Ensam språk fascist ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 6 okt 2010.

?

Rycker det i mungipan?

  1. Ja!

    100 röst(er)
    79,4%
  2. Nej.

    26 röst(er)
    20,6%
  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jepp jag skrev isär ordet med mening ;)

    Är det bara jag som stör mig på folk som inte kan skriva ordentligt? Prata är en sak, där man väl tjöta på lite som man vill enna, men skriftspråket våldtas ju mer och mer. Vi är ju ganska skonade här jämfört med t.ex. engelskan där det är totalt crazzy hur folk skriver. Men ändå.

    Så, jag undrar, är jag den enda som får lite ryckningar i ögonbrynet, eller mungipan, när det t.ex. står "Synca mobilen med datan"? Eller kanske "Det har väl dem redan gjort?". Eller kanske "Jag tänkte mej en glass!". Eller varför inte "Och då bjöd dem mej på en glass strut!".

    *ryck*
     
  2. Anzen

    Anzen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nej du är inte ensam...
    När jag kollar Facebook så blir jag smått förbannad hela tiden.
     
  3. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag stör mig som fan på det, ett tag gick jag jag bara in på forumet och garvade åt alla särskrivningar för att sedan logga ut.

    Jag mailade Jysk förra veckan om deras senaste reklamblad, där stod det ett ord över hela framsidan med särskrivning (minns inte ordet) fattar inte ens att det kunde gå ut!

    Vet inte varför jag klickade på en rubrik med särskrivning, har ju tidigare sagt att jag aldrig skall göra det, men jag blev så jävla förbannad nu pga att man kan fan inte skriva isär Språkfascist :P
     
  4. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är en obotlig språkfascist...
     
  5. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Som jag skrev i klagotråden är det inte alla som har stavningen gudagiven sedan födseln. Man måste få prova sig fram lite och försöka stava rätt. Jag tycker nog det har mer att göra med inställningen hos den som skriver än om det faktiskt är rätt eller fel.

    Något som jag däremot stör mig på ofantligt är alla som sätter apostrofer vid genitivändelser i svenska. ("Pelle's Cykelaffär")

    Det hör hemma i ett annat språk. Det språket är underlägset vårt språk. I svenskan sätter man ett kolon om det behövs vid t.ex förkortningar. ("ABB:s nya industrirobot är orange")

    en snabbskola finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Genitiv
     
    Last edited: 6 okt 2010
  6. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Du är inte ensam att störa dig.

    Jag misstänker att en stor orsak till alla särskrivningar är dåliga rättstavningsfunktioner. De har blivit bättre på senare år men det var inte länge sen det nästan inte fanns några sammansatta ord i vissa listor.

    Att folk inte kan skilja på de och dem måste bero på bristande svenskutbildning i skolan. De och dem är skrivspråk och ersätts av dom i talspråk. Kan man inte skilja på de och dem så är det i min mening bättre att skriva dom.

    Jag brukar dock inte påpeka fel i inlägg på forumet men gör ett undantag nu. Crazy stavas med ett z och inte två ;)
     
    Last edited: 6 okt 2010
  7. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Vet inte, orkar inte bry mig riktigt.. Som någon sa tidigare i tråden, man kan bli förbannad på folk på facebook, speciellt brudar.. Men jag vet att jag också kan vara sämst ibland så meh, det är som det är.
     
  8. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Jag bryr mig mest om särskrivningar (haha, Chrome ville att det skulle stå sär skrivningar ;) ), annars så bryr jag mig inte så jättemycket om det är något enstaka. Men om det är skitmycket i ett inlägg så får jag damp :innocent:
     
  9. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vänner lämnar mig till följd av mina fascistoida fasoner... Nej, nu överdriver jag. Men inte blir de glada iaf ;)

    Jag ser det som min kallelse i livet att lära folk korrekt språk. Jag har haft kampanjer om de/dem, "än du/dig", vår/våran, er/eran samt sist/senast. Nu för tillfället är det var/vart som gäller.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det har jag missat. Gör folk så?

    Det borde ju vara luggning på plats!
     
  11. pilang

    pilang Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett problem är att de flesta tangentbord inte klarar av ihopskrivningar speciellt bra.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  12. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Det är jättevanligt på skyltar, reklamblad och faktiskt i artiklar. Särskilt i lokaltidningar är det vanligt. I alla fall i den här obildade hålan.
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ett uselt språkbruk på grund av lathet är irriterande, onekligen. Jag har betydligt mer överseende om jag vet att personen verkligen försöker, men helt enkelt inte kan bättre av olika skäl. Så länge folk åtminstone anstränger sig så är det OK.
     
  14. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har mest svårt för när folk inte kan skilja mellan de och dem och istället skriver dem till allt. Dom må vara talspråk men hellre ett ord som låter bra i alla lägen än ett som inte gör det. Om man nu inte kan skilja dem åt dvs.

    Sen skulle det vara hyckleri av mig att bry mig alltför mycket om andras stavning eftersom jag själv slarvar en hel del.
     
  15. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

  16. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag kan reflektera över vissa saker, men brukar inte bry mig. Det finns en del som har dyslexi och det vore fel att klanka ner på folk om dom kanske har det. Sedan handlar mycket om okunnande (När folk säger data istället för dator) och det känns fel att klanka ner på en okunnig person.

    Jag brukar kunna skriva riktigt galet ibland men försöker så gott jag kan och undviker att vara lat i mitt skrivande.
     
  17. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Däremot tycker jag faktiskt att det bara spär på pinsamheterna när man ser att personen försöker ut i fingerspetsarna men ändå inte lyckas en stavelse rätt.

    Sedan är det ju inte på något vis så att man klankar ner på en sådan person men jag vrider mig alltid lite genant i soffan där jag sitter och läser när man ser att någon slänger omkring med ord och meningsuppbyggnader som han/hon uppenbarligen inte har koll på.

    Det blir ju oftast som mest fel när man försöker extra mycket.

    Nästan så att det är dags för en :cry:
     
  19. Nephre

    Nephre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är språkfaschist och stolt över det men inte till den grad att jag måste rätta folk i tid och otid, jag brukar snarare muttra lite i min ensamhet om det. Visst retar jag mig på särskrivningar och folk som inte kan stava bland annat men jag måste helt enkelt inse att jag inte alltid skriver felfritt själv. Lite extra sur blir jag när det är uppenbart att personen i fråga bara är lat och inte brytt sig om att stava ordentligt och sedan påstår att de har dyslexi utan att ha fått en korrekt diagnos ställd. Jag anser att det är en skymf mot personer som faktiskt HAR dyslexi
    Jag blir dessutom tokig när dessa personer försöker försvara sig med att "du förstår ju i alla fall vad jag menar". Det är det sämsta argument jag någonsin har hört, i mina öron låter det som "du ska inte höra/se vad jag säger/skriver, du ska förstå vad jag menar" och det är som upplagt för missförstånd
     
  20. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag är språkfacist när det gäller grupparbeten (blir iofs inga sådana längre eftersom jag tog min examen i våras \o/), eller när texter skrivs på t ex. min förenings hemsida. Är själv administratör och har bett folk skriva texter åt mig ibland för att jag ska slippa göra allt och då får jag också acceptera att jag får sitta och dra ihop en massa särskrivningar eller formulera om så jag blir nöjd ;)

    Sen en brist i mig själv är att jag skriver för långa meningar eller missbrukar kommatecknet ;)