Fråga: Robotdammsugare, vilken för mina behov?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ninjaa, 7 mar 2021.

  1. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hejsan.

    Har läst men blir inte riktigt klok på vilken robotdammsugare som skulle kunna passa mina behov mest. Min tanke är att folk här har kanske en eller rent av två stycken ifall man har ovanvåning till exempel. Vi har idag två plan på ca 120m2 respektive 60m2.

    Nedanvåningen består att industrigolv och parkett, och klinker på badrummen. Trösklarna är låga (ett par millimeter) förutom till badrummen där de blir upp till ca 20mm.

    Ovanvåningen är rätt straight forward med parkett med lika låga trösklar på tre rum. Ovanvåningen är dock mest för barnens skull, så där kommer antagligen ligga leksaker hejvilt stundtals.

    Nedanvåningen är mer städad och består egentligen bara av hinder som bord, stolar och liknande.

    Hur har ni gjort och med vilka modeller? För att solla lite så har jag enbart tittat på Xiaomis:
    *Mi robot vacuum ~2000kr
    *Roborock s5max ~3900kr
    *Roborock s6maxv ~5000kr

    Har ni kört på endast en som ni flyttar mellan våningarna?
    Eller ska man slå till på två stycken? Likadana eller en billigare respektive dyrare för de olika behoven så som kan läsa av leksaker eller liknande och undviker att köra in i dessa?

    Våtmoppning är väl egentligen inte det jag prioriterar först, då vi gör det mer sällan än att plocka fram dammsugaren. Suga åt sig smuts och skit är nummer ett!

    Jag tackar för att ni har läst ända hit och hoppas på att någon orkar svara och kan komma med några vettiga förslag!
     
  2. mrgorgo

    mrgorgo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7a
    Har ungefär samma förutsättningar som dig. Slutade med en Neato D6. Har funkat riktigt bra och är väldigt nöjd med den. Såg att storebror D7 finns/fanns på CDON för ca 3700:-

    Kolla in https://www.youtube.com/channel/UCvavJlMjlTd4wLwi9yKCtew där är dom duktiga på att jämföra.
     
  3. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Har en roborock e4.
    Väldigt nöjd hittills.
    Har den som komplement framförallt k Hallen där den samlas mycket skit med tre grabbar på 6,4 och 1 år.
    Den har mopp funktion men aldrig använt den.
    Den har ett "mattläge" som jag gillar. Dvs den ökar sugförmågan för att få upp all skit vilket jag tycker funkar bra.
    Som bonus får den in i Google home
     
  4. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Efter din behovsbeskrivning så hade jag satsat på två, en för varje våning, och välja mellandyra modeller.
    Har en med våtmoppning från Netonnet en Cleanmate utan Wifi.
    Den är urusel på trösklar och den älskar att trassla in sig i sladdar så du måste städa undan barnens prylar först. Den klarar inte mattkanter högre än 1 cm men - det gör inte dom andra heller (enligt recensionerna jag läste före vårt eget köp) av dem som är dubbelt så dyra!
    Den här gör ett riktigt bra jobb, dammsuger noggrannt, är relativt tyst och filtret är enkelt att göra rent. Den våtmoppar köksgolvet helt ok också!

    Tillägg: Vi har en äldre modell av denna, utan Wifi, Cleanmate S900.
     
  5. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jag har en Andersson RVC 2.0 (1499kr) i källaren och en Xiaomi Mi mop p på övervåningen. Visst skulle det funka med en maskin för båda platserna men ingen utav mina stödjer flera kartor i nuläget vilket skulle underlätta en del. Andersson är en ”halvsmart” robot som hör och häpna kom på 3e plats i Råd & Röns stora test av 61st robotdammsugare! Den känner sig fram utan laserhjälp och gör på det hela ett bra jobb då den letar sig fram nästan överallt. Räkna inte med en effektiv städning men tids nog så har den varit överallt. Ej så högljudd och kan styras över internet med app. Appen är ganska funktionsfattig men har koppling till Google home. Har moppfunktion.

