Fråga: Proffshjälp med nätverk i lägenhet, kan man få det?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Kalven, 7 mar 2021.

  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Bor sedan x antal år tillbaka i en bostadsrätt av hyfsad storlek. Barnen börjar bli större och har nu varsin tv med tillhörande spelkonsol. Detta ställer allt större krav på hastighet i nätverket hemma.

    Känner att jag skulle vilja ha proffshjälp för att få till kabeldragning osv på ett snyggt sätt till alla rum. Och sen hjälp med att konfigurera hårdvaran om det skulle krävas. Målet är att ha nätverksuttag i varje rum kombinerat med ett grymt Wi-Fi. Syftet är givetvis att få ett helt skottsäkert nätverk.

    Finns det firmor som jobbar med sånt här? Som skulle kunna ta ett helhetsgrepp där dom både drar kablar på ett snyggt sätt och sen konfigurerar nätverksprylarna också. Jag (läs min sambo) vill inte ha plastkanaler där kabeln dras. Utan kanske att kablar göms bakom trälister osv.

    Jag läser mycket om hur bra Ubiquiti-produkter är, men att lägga timmar åt att få något sånt att funka är helt otänkbart för mig. Kan nästan inte tänka mig något värre. Då betalar jag hellre. Jag vet bara inte vad för typ av företag jag ska vända mig till. Elektriker? IT-firma av något slag?
     
    Last edited: 7 mar 2021
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att du gör dig själv en otjänst om du låter någon annan konfigurera allt åt dig, för sedan riskerar du bli sittandes med en konfiguration du själv får tufft att hantera vid ändringar och uppdateringar eller felsökning/problem. Man kan ju inte gärna ringa in någon varje gång det strular tänker jag.

    Ubiquiti är främst bra därför att inställningsmöjligheterna är så gott som oändliga, och det går förstås att göra rätt snygga installationer med PoE-stödet och utformningen av enheterna (men tycker främst det är nyttigt i kontorslandskap, där man tex fäster dem i taket osv). Om du bara vill ha något som sköter sig själv hade jag kört på något mer plug 'n play-vänligt, tex Google Nest Router eller kanske något ur ASUS Zen WiFi-serie?
     
    Last edited: 7 mar 2021
    Kristy, RuffyMan och Kalven gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Visst finns det företag som kan dra kablar åt dig men du får räkna med att de tar brutalt per timme, det borde dock gå att få ROT-avdrag för arbetet så du betalar på så sätt inte fullt pris för arbetet.

    Jag tänker främst på elektriker som är vana att dra kablar men som @bernard@bernard skriver så bör du nog inte överlåta konfigureringen av nätverket till ett företag (det kan du inte få ROT-avdrag för).

    När kablarna väl är på plats med rätt installerade uttag så ansluter du bara de enheter som ska anslutas till uttagen med en kort nätverkskabel och så borde standardinställningarna både i dator och router räcka till för att få en bra hastighet i nätet.

    Du kan även välja att placera accesspunkter på strategiska platser i lägenheten för att bättra på wifitäckningen, även dessa ansluts till nätverksuttag.
     
    Kristy och Kalven gillar detta.
  4. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tack för svar @bernard@bernard och @Heleg@Heleg. Jag kanske borde börja med att bara montera nätverksuttagen, det vore ju helt klart en början. Har en Asus-router idag som jag är nöjd med egentligen. Samtidigt vill man ju alltid ha bättre saker :teeth:
     
  5. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Jag är med helt på vad du är ute efter. Tror dock det är rätt få firmor som är fokuserade på privatpersoner, helt enkelt för det är så få som kan tänka sig att betala vad det faktiskt kostar. Men själva kabeldragningen kan nog många elfirmor fixa men har svårt att tänka mig många firmor som också kan konfigurera ett bra nätverk på det. Men kanske dessa kan hjälpa dig: Router och nätverk │ TechBuddy (dock ej haft kontakt med dem själv)
     
    Kalven gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur stort är huset och hur många våningar? Om du kör ett meshnätverk är det optimalt om du kan använda kabel mellan puckarna, så backenden inte påverkar den trådlösa prestandan. I många fall räcker det med en puck per våning, men är det ett lite större hus kan man ju alltid köra två.

    Med uttagen väl på plats kan man ju sedan börja kika på vad för system som vore lämpligast. För TV/mediarum är det i regel optimalt om man kan köra trådat, så att ha ett uttag där kan vara en bra idé.
     
