Xiaomi Mi 10 Ultra

Diskussion i 'Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro' startad av bernard, 11 aug 2020.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

  2. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Fick reda på idag att Mi 10 Ultra kör med graphene li-on battery, därutav batteriet kan ladda så snabbt med 120 watt.
    Ser fram emot 2021 och förmodligen ser mera telefoner med graphene battery.
     
  3. larsen6

    larsen6 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2016
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Pixel 7Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7Pro
    Telefon 2:
    iPhone
    Jag har beställt en ultra, men ni som haft den ett tag: märker ni av ngt gällande begränsningar i 4G nätet?
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, helt klart. Fick ofta 3G enbart med denna mobil.
     
    larsen6 gillar detta.
  5. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Inte märkt nåt! Kör på Tele2 nätet. Jag använde band 20 hela tiden nästan på förra mobilen men ändå så funkar det lika bra med ultran som inte har band 20.

    Bor i Stockholm. Söderort.

    Kör du på Telias nät så får du det jobbigt.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag är Telia-användare så det kan förklara mina problem.
     
  7. Droid108

    Droid108 Guest

    Jag kör också på Tele2 och har hittills inte sett något annat än 4G på min mi 10 Ultra. Nu är det ju inte optimala tider för att resa runt så jag kan inte uttala mig hur pass bra täckningen skulle vara tex om jag drog hem till Norrland. Här i Motala/Linköping har täckningen hittills varit mycket bra. Överlag är jag extremt nöjd med denna mobil. Har haft Xiaomi telefoner tidigare med kinesisk rom, för ca 4-5 år sedan vilket jag tyckte var ganska problematiskt men det tycks som att den kinesiska androidversionen har utvecklats en hel del sedan dess. Efter att ha haft både Samsung Galaxy note 20 ultra och även iPhone 12 pro max är nog denna telefon den som jag är mest nöjd med. Kameran är helt outstanding och telefonen extremt snabb överlag. Inget lagg överhuvudtaget på denna jämfört med andra Xiaomi- telefoner jag testat på sistone som tex Xiaomi mi 10t pro för att inte tala om Poco x3 där den senaste var extremt "ryckig" trots sin påstådda 120hz-skärm.
    En annan sak jag inte hade förväntat mig är att telefonen trots en extremt snabb laddningstid ändå känns så pass sval. Jag ser alltid till att inte använda telefonen under den tid den laddas då jag inte vill göra något som kan bidra till onödig försämring av batteriprestanda på sikt. Kan inte påstå under dessa omständigheter att denna blir varmare än någon annan telefon på laddning.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Vilken rom kör du? Min Mi 10 Ultra (andra jag har, varit lika på båda) känns inte alls rapp i touchen. Varit lika med kina-romen som den släpptes med och nu EU 12.3.
     
  9. Droid108

    Droid108 Guest

    Jag kör med den senaste MIUI 12.0.15. Jag har inte installerat EU-rommen ännu och har inte bestämt mig för om jag kommer att göra det ännu heller.
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Helt klart värt besväret tycker jag. Kameran får ett stort lyft, särskilt 5x.
     
  11. Droid108

    Droid108 Guest

    Tack för tipset! Ja, då lutar det nog mot att installera den rommen. Fungerar Google Pay med den ?
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Slog till på en Mi 10 Ultra för andra gången för några veckor sedan. Tanken var initialt att köra solo iPhone 12 Pro Max, men den otillräckliga zoomen gjorde att jag valde att investera i Ultran.

    Med senaste 12.3 EU Weekly är kameran superb. Mycket fin prestanda på både 0.5x, 1x, 2x och 5x. Visst ser man en del artefakter i 5x-zoomen på starka ljuskällor framförallt i mörker. Men skärpan och ljuskänsligheten är riktigt bra. Jag uppskattar att alla objektiven kan användas med Gcam.

    Jämfört med 12 Pro Max så föredrar jag överlag iPhonen på 0.5x och 1x förutom i vissa situationer när Gcams lite mer aggressiva HDR funkar bra. På zoom är det inte ens en match, här är Xiaomi bäst.

    Batteritiden är ”okej”. Vid hård användning får jag toppa den lite vid 19-20-snåret.

    Skärmen är mycket bra och troligen den mest korrekt kalibrerade jag testat på Android-sidan. Fortfarande en bit kvar till iPhone 11/12 men ändå imponerande. Synd att den inte har stöd för äkta HDR-återgivning av bilder och film som iPhonen har.

    Högtalarna är tyvärr en besvikelse och låter väldigt nasalt jämfört med 12 Pro Max.

    Byggkvaliten är inget att klaga på men luren är grymt hal, som en tvål. Skal är ett måste.

    Prestandamässigt så tycker jag att den har ett påtagligt inputlag som framförallt märks när man skriver på tangentbordet med pekfingervals. Sveper man är det inga direkta problem. Spelprestandan är grymt bra och luren blir inte särskilt varm.

    4G funkar för det mesta bra i städerna men på landsbygden blir det ofta skakigt med 3G eller i värsta fall Edge där min iPhone har full 4G. Kan vara en issue om man använder telefonen som enda lur.

    Överlag, grymt nöjd och ett fint komplement till 12 Pro Max.
     
    spigen och flipp gillar detta.
  13. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Har Redmi någon utgåva som 'matchar' Mi 10 Ultra, på kamerafronten?

    Hade tänkt K40 som min nästa telefon men då Kamera är min starkaste preferens, så kanske det blir en 10 Ultra istället. Mycket imponerad efter lite YouTube klipp jag har sett...
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, Redmi och Poco lurarna brukar aldrig vara lika vassa på kamerafronten som flaggskeppen i Mi-serien. Det är nog rätt uteslutet att K40 Pro kommer ha en kamera i klass med Mi 10 Ultra, inte ens Mi 11 har ju en lika bra kamerasetup som den.
     
    wrkdrojd gillar detta.
  15. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Ni som har Xiaomi mi 10 ultra med EU rom. Får ni era uppdateringar OTA eller får ni ladda ner dessa manuellt?
     
  16. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Men jag läste nånstans att man bör döpa om filen till Update innan man installerar så har aldrig kört den vägen.

    Kan ha varit ett gammalt inlägg jag läste också [emoji848]]
    [​IMG]
     
    mullsjomannen gillar detta.
  17. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Är det någon mer än jag som upplever att skärmen är bättre på mi 10 ultra än på Mi 10 pro? Och då menar jag inte 120hz utan klarare och bättre skärm.
     
    flipp gillar detta.
  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Sen den senaste uppdateringen har både jag och min frus ultra trasslat en del efter omstarten. Det är systemlaunchern som krashat. Så fort vi bytte launcher så försvann problemet. Problemet uppstod ibland bara och när launchern startat va allt som vanlig.


    Screenshot_2021-03-06-11-52-36-201_com.android.settings.jpg
     
  19. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Jag kör weekly EU och där kraschar mi connect efter varje omstart.

    Annars så flyter allt på bra. Det jag saknar är att man inte kan köra någon annan launcher än system för att gesterna ska funka.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  20. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Blir säkert bättre efter nästa uppdatering. Jag kör ju stabil 12.1.1
    Annars är jag sjukt nöjd med luren.