    Xiaomi mi mop p (3189kr) har jag haft några dagar och den är betydligt smartare och även denna kan moppa golvet med en ganska effektiv Y-rörelse för att simulera manuell moppning. Resultatet är över förväntan men....denna maskin har designelement som gör att vattentanken läcker vatten in i maskinen vilket tids nog resulterar i haveri. Finns spaltmeter skrivet om detta så ta det i beräkning om du tänkt moppa med den. Dessa problem kan man lätt åtgärda själv med lätt modifikation av vattentanken samt några bitar tejp på valda delar. Dammsugningen funkar bra och den låter ej för mycket. Klarar min tröskel på 1.5cm om den har tur och får med sig fart. Navigerar fint runt och under pinnstolar och vela väggar i appen gör att du kan skydda kattmaten och vattenskålen från att bufflas bort av roboten. Lt den skapa karta genom att köra ”vacuum along the edges” första gången.
     
  6. MetteCFJ

    MetteCFJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en iRobot Roomba i7 + som jag är väldigt nöjd med. Jag har två barn, en katt och en hektisk dag. James, som min robotdammsugare kallas, hanterar den dagliga dammsugningen för mig - utan att jag behöver lyfta ett finger.

    Den är utrustad med en extern dammbehållare, vilket innebär att roboten automatiskt tömmer sin dammbehållare i en sluten dammsugarpåse

    Det kan samtidigt komma ihåg upp till tio våningar, vilket innebär att den alltid vet om den städar i vardagsrummet eller på första våningen. Det anpassar städningen till mitt liv, och via appen skickar den mig rengöringsförslag när den hittar extra många djurhår och när det finns mycket pollen i luften. Det lär känna mina städrutiner och skickar en rengöringsplan via appen. Jag måste bara acceptera, och då gör James dammsugningen.

    Men inte bara det - det kan rengöra specifika rum och objekt. Det betyder att den vet var mitt köksbord är och vet skillnaden mellan vardagsrum, kök, hall, barnrum osv. Därför kan jag via min Google Assistent be James dammsuga under köksbordet om det finns smulor efter frukost. Det är så enkelt och en enorm lättnad för mig i vardagen. Det gör jobbet och jag kan göra allt annat. Såvitt jag vet är iRobot Roomba den enda på marknaden som kan rengöra specifika rum och objekt – and I love it
     
  7. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag har den billigare första gen Mi robot på övervåningen och Roborock s50 på nedervåningen, väldigt nöjd under de dryga 2 åren dom tjänstgjort.
     
  8. NiklasEeek

    NiklasEeek Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    Det är ett ganska trixigt beslut om man har två våningar, men efter egen erfarenhet tycker jag att det är smidigare att köpa två enskilda robotdammsugare och ha en på varsit plan då det blir mycket enklare.
    Då med två robotar så slipper du att bära upp eller ner robotdammsugaren varje gång vilket du inte behöver med två robotar då du kan installera dom engång samt sätta på städschema. Det enda du behöver göra är att tömma dammbehållaren då och då.

    Om det är så att du har en budget på 5000 så skulle jag rekommendera att köpa 2 stycken Dreame D9 den budget-dammsugaren ger en mycket för pengarna har själv en på övervåningen samt en Neato D7 på nedervåningen som snart kommer att kasseras och då kommer jag att köpa en till D9 för nedervåningen. Den klarar trösklar hyggligt och du skrev i ditt tidigare inlägg att du har låga.

    Vet att 3M har gjort en recension men den är inte så djupgående men hittade åtminstone en djupgående och test som verkar legit om just Dreame D9, dom hade även testat S6 MaxV

    Dreame D9,

    Robotdammsugare TEST: Dreame D9 - Test-Piloterna

    S6 MaxV

    Robotdammsugare TEST: Roborock S6 MaxV - Test-Piloterna

    Stort jämförande test.

    Bästa robotdammsugare: TEST av 10 produkter - Test-Piloterna
     
    Last edited: 28 jan 2022