Yale Doorman L3

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av cudajo, 21 jan 2021.

  1. ray_user

    ray_user Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ang nyckelbrickor verkar det vara det enda som skiljer olika versionerna åt.
    Doorman L3 Home (bla Bauhaus) har en nyckelbricka
    Doorman L3 Family (bla Elgiganten och Kjell & Co) har tre nyckbrickor.

    Också lite otydligt i dokumentationen, men efter att man lagt till låset i appen, görs ALLA inställningar från appen. Man kommer inte in i undermenyerna från låset via masterkoden.
     
  2. CNystrom

    CNystrom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Den kör även några uppdaterings rundor man får vänta på genom appen...
     
  3. CNystrom

    CNystrom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hade vart väldigt trevligt med en snygg widget på iPhonen för att låsa låsa upp!
     
  4. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Själv väntar man sedan två dagar på att få låset utbytt pga att det dog, ca en månad efter installation. Jag kontaktade Yale support onsdag förmiddag och Bauhaus direkt efter det men har fortfarande inte fått något nytt lås eller något besked om när det kan bytas. Får ju säga att det är en fruktansvärd tur att låset gick att låsa (kämade några timmar med att få det att låsa) och att vi har flera dörrar i villan... Hade varit grymt tråkigt att vara utan dörrlås i flera dagar....
     
    bernard gillar detta.
  5. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Installerade L3 i en gammal trädörr från 1946. Gammalt möter nytt kan man väl säga :D... Blev lite karvande av trä men sitter nu bra och funkar fint. Hittils problemfritt att koppla upp Yale connect också som många på andra forum haft stora problem med. Hade väl tur antar jag...Nu hoppas jag på en problemfri tid framöver och att trädörren inte sväller eller att låset ballar ur.
     
  6. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    ja det går att låsa och låsa upp via t.ex Google Assistent i mobilen, men man måsta bekräfta upplåsningen med en pinkod i mobilen som man har valt i samband med att man kopplat ihop Yale och google.

    Det går inte låsa upp med enbart röstkommando.
     

    Bifogade filer:

    • yale.jpg
      yale.jpg
      Filstorlek:
      48,7 KB
      Visningar:
      249
    Last edited: 15 mar 2021
  7. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    Köpte family versionen för 5299 kr på Clas.O och fick med 3 brickor. Dessa brickor kostar troligen runt 200 kr styck att köpa separat så det lönar sig att köpa Familyversionen. Är man med i Clas.O kundklubb så ger köpet dessutom en rabattcheck på 180 kr att använda nästa gång man besöker Clas.O.

    Man kan även använda äldre brickor från V2N efter att man accepterat detta i Appen, nackdelen är troligen sämre säkerhet med dessa äldre brickor. Bättre med de nya brickorna men i skrivande stund går dessa nya RFID brickor inte att köpa. Satsa då hellre på Family versionen så är problemet löst då man får 3 brickor (plus Masterkortet som också kan användas ifall det kniper).

    Kan lägga till att det finns en tredje version på L3 utöver Home och Family. Den heter Flex och säljs av bl.a Power.
    Skillnaden är att det följer med två olika typer av slutbleck vilket borde greja alla möjliga dörrar och dörrkarmar och förmodlingen även gamla dörrar och dörrar som inte är nordisk modell. Hittar dock ingen info om hur många nyckelbrickor som följer med, men troligen bara 1.
     
    Last edited: 19 mar 2021
  8. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Det var ju smutt men känns lite dyrt o byta från v2 endast för detta , som jag saknar
     
  9. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    utsidan ca 25 cm, insida ca 31 cm
     
  10. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
  11. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Kan tipsa om att Clas Ohlson har klubbdagar och 20% på ett helt köp i helgen (19-21/3) för medlemmar vid köp av minst tre varor. Alltså går "Family-versionen" av låset tillsammans med tre brickor nu att få för 4232:- (exkl. kostnaden för de två andra varorna).
    Villkor | Clas Ohlson
     
    Last edited: 19 mar 2021
    rodak och Ducceman gillar detta.
  12. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    La 3 varor i korgen men fick inte 20% rabatt på köpet. Kanske la jag "fel" grejer i korgen. Eller behöver man en kod?
     
  13. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Det är endast för medlemmar (Villkor | Clas Ohlson). Har uppdaterat mitt tidigare inlägg också.
     
  14. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Är medlem och var inloggad!
     
  15. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Hmm... Konstigt. Lade du till koden enligt "villkor-länken"? Står visserligen där att det "Gäller endast de som fått SMS eller email med koden.", men brukar mig veterligen funka för alla medlemmar.
     
  16. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Funkade för mig, fan vad nice, stort tack för tipset [emoji4][emoji106]
    Har varken fått sms eller email.

    Beställde låset och AA + AAA batterier för 19.90st, kanske noga med stora bokstäver när man anger koden?
     
  17. vanjie

    vanjie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag beställde ett på Clas Ohlson igår som jag fiskade upp i butik idag och installerade, sjukt smidigt då jag dagen innan skaffat en helt ny dörr. Annat var det när jag skulle installera v2 på en 70 år gammal dörr. Känns hittills som att V3 fungerar bättre, tycker min V2 varit lite konstig till och från med yale hubben, fast det är väl lite väl tidigt för mig att yttra mig om hur V3 fungerar..
     
  18. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Nån som kör connect och nyligen tappat kopplingen?
    Funkade fint här från igår och fram till för cirka 30min sen men plötsligt är Yale Connect offline även om jag ser att den är ansluten till routern.
    Är det fel hos mig eller är det deras tjänst som strular?

    Edit: Och nu 2 timmar senare så vakna det plötsligt till liv igen utan att jag gjort något. Måste varit något med deras servrar.
     
    Last edited: 21 mar 2021
  19. SplinterInter

    SplinterInter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Fråga om någon har köp-tips på yale l3? Spelar ingen roll om det är family, home, flex eller bara yale doorman l3 - men priserna verkar landat på ca 5000:-. Fanns tidigare exempel på 20% rabatt på Clas Ohlson (förutsatt att 2 varor till köptes).
     
  20. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag kan nämna att ca 50-60% av alla som vill mig något, inte hittar knappen för ringklockan på L3 utan istället så knackar eller bankar de på dörren.

    Så köp inte L3 bara för den har inbyggd ringklocka, ni kommer bli grymt besvikna på denna funktion.

    Hade redan rivit ner och slängt min gamla ringklocka när jag insåg att det är långt från alla som hittar ringklockeknappen, och jag funderar nu på att köpa en ny ringklocka.

    Det går inte heller få den spela upp ljud på Google Nest högtalaren, utan det enda som jag hittat är att det plingar till i mobilen. Och det är knappt man lägger märke till detta.
     
    Last edited: 23 maj 2021
    SplinterInter och MrC gillar detta.