Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. Arnoldo

    Arnoldo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 5
    Har aldrig länkat mi home det här är första gången men jag verkar inte vara ensam med problemet om man kollar på forum
     
  2. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Länk till Mi home appen i Google home. Annars går det inte. Du får fram en lista,bläddra ner till eller sök och länka och fixa ett konto i xiaomi appen.
    Går ej att bara låta Google söka efter enheter.
     
  3. Arnoldo

    Arnoldo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 5
    Det är ju det jag försöker göra att länka mi home som jag har ett konto på
     
  4. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Jovisst,men jag förstod inte att du hade mi home i Google home appen och länkat där. Mi appen på telefonen där du ser dina apparater är en annan sak men prova att kontakta deras support. Det gjorde jag. Fläkten jag köpte sen länkade jag själv från Google home appen.
    Sen när det är klart kan man om man har tex en Lenovo smart display eller Google välja att på skärmen välja olika lägen på luftrenare/fläkt genom att peka på skärmen,dock ej på telefonen. Där är det bara av,på som gäller!
    För mig fungerar det ,la in två enheter olika gånger.


    Om någon tycker detta är off topic får/kan ni ta bort inlägget.
     
    Last edited: 27 feb 2021
  5. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Idag fick jag hem en Xiaomi MI Air Purifier 3C för 970 kr via AliExpress.

    I auto, natt och lägsta manuella läget (<5 m2) så hörs den i princip inte alls när den står vid fotändan av sängen. Japp, jag har såklart ägnat lunchrasten åt att ligga i sängen och lyssna på olika fläktlägen! :)

    I näst lägsta manuella läget (<10 m2) så hörs den men fortfarande väldigt lågt och inga direkt störande variationer i ljudet.

    I efterföljande manuella läge (<12 m2) så uppstår ett väldigt tröttsamt ljud som fortfarande inte är lika outhärdligt som nattläget på Pro H-modellen men ändå inget som man vill ha i ett sovrum.

    Nästa snäpp uppåt (<20 m2) så försvinner alla föregående ljud och ersätts helt utav ett förvånansvärt okej "blås"-ljud. Det låter i princip exakt likadant som en portabel AC med kylfunktionen avstängd. Inga missljud av något slag alls och skulle nog funka bra att somna till vid behov även om det gärna hade fått vara lite tystare.

    Den intressanta frågan blir då förstås vad är egentligen behovet?

    Utifrån vad jag läst mig till så brukar det rekommenderas minst 2 kompletta "luftbyten" per timme vilket översatt till mitt sovrum på 13-14 m2 blir ungefär 70 kubikmeter luft i timmen.

    Eftersom Xiaomi envisas med döpa alla inställningar till intervall av kvadratmeter, i 3 meter höga rum, med okänt antal luftbyten, så fick jag roa mig med att räkna baklänges utifrån max antal kubikmeter per timme och antal kvadratmeter på högsta inställningen i förhållande till övriga manuella lägen.

    Resultatet blev den här tabellen:
    <m2 Effekt m3h
    5 12,5% 40
    10 25,0% 80
    12 30,0% 96
    20 50,0% 160
    24 60,0% 192
    27 67,5% 216
    30 75,0% 240
    32 80,0% 256
    35 87,5% 280
    37 92,5% 296
    40 100,0% 320

    I teorin borde det med andra ord betyda att jag får ut lite mer än 2 luftbyten i nästa lägsta läget (<10 m2)

    Sen vet jag inte hur mycket sämre luftflödet blir i takt med att filtret täpps igen men jag tänker gissa på att jag har störst behov av bra luftflöde på våren / sommaren och att jag inte dör av lite sämre kapacitet på vintern.

    Så det blir nog helt enkelt så att jag siktar på att köra den permanent i näst lägsta läget och att bara byta filter i mars varje år om jag inte märker av något uppenbart problem före dess.

    Om luftrenaren själv får bestämma så ska jag byta filter om 146 dagar. Men en av skillnaderna på 3C och 3H är att 3C saknar RFID-läsare för filtret och att den därmed inte har något att säga till om den saken när det väl kommer till kritan.

    En annan noterbar skillnad är att 3C tar in luft från alla 4 sidor medans 3H inte tar in någon luft från baksidan. I teorin borde det innebära att luftfiltret används mer jämt i 3C och i förlängningen varar längre, beroende på hur den är placerad.

    Med det sagt så ska jag försöka att inte tjata mer om mina Xiaomi-luftrenare såvida ingen frågar något specifikt.

    P.S. Stödet för röststyrning är precis lika dåligt i 3C som i Pro H. Det var dock förväntat och därmed inget jag behövde irritera mig på en gång till.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Min 3h har jag på läge 1 dygnet runt.
     
  7. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Hur många m2 i manuellt läge motsvarar det då?

