Från smartphone till Nokia 800 Tough (dumbphone?)

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Grauior, 7 dec 2019.

?

Är du fast i smartphone träsket?

  1. Ja

    10 röst(er)
    37,0%
  2. Nej

    8 röst(er)
    29,6%
  3. Ja, men vill lämna det

    0 röst(er)
    0,0%
  4. Kommer aldrig att överge smartphone träsket

    9 röst(er)
    33,3%
  1. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Bestämde mig för att lämna smartphone träsket och sålde min smartphone.
    Köpte istället en Nokia 800 Tough:cool:

    Här är en recension från prisjakt som exakt beskriver hur jag hittills upplever bytet och min nya Nokia 800 T

    "Detta är för mig mer än en ny mobil, det är en ny livsstil. Bakgrund: Jag behövde en enkel TÅLIG mobil med bra batteritid för att ringa och skicka SMS, praktiskt taget ingenting annat. Har en liten bebis som med lätthet (kast på trägolv från 30cm) lyckats ha sönder 3 stycken överdrivet dyra smartphones i rad. Smartphones vars funktioner jag till 99% inte ens har tid eller lust att använda. Måttet var sannerligen rågat och det var dags för en förändring! Fördelar:

    * Tålig! Klarar tapp på betonggolv från 1.8 meter.

    * Vattentät, klarar 40 minuter på 1,2 meters djup (mer än vad jag klarar). Reptålig, dammtålig, dimmtålig (ja vissa fancy dyra headsets och smartphones klarar förbluffande nog inte luftfuktighet), stöttålig, temperaturtålig etc.

    * Grym batteritid! Laddade den 16 december direkt efter inköp. Det är idag den 29 december och har ej behövt ladda den igen! Står idag på drygt 50% efter ~10st medellånga samtal samt ett par rejäla sessioner med KaiOS testning.

    * Inget fancy stuff som distraherar och stjäl värdefull tid!

    * Google Assistant för enkla röstkommandon (ej ännu för svenska så kör engelska vilket är fine-by-me).

    * Google Maps och GPS finns för nödfallsnavigering. Ren bonus för min del (papperskarta och observationsförmåga funkar även utmärkt).

    * E-post och webbläsare finns för de som verkligen alltid behöver detta. Jag har inget behov av detta då jag sköter sånt under begränsad dedikerad tid på en riktig dator.

    * 3,5 mm stereouttag för enkel lyssning.

    * Stöd för minneskort där man enkelt kan lägga sin musik, talböcker mm.

    * FM-radio när man vill ha omväxling till ovannämnda.

    * KaiOS känns enkelt och tydligt. Gillar skarpt deras förhållningssätt. Det är f.d. Firefox OS som har vidareutvecklats och har en egen enkel app store, KaiStore, för enklare appar (Google har nyligen investerat så det ska tydligen komma mer med tiden).

    * Den kostar vad en telefon ska kosta, max en tusenlapp.

    * Den stör inte och låter mig leva i nuet! Inget konstant tjatande "läs mig, ladda mig, uppdatera mig, läs mig igen och acceptera att jag äger din själ och hela ditt privatliv!"

    * Det är precis som Bruce Lee säger: "Keep it simple stupid". Jag skulle modifiera detta lätt till "Keep it simple, smart" Om du transfererar all smarthet till dina prylar, vad finns då kvar hos dig? Prylarna som du äger ska aldrig börja äga dig!

    Nackdelar:
    * Ingen touchscreen vilket tar lite tid att avvänja sig vid. Detta är dock ingen big deal. Dels känns back-to-basics ärligt talat rätt befriande. Dels funkar Google Assistant utmärkt om och när man inte vill använda de fysiska knapparna.

    * Mobilt BankId och Swish finns ej (ännu?) för KaiOS så du behöver spara en platta eller gammal "smartphone" för dessa ändamål. Detta är dock ingen big deal då det är ett ytterst sällsynt behov för min del."


    Sammanfattning:
    delete.facebook
    delete.twitter
    free.your.mind
    free.your.time
    "

    Cat B35 (Mobiltelefoner)
     
    Droid55 gillar detta.
  2. BOP

    BOP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag skaffade en sådan också...Den är mycket bra. Den är till och med en aning smart.
     
    Grauior gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    @Grauior@Grauior Tillbaka i "smartphone-träsket" ännu? ;) Tänker på dina annonser.
     
  4. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nej då har allt kvar min kära N800.
    Fick en likadan utav chefen, så hade dubbletter ett tag:D

    Otroligt vilken sinnesfrid och vad mycket extra tid man har fått över, utan sin smartphone:P
     
    Droid55 gillar detta.
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, där ser man. :)

    Nu har jag varit utan smartphone länge, men jag instämmer. Känner mig mer närvarande, men samtidigt noterar jag ju hur distraherad omgivningen är av sina smartphones. Jag saknar dock inget utöver mobilt BankID, eller egentligen saknar jag inte det heller. Bara irriterad på att vissa sidor (t.ex Tradera) kräver det för legitimering.
     
  6. inact_0054

    inact_0054 Guest

    Om swish och mobilt-BankID fanns skulle den kanske vara spännande att testa :)
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 103
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag undrar hur länge KaiOS klarar sig i längden när ”vanliga” Android lurar går ner i pris som Nokia C1:
    Nokia C1 | Nokia phones

    Bank ID lär väl aldrig dyka upp till KaiOS enheter.
    Det är väl möjligen som väldigt nischade mobiler de kanske kan ha sin plats.
    Om man behöver lång batteritid eller nåt liknande. Men då kanske en ren dumtelefon duger lika bra.:)
     
  8. haren8

    haren8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hur känns det funderat på göra samma sak!
     
  9. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER