia eller Sony.

    Dock har Motorola så många modeller så det är svårt att veta vilken man ska välja. Extra svårt för en vanlig person tror jag.

    Sony har bra relationer med våra svenska telefonoperatörer och finns representerade där, men jag tycker de är för svaga på sina billigare modeller med ofta gamla processorer. För att bli ett stort märke tror jag man måste finnas i hela fältet så att säga.

    Nokia fick en rivstart när de kom tillbaka till Android för några år sedan. Men kvalitetsproblem har svärtat ner deras rykte. Inget attraktivt i toppskiktet heller.

    Så dessvärre tror jag det är näst intill omöjligt att bryta dominansen som är nu, med främst Apple och Samsung.
     
    bernard, Kristy och geobjork gillar detta.
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Smakat äpplet,men var inget för mig i längden, men förstår varför folk gillar dom, har länge tyckt väl om OnePlus,typ sen starten,men känns som dom tappat fokus tyvärr. Samsung som jag ägt i omgångar har seglat upp som en ledare ,främst för att dom slipat till sitt gränssnitt,samt att dom kammat sig och levererar uppdateringar bättre än många andra. Xiaomi gillar jag oxå men man vet inte riktigt var man har dom . För mycket att välja på plus att man inte riktigt känner sig säker på deras uppdaterings-shema.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Här håller jag helt med dig. Som "Motorola entusiast" är väl det en av de lite mer besvärande egenskaperna med tillverkaren. Det vore bättre om de hellre utvecklade sina mest lyckade modeller och konsentrerade om en bättre uppdateringsrutin än att experimentera med allt möjligt att testa på marknaden. Tycker också det ger Motorola en lite oseriös image!
     
    Last edited: 5 mar 2021
    Kristy gillar detta.
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    alla hoppar ju på det märket som ens bekanta o familj använder, inte så förvånad apple och samsung står så högt, alla känner ju till dom och vet att dom gör bra mobiler, det vet ju även gamla tanter nu. Klart en tuff marknad att ta en del av kakan som apple och samsung delar stort på.
     
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ett exempel på Motorolas produktfilosofi som gör att de för mig framstår som lite oseriösa.
    G-Serien har varit rätt så lyckad, dock har dom modeller som överlappar varandra lite.
    Nästa släpp skall innehålla två snarlika modeller, Moto G10 och G30. 300 kronors skillnad i pris. G30 är ett klart bättre köp baserad på secifikationerna. Om dom höll sig till enbart G30 tror jag att dom skulle sälja mer av den än G10 + G30 tillsammans. 300 kronor tror inte jag har någon betydelse i den här sammanhangen. Som tur är så är det bara G30 som är aktuell i Sverige.
    Dom får dock två modeller att utveckla uppdateringar till i stället för bara en, och det kostar pengar, och försenar uppdateringarna.
    Just det är för mig komplett obegripligt!
     
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vore förstås kul om någon som jobbar inom ÅF- eller distributörsledet kunde ge sin bild av saken. Det är ju inte nödvändigtvis som så att Prisjakts index återspeglar marknadsandelarna, men det borde ändå kunna ge en fingervisning om vad konsumenterna efterfrågar.

    Av listan att döma verkar Xiaomi så här långt inte ha lyckats med Huaweis bedrift i alla fall, och det är väl kanske inte så konstigt, då Huawei hade en aggressivare och mer påkostad marknadsföring i mer traditionella kanaler. Under "Peak Huawei" - dvs runt tiden för P30-serien, så kretsade ett flertal Huawei-telefoner högt i listan. P30 Pro ligger förstås fortfarande bra till, men P40-serien kan ju inte beskrivas som en framgång i relation till GPlay-telefonerna.

    Huawei har också en approach som mer liknar Samsung och Apple vad gäller service, support och garanti. Jag vet inte hur stor betydelse det kan tänkas ha för Xiaomis möjligheter att utmana Apple och Samsung, men med nuvarande modell/villkor där support/service vilar på tredjepartsaktörer blir det kanske tufft. Särskilt företag tänker man borde vara rätt tveksamt inställda till varumärken som inte erbjuder service/support under egen regi.
     
    Last edited: 5 mar 2021
    Kristy gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Apple var väldigt impopulära bland sina återförsäljare för några år sedan:
    Återförsäljarna har tröttnat på Apples villkor

    Men i och med att varumärket var så (och fortfarande är) populärt så var det bara att bita ihop. Vet inte hur det är i dagsläget?
    Fast det visar kanske att det inte är bra om en tillverkare blir för dominerade.
     
    Last edited: 6 mar 2021
    Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det vore väldigt olyckligt om Samsung och Apple befäster sina positioner. Samsung sänkte förvisso priserna något på S21-serien vs S20-serien, men de är fortfarande i princip dyrast av samtliga tillverkare med Android.

    Det vore intressant om Oppo började släppa flaggskepp här. Man ser ju Realme här och var, så det är väl kanske inte omöjligt, men de väljer kanske att fokusera på OnePlus.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det finns en aktör tror jag som potentiellt skulle kunna ta den tredje platsen efter Samsung och iPhone i Sverige.
    De har enorma resurser, pengar för att hålla på i en massa år även om det skulle gå med förlust, många anställda.:)

    Google med sina Pixel lurar. De har väl i princip tagit över hälften av HTC.s anställda, tror det var runt 1500 personer. Är övertygat om att exempelvis Telia skulle välkomna dem om de fick frågan. Jag tycker de borde ta chansen med att expandera nu.
    Med Huawei på knäna och ingen klar tillverkare som har konsoliderat tredjeplatsen så tror jag 2021 är ett bra år.
    2022 kanske det är försent. Då kanske Oppo eller nån annan har etablerat sig istället.
     
