1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har noterat att fler och fler och frågat om en person som säljer en vara kan tänka sig att skicka först eftersom hen har inga eller få omdömen från tidigare affärer. Jag tror det kan vara bra att tillämpa dem metoden oftare. Även när det gäller personer som har ett antal positiva omdömen men där det finns vissa andra frågetecken. Den som har lägst trovärdighetskapital bör i allmänhet skicka först tycker jag. Nu kommer säkert inte alla säljare att vilja gå med på det men det kan vara god idé att uppmuntra den typen av ordning.

    En person som har massiv med positiva omdömen sedan tidigare och som investerat väldigt mycket tid i forumet genom hundratals eller tusentals inlägg etc. kommer i 99% av fallen aldrig att blåsa någon. Även om vi hypotetiskt tänker oss att sådan person kan vara samvetslös blir den personliga kostnaden alldeles för hög för att en blåsning ska vara värd de nackdelar som följer av att bli ifrågasatt av andra medlemmar etc, ett konto som spärras etc.
     
  2. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Jag har genomfört sådana afförer några gånger med användare som haft inga eller mycket få omdömen. Det har fungerat bra och dom har fått visa att dom är seriösa inför framtiden.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är jättebra.

    Att köparen ska betala innan varan skickas är ju egentligen en ganska arbiträr regel. Hur stor risk man tar vid ett distansköp har ju egentligen inte så mycket att göra med om man är köpare eller säljare utan det har ju att göra med om det är en reko person man har att göra med. Det senare kan man egentligen bäst avgöra genom att läsa feedback från andra medlemmar, undersöka om inläggen från medlemmen verkar trovärdiga och göra en bedömning av hur mycket personen har att förlora på att luras. Ofta är detta inget man behöver ödsla tid över men så fort man upplever minsta tvekan är det nog bra att checka av olika saker. Man kan även skicka PM till andra medlemmar och be om råd.

    Jag brukar själv även känna viss tvekan om man inte kan hitta personens mobilnummer på t.ex. hitta.se. Vet inte hur vanligt det är att folk väljer att avregistrera sig därifrån så kanske är en onödigt sträng regel? Man jag tänker att om man har en önskan av att vara ganska anonym och svår att spåra så ökar det risken att man har saker att dölja.
     
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 440
    Mottagna gillanden:
    3 227

    MINA ENHETER

    Hjälper forumet till på något vis om man blir lurad och polisanmäler händelsen?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 829
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När man tecknar ett abonnemang så brukar det finnas som val om man vill eller inte vill att operatören ska skicka numret till nummerupplysningar. Jag t.ex. har alltid valt att inte ha mitt nummer synligt hos nummerupplysningar.
    Beror på vad du menar
     
  6. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Håller med det mesta men måste tyvärr säga det där med mobilnummer finns många andra anledningar att man inte vill ha det publikt.

    Reklam, reklam och återigen reklam :teeth:
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, vi försöker bistå i den mån vi kan. Vi brukar samla alla K-nummer så att respektive anmälan kan kompletteras med samtliga aktuella anmälningar, och sedan ge kontaktuppgifter, så polisen kan få ut alla loggar (oftast brukar det dock inte behövas om Swish använts verkar det som, utan då brukar skärmdumpar där man kommer överens om köpet vara tillräckligt som jag förstår det).
     
    Last edited: 11 mar 2021
  8. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Precis, efter att ha blivit uppringd 8 gånger under 1 arbetsdag tog jag och fixade hemligt. Blir galen på sådana samtal!
     
  9. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Det spelar ingen som helst roll om personen är dömd eller ej, för att det ska räknas som förtal ska du "peka ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt leverne" och sanningshalten på det påstådda är i princip oväsentlig.
     
  10. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 543
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Utveckla gärna. Så om jag tolkar dig rätt. Oavsett om fakta finns eller inte så kan du inte bekräfta detta då detta då definieras som förtal? Eller tolkar jag fel. Utveckla gärna. Hittade detta ser ut att kunna vara från samma sida du hämtat info från. Det finns vissa tillfällen då det dock kan vara försvarligt att hänga ut en person på detta vis, vilket kan medföra att handlingen inte kommer att leda till något ansvar i frågan. Det kan exempelvis vara så att uppgiften var sann, att personen som lämnade uppgiften hade en skälig grund för den eller av någon anledning vara skyldig att göra så (BrB 5 kap 1 § andra stycket). Det brukar bland annat anses vara försvarligt att lämna ut en uppgift om det finns ett högt, bakomliggande allmänintresse. En avvägning mellan det allmännas intresse av att uppgiften lämnas, och den utpekades intresse av att den inte gör det, måste alltså göra. Det är alltså så att det är möjligt att dömas till förtal även om en uppgift är sann, men att det finns en chans att handlingen kan anses vara försvarlig beroende på hur utpekandet ägde rum, om det finns goda skäl bakom det och det dessutom kan visas på att uppgiften är sann.
     
    Last edited: 11 mar 2021
  11. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Förtal har inget om sanningshalten att göra utan det handlar att du (eller någon annan) utmålar denne som klandervärd oavsett om du har gjort det som påstås eller ej (eller är dömd för det).
    Media omfattas av lite andra lagar och regler (det pressetiska systemet med ansvarigutgivare etc) men grund premissen är att du inte får skriva om att en person gjort något klandervärt (brottsligt eller ej, dömd eller ej).
     
  12. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 543
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Om jag då tolkar texten ovan i mitt eget inlägg. Om det kan vara bra i en köp och sälj relaterad delbi ett forum förhindra och förhoppningsvis förebygga andra att se upp med hen i ett ev köp. Faller det inte inom det allmäna intresset. Min egen fria tolkning.
     
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 440
    Mottagna gillanden:
    3 227

    MINA ENHETER

    Så om man köper en sak här på forumet så är det bra om man skriver att man köpt den så ingen annan kan annan kan köpa den också och bli lurad också om jag förstår er rätt?
     
    Last edited: 11 mar 2021
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    himla synd att det händer här. Tycker ju att det är väldigt safe att handla här.
     
  15. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Det gör det sannolikt inte nej, men med det sagt så faller förtal normalt inte under allmänt åtal och den utpekade skulle troligen bli tvungen att själv driva processen mot vilket kanske inte är så troligt att det sker...
     
  16. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Precis. En säljare kan sälja samma pryl flera gånger om, genom att bekräfta köpet så blir det konstigt att försöka sälja sama vara åter igen. Alltså låtsas sälja menas såklart.
     
  17. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Användarnamn och initialer t.ex första bokstav i förnamn resp efternamn kan vara rimligt att skriva här för att skydda andra i väntan på åtgärd från moderator. Det röjer ju ingens identitet
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går att skriva användarnamnet om man misstänker något, men det är inte tillåtet att lägga upp personuppgifter/doxa även om de är maskade.

    Men ju fortare man kontaktar en moderator direkt, desto bättre, för då kan vi skriva på medlemmens profil att en utredning pågår och stänga av medlemmen från K&S osv.
     
  19. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Det känns som att regelverket skulle behöva uppdateras lite för att få bort scalping..

    Det ligger en annons ute just nu på en PS5 DE där bud börjar på 8000... Förhoppningsvis köper ingen konsolen till överpris, men det är uppenbart att annonsen är skapad för att utnyttja leveransbristen i ett försök att göra vinst.
     
  20. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Ser inga problem med det. Om nån vill köpa den för utsatt pris så fine? Var sätter man gränsen för priset för produkten om det skall finnas ett regelverk ? Orimligt regelverk