    Last edited: 7 mar 2021
    Kristy gillar detta.
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Lägenheten är inte SÅ stor (125 m2) men betongväggarna har typ kopparnät i så täckningen är inte helt optimal. Har fixat ett uttag vid tvn, men i barnens rum är det Wi-Fi som gäller. Vid närmare eftertanke är nog första steget att jag ordnar så att de får uttag i sina rum. Det kommer man nog långt på.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det låter klokt, trådad anslutning till deras datorer ger dem mycket snabbare internet, om de dessutom behöver snabbare wifi så kan du ansluta en accesspunkt där.
     
  9. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Om du har en äldre lägenhet med uttag för gammal hederlig analog telefoni så kan du nyttja de kabelkanalerna i väggarna för nätverkskabeln kanske. Man kan också dra tillsammans med ex. kabeltvkablar (svårare då dessa är långt tjockare än telekablar)
    Man får inte dra nätverkskabel tillsammans med el.


    Tänk dock att det kan vara svårt att få till ett stjärnnät i redan befintligt hus, ex med analog telefoni och kabeltv så är det ofta kopplat i serie och det gör att du behöver kanske komplettera med switchar istället.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Varför inte använda kunskapen som finns här och sätta upp ett Unifi-system fårn Ubiqiti direkt? :) Finns en lång tråd om detta...
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Finns tillverkare som har eget trådlöst backend på sina mesh-produkter, TP-Link t.ex. behöver och rekommenderas inte att köra trådat ens.
     
  12. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det kräver att jag sitter och fixar och trixar med nätverk. Det kommer inte vara en bra lösning för någon i familjen när jag blir så förbannad att jag får en stroke. :ehm:
     
    N6290 och Kristy gillar detta.
  13. roadss

    roadss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    När jag helrenoverade min 3:a på 75m2 passade jag på att fräsa in dosor med nätverksuttag i alla rum, spårade in rör för cat6 kablar osv i betongväggarna och drog alltihopa till ett litet 19" rack i en klädkammare där det nu sitter router, switch och AP från Ubiquiti.

    Innan allt detta använde jag en äldre "gamingrouter" från Netgear, en nighthawk eller nått sånt.

    Jag ångrar inte att jag gjorde detta, det var inte SÅ mycket merjobb då jag ändå renoverade och kostnaden var överkomlig också eftersom jag gjorde det själv, men helt ärligt så blev det ingen större skillnad (inte ens märkbart) på vare sig hastighet eller svarstid...
     
    EricG och bernard gillar detta.
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Tips på hur man läser in sig på att göra det i lägenhet och betongväggar? Har bara dragit ett par kablar utanpå väggen men det ser onekligen tråkigt ut.
     
  15. roadss

    roadss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Jag körde spåren med en billig betongspårfräs från Jula och dosorna med en hålsåg med hårdmetallskär.

    Sedan får man bila spåren in mot hörn där fräsen inte kommer åt och även som avslutning efter hålsågen vid dosorna.

    Spårfräsen från Jula funkade OK, men det är definitivt inget proffsverktyg och det dammar någonting helt vansinnigt mycke.

    Har man möjlighet att hyra en maskin med bättre dammutsug så skulle jag högt rekommendera att göra det istället.
     
    Kristy och Zooklubba gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du ska bila @Zooklubba@Zooklubba så är ett tips att hyra typ en Hilti dit du också kan ansluta en dammsugare. Det hjälper en hel del även om det inte tar allt. Blir ett djävulskt damm av det som @roadss@roadss nämner :)
     
    Kristy, Zooklubba och roadss gillar detta.
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Här blev det ord jag fick googla, specifikt "bila".

    Spacklar du sedan igen spåren eller gömmer du spåren under lister?
     
  18. roadss

    roadss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Antar att du hittade bilder på ett gäng Hiltimaskiner då vid den googlingen :) De är typ synonyma med "bilmaskiner", men kör man man spårfräs så är det inte supermycket som behöver bilas och det går att göra för hand med hammare och huggmejsel.

    Tror inte det går inte att gömma under lister, så nära golv eller tak går det nog inte att komma med en spårfräs.

    Spåren blir också rätt djupa och breda, jag la in VP-rör på 20mm.

    Så det måste läggas igen med reparationsbruk eller liknande efteråt. För min del var det inga problem att göra detta eftersom jag ändå höll på att renovera, men ska man göra enbart detta så lär det bli mycket att återställa efteråt.
     
    EricG, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.