problem med bluetooth till bilen

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av razorx, 9 mar 2021.

  1. razorx

    razorx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Min mobil tappar uppkopplingen med bluetooth mot bilen som är en kia ceed.
    Frugan har en huawei och jag hade en oneplus och ingen av dom har haft samma problem...

    Den kopplar upp fint men efter nån minut så tappar den kopplingen och frågar om jag vill ansluta igen och det funkar tills den tappar uppkopplingen igen.

    Någon som har lösning på detta?
     
    EricG gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tyvärr är det ett elände att felsöka BT-problem, då kompatibilitetsproblem är så vanligt förekommande. Har man ett kompatiblitetsproblem mellan två enheter finns mycket lite att göra åt saken eftersom konfigurationsmöjligheterna på den punkten i det närmaste är noll.

    Har aldrig begripit varför BT-standarden fungerar så fruktansvärt dåligt. Man kan ju tycka att något som så ofta strular borde ha ersatts av något som faktiskt fungerar, men tyvärr blev så aldrig fallet. Vet inte hur många hundratals trådar det finns i forumet om BT-problem.

    Hur som helst förmodar jag att du kan börja med att se till att telefonen inte har på något energisparläge av något slag. Du kan också testa att välja att endast ansluta för samtal (om du använder den för media också) om du klickar på bilen i BT-listan.

    Man kan ju också försäkra sig om att bilen är uppdaterad med den senast tillgängliga mjukvaran och att telefonen är uppdaterad.

    Du kan möjligen testa aktivera utvecklarinställningarna med och sedan växla mellan olika AVRCP-profiler, men det är lite långsökt att det skulle ha någon betydelse.

    Slutligen återstår väl en fabriksåterställning av såväl telefon som bil tillsammans med en regndans för att se om det genom någon typ av svart magi kan tänkas sparka igång.

    I annat fall återstår inte så mycket att göra annat än att antingen byta bil eller telefon. Det vill säga utöver att förbanna BT-standarden.
     
    Last edited: 9 mar 2021
    @JjE gillar detta.
  3. @JjE

    @JjE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Prova att kontakta kia i din stad och se om det finns någon uppdatering för din sterio/bil.
     
    bernard gillar detta.
  4. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag har problem med min V70. Ljudet vid samtal är jättehackigt (media funkar felfritt). På min Note9 var jag tvungen att välja avrcp 1.3 (samma som på bilen) och då blev det bra men på S21 Ultra får jag inte till det på något sätt som jag provat [emoji35] Idéer mottages tacksamt!
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 282
    Mottagna gillanden:
    8 130
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag hade ett liknande problem tidigare med S20+ (Snapdragon) modell tillsammans med Volvo V60 .. så jag fick faktiskt ta kontakt först med Volvo Cars och sen med Samsung för att upplysa om problemet. Efter typ nån månad fick jag ett samtal från Volvo Cars och de undrade om jag kunde förse de med loggar o lärde mig hur man tar dessa loggar o skicka till de. Efter en SW uppdatering till mobilen så började saker hända och allt löste sig.

    Har du lust så behöver du gå hela den vägen genom att kontakta Samsung från Samsung Member appen för att berätta om problemet med steg för steg hur du gör när du parar ihop telefonen med bilens system och berätta att Media funkar bra medan samtal hackar. Sen kan du också kontakta Volvo Cars för att de är också intresserade av att pressa mobila tillverkare göra allt de kan för att såna saker skall fixas. Det kan dröja o ta tid men kanske värt försöket?
     
    EricG och bernard gillar detta.
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tack för upplysningen, det ska jag absolut göra! :)
     
    night77 gillar detta.