    (Enda metoden för att avgöra det som jag känner till är att prova ett manuellt läge i taget och sedan växla fram och tillbaka till det fasta läget för att höra om det blir någon skillnad i ljud)
     
  8. Arnoldo

    Arnoldo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 5
    har du lyckats koppla din 3H till google assistans ?
     
  9. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Idag fick jag hem min luftrenare från Ikea. Ikeas leveransprocess var... långsam, för att uttrycka det diplomatiskt. Har riggat upp den i sovrummet nu, kör ur rummet där med den på högsta effekt nu, och ser fram emot att testa hur det är att sova med den på lägsta nivån. Spontant var den rätt tyst på lägsta i alla fall. Återkommer när jag har testat :)
     
    Oceanic och bernard gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har ej provat... Har inte så. Mkt av intresse av det..
     
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tjena gänget! Fyllde år härom dagen och fick en Mi air purifier 2h, så nu kan jag kalla mig "en i gänget" [emoji12]

    Jag tycker dock det är konstigt att det inte går ställa in automation, annat än av/på. Stämmer det verkligen eller gör jag fel?? Finns det knep..?
     
    bernard gillar detta.
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Grattis!
    Den sköter sig ju automatiskt beroende på luftkvalitetén. Det är lite själva grejen.
     
  13. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tack! [emoji847]
    Kvalitén är så bra så auto går lågt hela tiden. Vill dra på ordentligt ett par timmar innan sovning. Har mycket problem med allergier...
     
  14. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Nu har jag sovit en natt med Ikeas luftrenare. Den är rätt tyst. Jag är känslig för ljud, men tycker det var helt ok på tystaste. De andra lägena känns helt orealistiska att använda vid sömn, eller ens när man är i samma rum.

    Osäker på hur bra det fungerar med luftreningen såklart men vaknade inte supertäppt i alla fall [emoji2]

    Sugen på att skaffa fler till andra rum nu...
     
  15. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det finns inget stöd i appen för att automatisera eller röststyra något annat läge än sömn, auto och senast manuella läge.

    Det funkar med andra ord bra om du vill växla mellan ett visst manuellt läge och dom två andra lägena. I annat fall så ska du snällt in och ändra för hand varje gång.

    Det verkar eventuellt som att det med viss möda kan gå att få till automatisering av fler lägen via Home Assistant men jag har inte fördjupat mig närmare i det (än).
     
    EricG gillar detta.
  16. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag har läst lite om HA och jag har det på min sever, även om jag huvudsakligen kör HC2 för hemautomationen.

    Jag har dock bara av/på som val i appen... Hur menar du att jag skulle kunna växla läge? [​IMG][​IMG][​IMG]
     
  17. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Om du klickar dig in på punkterna högst upp till höger --> Automation --> + --> Add more under "Then" och klickar på din enhet längst ner så borde du få du upp alternativen:
    Switch to night mode, Switch to manual mode och Switch to auto mode.

    Du hittar även möjlighet att välja klockslag under Timer i If-vilkoren.

    Så fungerar det åtminstone för Pro H och 3C.
     
    EricG gillar detta.
  18. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag fattade först inte vilka prickar du menade, jag skyller på att jag är nyvaken. Konstigt ställe att lägga automation på, tyckte jag, tills jag insåg att automation "tillhör" appens "huvuddel" och inte varje enhet..
    Nu fick min teknikhjätna sig en törn; jag brukar ju vara bra på sånt här för bövelen! [emoji12]

    Tack!
     
  19. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Nu har jag skaffat ytterligare en Mi Pro H och den är nästan helt tyst i nattläget (9-15 m2) och saknar då det extremt störande semi-cykliska missljudet som den första har i det läget.

    Dom två efterföljande stegen ger fortfarande ifrån sig något slags plågat motorljud som för mig är helt omöjligt att stå ut med när man ska försöka sova, även om det är av mer konstant natur.

    Vid fjärde steget från botten (20-34 m2 / fläktläge 1 av 3) så drunknar dock missljuden nästan helt i ljudet från själva fläktblåsten och det funkade faktiskt helt okej att somna med det läget på igår natt.

    Sannolikt så kommer jag att landa i att det manuella "favoritläget" får stå på 20-34 m2 permanent så att jag kan växla mellan nattläge och 20-34 m2 via automatisering beroende på hur jag väljer att ha det längre fram.

    Jag kan då även, vid behov, klicka mig fram till fläktläge III (33-57 m2) på själva enheten i samband med t ex vädring, utan att det på något vis saboterar automatiseringen.
     
  20. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    I sann Xiaomianda är det rätt rörigt med modellbeteckningarna. Finns det någon sammanställning på aktuella luftrenare mellan de olika modellerna? För- och nackdelar?

    Av tråden har jag utläst att det är nedanstående modeller som finns, samt att dessa av någon anledning eventuellt finns i olika versioner (Asien/EU?).

    Pro
    Pro H
    3C
    3H
    2C
    2H

    Google ger även dessa:

    2S
    F1
    MAX