Varför kan folk inte sätta rimliga begagnatpriser?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 14 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Detta är något som stör mig otroligt mycket när man letar efter begagnade telefoner på tradera, blocket och FB. Swedroids forum är ju mycket bättre men ibland är utbudet inte det största och det kan vara trevligt att köpa en vara i samma stad.

    På sajterna ovan är i regel priserna strax under nypris på telefoner som är värda kanske hälften så mycket. Hur kan man vara så korkad att man tror att någon kommer betala över 5000 kr för en Xiaomi Mi 10? Visst kan man se det som en förhandlingsstrategi att sätta ett högt pris med rejäl prutmån men det är ju bara trams att sätta en vara flera tusen över det egentliga marknadsvärdet. Att sätta orealistisk höga priser gör bara att man drar ut på säljprocessen i onödan så telefonen hinner sjunka ännu mer i värde innan den blir såld. Det gör också att en massa onödig energi och tid går åt att förhandla om priset. Det står naturligtvis alla fritt att sätta vilket pris som helst men det likväl en ineffektiv strategi att sätta dessa överpriser.
     
    egon2003, dalton, Pfefe och 6 andra gillar detta.
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Konstig sak att störa sig på tycker jag. Om jag vill sälja en sak så är det väl jag som sätter priset? Om jag sen inte får sålt är ju en sak jag som säljare får hantera - inte du som potentiell köpare.

    Jag har några gånger lagt ut mobiler till överpris på Blocket. Gånger då jag inte varit helt hundra på om jag ens vill sälja. Men då tänkt - får jag det här priset så säljer jag - annars behåller jag. Några gånger har jag fått sålt, andra inte. Men det är ju isf mitt bekymmer.
     
    Hatsune Miku, niclasc, pobin och 15 andra gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag poängterade mina argument ovan. Ett system där säljarna sätter marknadsmässiga priser är mer effektivt. Varorna säljs snabbare innan värdet hinner sjunka och man sparar en massa energi och tid på att slippa förhandla om priset.
     
    Ompan, Kristy och IRONMIKE gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Man får ju en drös som ska pruta både under samtalet och på plats hela tiden. Ska man då få köparen att känna att hen vann/fick en deal måste man sätta priset högt.
     
    Kalven gillar detta.
  5. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Effektivt för vem? Igen - om varan inte säljs är det ju säljarens problem (eller icke-problem)? Antingen är du som köpare villig att betala det säljaren vill ha - eller så är du inte det. Det är ju inte svårare än så.
     
    Helge67 och RuffyMan gillar detta.
  6. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Haha, jag har stört mig på det med.
    Folk verkar generellt tro att saker i deras ägo inte tappar värde.
     
    Larsgmb, Pfefe, nixxz och 4 andra gillar detta.
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Enligt min erfarenhet på Tradera, finns det 2 sorters säljare -

    de som försöker få ut ett maxat "samlarpris", och har inte bråttom att sälja.

    de som vill bli av med skräpet så fort som möjligt och sätter ett underpris.

    Båda måste väl kunna samexistera på en marknad?
     
    Intedennitror, Hazzze, Edgarx100 och 1 annan gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast väldigt ofta säljs ju varorna till slut till ett mycket lägre pris än utgångspriset men då har det ofta gått ganska lång tid och det har varit åtskilliga förhandlingsrundor om priset. Säljaren hade kunnat få samma pris direkt istället utan denna omständliga process. Ibland förlorar även säljaren pengar på det då varan hunnit sjunka i pris. Det är detta som är ineffektivt.

    Det du beskriver i ditt fall ovan tror jag inte representerar det typiska fallet, d v s att får man den inte såld till överpris så vill man hellre behålla varan. I slutändan vill de flesta ändå sälja eftersom de har bestämt sig för att köpa en annan telefon. Sedan tror jag en del av de som resonerar så i slutändan lurar sig själva då man låter telefonen ligga på hyllan i ett halvår och så tappar den ännu mer värde både för en själv och andra. Till slut inser man man att den inte gör någon nytta av att bara ligga orörd och tvingas sälja den rejält mycket billigare än om man sålt den ett halvår tidigare.
     
    Last edited: 14 mar 2021
    Larsgmb gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast rätt många borde väl ha hyfsad koll på nypriset och kan utifrån det uppskatta ett bra utgångspris utan att pruta. Jag brukar lägga ut saker direkt till marknadsvärdet på blocket det är i regel väldigt smidigt och effektivt, lägger man till "prutare undanbedes" i annonsen slipper man också en hel del snackare. Det blir i regel en snabb affär utan en massa tjafs. Kanske hade jag kunna få några hundralappar extra genom att manipulera folk med ett högt utgångspris men det känns lite tramsigt att hålla på så tycker jag. :)
     
    Larsgmb, N6290 och Kristy gillar detta.
  10. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Ja alltså.. Jag brukar bara scrolla vidare och sedan kanske lägga ett bud om det är en vara jag är ute efter och känner att priset är för högt eller att ingen har nappat på ett tag.

    Liksom sätter man ett lågt startpris från början finns det väldigt litet mellanrum för att pruta, en del kanske sätter t.ex 550 och har det i åtanke att någon kanske köper för 400 och woop får man det sålt.

    Istället för sätta 400 direkt och någon prutar till 300, dvs du har inget mellanrum för gå ner riktigt..

    Sen har jag märkt som tex ps5, där folk lägger lågt startpris och plötsligt krigar folk upp mot över 8k medan någon la ett pris på 8k direkt som startpris och det var helt dött i tråden.
     
    Rint gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast varför måste man ha ett mellanrum? Om utgångspriset är bra brukar många uppskatta det. Antagandet "priset är bara bra om jag prutat" kanske stämmer för visso personer men många jämför ju även skillnaden mellan nypris och begagnatpris och ser att det är stor skillnad och att priset därmed är bra. Sedan är det en aning trist att försöka utnyttja människors eventuella omedvetna bias genom att sätta överpriser i syfte att skapa ett svängrum för prutning.

    Med det sagt är swedrods forum verkligen underbart jämfört med sajterna ovan. Ofta otroligt smidigt eftersom folk har vett att sätta rimliga utgångspriser och det blir minimalt med tid som går åt till förhandling och väntan.
     
    RuffyMan, _FJ_ och Kristy gillar detta.
  12. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jo i en perfekt värld kanske men alla är ju olika, det jag skrev är min erfarenhet från köp och sälj på Swedroid. Givetvis hade det varit jättebra om det var så men ifall man stött på många prutare tidigare måste du ju förstå att man blir lite mer försiktig och sätter lite högre för att ha space med lite prut.

    Ett exempel jag har är min mate 30 pro, sällsyn mobil och svårsåld. På blocket låg priset på 6k, jag försökte få den såld för runt 3800-3900 (notera detta var ett tag sen så priset skiljer sig nu säkert).

    Fick ett antal bud på 2000, 2300, 2400 och jag hade redan lagt upp vettigt pris på 3800 som låg under blocket samt ebay när jag jämförde (beg skick) då nypris vid tillfället låg på 7k. Fick tillslut ett vettigt bud på 3600 men det är bara ett exempel på att det finns många köpare som gillar att pruta också.

    Så det är INTE endast säljare som man ska tänka på, glöm inte att det finns många köpare som också är ute efter nya bästa vänner och tror att man ska gå ner massa hundralappar i pris.
     
    flipp gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det handlar definitivt inte att manipulera någon. Och om något är tramsigt så är det att bry sig om vad säljare vill ha betalt för sina prylar.

    Sålde en samling med kameraprylar, nypris kring 20k och extremt sparsamt använt. Hade givetvis"prutare undanbedes" lade ut det för 8k och fick en massa tjommar som erbjöd 2k. Helt larvigt och om något tidsdödande att behöva svara på sådant dravel

    "Prutare undanbedes" betyder inte ett skit.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Förstår hur du tänker. Jag brukar själv göra mig av med prutare genom att i annonsen skriva att priset är marknadsmässigt och det därför inte finns utrymme för prutning. Att skriva ut skillnaden mellan nypris och utgångspris brukar också kunna hjälpa. Detta brukar skrämma bort rätt många oförskämda prutare om än inte alla. I de flesta fall tror jag marknadsvärdet fungerar riktigt bra som utgångspris men om det är lite ovanligare telefoner kanske man ibland får ta till andra knep som du är inne på.
     
    RuffyMan gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur kan det inte handla om manipulation om syftet är att trissa upp priset på varan genom att utnyttja folks omedvetna bias till att tycka att något är mer värdefullt om de fått pruta? :) Inget stort moraliskt övertramp såklart (du behöver inte ligga sömnlös i samvetskval ;) ), men egentligen är det ju en form av manipulation om vi ska vara ärliga.

    Håller heller inte med om stycke 2. Min erfarenhet är att "Prutare undanbedes" skrämmer bort åtminstone hälften av alla prutare. Har man lite argument för att priset är "bra" brukar det också bita. Man kan också markera extra tydligt. Har ibland skrivit "prutare, snackare och skojare" undanbedes vilket har bitit riktigt bra och har då fått nästan bara seriösa svar.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Antar du bara har mer tur än vad jag har haft. Fått prutare och snackare för prylar både i Göteborg och Stockholm. Men då har jag sålt teknik och aldrig bilar/mobiltelefoner.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kanske skiljer sig något beroende på vad man säljer. Bilar är nog bland det värsta. Säkert också värre i storstäderna.

    Ni som gillar praxis om att säljaren lägger ut till överpris. Skulle ni vilja att det va så även när man köper nytt? D v s att man får spendera ändlösa timmar på att pruta i butikerna. :) Jag tycker en stor fördel med Sverige är att vi slipper detta otyg som man tyvärr får uppleva när man semestrar utomlands på vissa turistorter. Det vore ytterligare ett framsteg om vi slapp detta även på begagnatmarknaden.
     
    Lasse58, General Kaos och Kristy gillar detta.
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag är för det som redan händer, säljare sätter sina egna priser. Gillar du det inte kan du handla någon annanstans.
     
  19. torsktunga

    torsktunga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2 208
    Telefon:
    Nothing Phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing Phone 1
    Folk som bara skriver:



    500



    ...då man lagt ut något för tex 1500kr är det mest irriterande och otrevligaste jag vet. Kommer sådana korta puttiluttiga saker trotts att man skriver att man inte kommer svara på prutningar etc.

    Själva prutningen är väl bara lite irriterande, men varför är det så många som skriver så kort och opersonligt? Ignorerar dem direkt. Skriv mer utförligt och jag kanske svarar lika trevligt tillbaka.
     
    TrumJalle, (SiC) och flipp gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med. Tycket det kan uppfattas som respektlöst. Det är slöseri med någons tid att lägga ett oseriöst bud på det sättet. Däremot kan det vara rimligt att lägga ett pris under om utgångspriset är klart högre än marknadsvärdet. Har sett att flera säljare tagit hänsyn till en sådan kommentar och sänkt priset. Det tycker jag är stort av dem då man vågar erkänna att man nog hamnat fel prismässigt och korrigerar för att öka chansen till försäljning.
     
    Kristy gillar detta.