    Last edited: 6 mar 2021
    msandstedt och Kristy gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror att Xiaomi kommer arbeta sig uppåt men att det kommer ta tid. Ett problem är väl att butikskedjorna sällan har speciellt många telefoner från Xiaomi framme. Redmi Note 10 Pro kommer kanske kunna ge en skjuts framåt även i Sverige p g a 120hz AMOLED. Nu vet jag iofs inte om gemene man har klart för dig vad olika skärmtyper innebär men det borde iaf ge ett gott första intryck när folk demotestar telefonen (om den finns framme i butikerna).

    Inte förvånad att A71 ligger så pass högt upp. Det är faktiskt en riktigt trevlig midangelur från Samsung. Nog första gången de lyckats med en sådan. Har aldrig gillar deras mellanklasstelefoner innan. Jag såg på Xiaomis presentation av Note 10 Pro och de jämförde den hela tiden mot A71 så uppenbarligen har den luren gjort ett starkt intryck.
     
    Last edited: 6 mar 2021
    Jörgen Ö och Johnh3 gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, A71 ligger ju på plats #5 i Prisjakts lista. Närmaste Redmi, Redmi 9, ligger på plats #42. Redmi Note 9 ligger på #71.

    Redmi Note 10 ser väldigt bra ut, men det kräver en rätt stor PR-apparat för att nå fram till konsumenter på samma vis som Huawei lyckades med. Xiaomi tycks som sagt ha en helt annan affärsmodell, där stora delar bara läggs ut på entreprenad. De har väl tekniskt sett varken något kontor eller någon personal i Sverige? Det räcker inte att produkterna är bra om bara få känner till dem.

    Sedan vore det kanske en bra idé om Xiaomi slutade sälja till ÅF i Sverige från olika distributörskanaler, så att garantivillkoren/möjlighet att öht få service inte skiljer sig åt beroende på var en konsument köper produkterna. Det ser inte seriöst ut att bedriva verksamhet på det viset, särskilt om priserna inte är markant lägre än vad alla andra tar, som på den gamla goda Mi 9-tiden.
     
    Last edited: 6 mar 2021
    Kristy gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Håller helt med. Jag skulle lätt kunna betala en slant för att få batteriet i min Redmi Note 5 utbytt men då jag köpt den hos Banggood så går det inte. Nu är batteriet inte dåligt alls, men har använt telefonen i 2 år nu. Den drar ca 10%/timme när jag har skärmen på och läser nyheter mm på morgonen. Där de3 första % går på typ 5-10 minuter medans resterande 7% tar längre tid per procent.
     
    flipp och Jörgen Ö gillar detta.
  19. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Samsung är väl det telefon märket som främst förknippas med Android. Fanns inte många andra märken när Samsung började med Android. Iphone har aldrig haft externlagrinsplats vad jag känner till? Fast det är väl jättarna idag Samsung och Iphone. Samsung har börjat få lite sämre kamera samt säljer olika prestanda under samma namn i Europa och USA / Kina. Iphone har vi bara haft en under smartphone eran 4S, och den var ganska mycket sämre än Samsung S3 som var konkurrent då. En Samsung Exynos (Europa) kostar lika mycket som en Samsung Snapdragon (USA). Det är som ett bilmärke skulle ha en svagare motor till samma pris under samma namn på olika kontinenter. Samsung borde sluta med Exynos. Förr hette jättarna Ericsson och Nokia. Dem har i stort sett försvunnit idag (blir väl Sony istället för Ericsson).

    På tredjeplats tycker jag Xiaomi el Oneplus ligger. Xiaomi klart mest prisvärd. Vet inte hur det ligger till med uppdateringar på Xiaomi.

    Dem billigaste är väl Nokia eller Motorola (Lenovo). Vet inte om Microsoft äger Nokia längre eller sålt mobiltelefon enheten, vilket jag förmodar. Hade funnits mer att hämta under varumärket Lenovo än Motorola är min uppfattning. Lenovo hade kunnat göra en Huawei resa, vilket inte varumärket Motorola har möjlighet till eftersom man förknippar märket med billigt skräp.

    Google telefonerna hade också kunnat inta tredjeplats om de var lite mer prisvärda.
     
    Johnh3 gillar detta.
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Verkar som Googles satsning på budget Pixel har burit frukt, i Indien bland annat:
    Google talks about expanding Pixel portfolio

    De har dessutom lite dyrare mobiler i sortimentet. Så finns bara viljan så borde de kunna etablera sig på allvar som en seriös global spelare inom mobilindustrin och expandera till Sverige också. Ungefär som Microsoft har gjort med sina Surface datorer.

    Borde synas i deras statistik att det är en del som privatimporterar.
    Så 2021 borde vara ett läge för dem med ett extra steg. Dock tycker jag Sundar Pichai Google VD.n inte har imponerat med sin hårdvarustrategi rent generellt med Stadia och annat. Så om de sumpar tillfället skulle inte förvåna mig heller.
     
    Last edited: 12 mar 2021