Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Många av dom stora tjänsterna som google har stängt ner har ju funnits mellan 6-8 år. För mig känns det ganska naturligt att lägga ner en produkt efter några år för att kunna skapa en nyare variant. Skulle inte förvåna mig att stadia läggs ner om 5 år och kanske då finns nya metoder och teknik att använda sig av.
     
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det ska väl vara löst nu. Men håller med om att det inte var bra skött. Jag drabbades dock inte själv så jag har inte följt det så noga.
     
  3. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag drabbades. Fruktansvärt irriterande. Fastnade rejält för spelet och hann spela en bra bit. Tyvärr har det gått för lång tid nu så orkar inte plocka upp det igen då annat har fångat mitt intresse.
     
    Dadde gillar detta.
  4. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Kan inte låta bli att roa mig över hur det behandlas som första gången en patch tar tid på sig. PC Gamers gjorde det värst som skrev om detta som faktum efter att patchen var live.
    Riktigt tråkigt att spelet hade dessa problem, ingen tvekan om det. Men inte så som det målades upp.
     
    F-Forward, Mr. Ofi, katho och 1 annan gillar detta.
  5. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Efter Cyberpunk så började det låta ganska positivt bland en hel del spel- och tekniksajter, men nu är vi tillbaka till att alla ska berätta hur död plattformen är och hur dåligt allt påstås fungera. Det är svårt att hitta positiva artiklar som inte samtidigt känner behovet att det ska slängas skit för att väga upp.
    Nog för att Google själva inte skött allt på bästa sätt, men det är tragiskt att den dåliga pressen i mångt och mycket bygger på förutfattade meningar och en nästan lite sjuklig vilja att Stadia ska gå under.

    Att fler kan spela spel borde vara en positiv sak, men många som spelar på andra plattformar verkar ta Stadia som en personlig förolämpning. I mina ögon är det en tråkig och trångsynt inställning.
     
    Last edited: 26 feb 2021
    katho, N6290, BrorSnor och 8 andra gillar detta.
  6. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Skönt att det inte bara är jag som upplever att det är så här. Man kan ha åsikter och jag är lite orolig för Stadias framtid samtidigt som jag väldigt gärna vill att det lyckas. Men så extremt negativt som det skrivs om Stadia är helt galet. Huvudsakligen ignorera och går inte det så blås upp varje möjlig negativ sak helt enormt. Har frågat här och där om detta och får inget vettigt svar. De som håller på så verkar inte ens medvetna om det.
     
    katho, Dadde, Bakken och 1 annan gillar detta.
  7. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Eller som Bloomberg som skriver en artikel om Stadia i dåtid...
     
    Mr. Ofi och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns inget recept för framgångsrika molntjänster ännu. Varenda aktör på marknaden befinner sig i rätt tidigt betastadie och experimenterar för fullt med att koka ihop en bra tjänst. Att planer måste ändras och att misstag begås faller rätt naturligt när man bryter ny mark.

    Ingen kan till dags dato påstås ha kommit i mål med en molntjänst för spel, utan det loppet har bara startat.

    Tekniskt tycker jag att Google kommit längst med sin satsning. Fungerar på så gott som alla OS och är långt smidigare än tex Geforce Now.
     
    Last edited: 26 feb 2021
    katho, kirkx10, BrorSnor och 3 andra gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Intressant läsning om turbulensen kring Stadia:
    Google Stadia: two new reports reveal internal struggles - The Verge

    Jag tycker det är ett strukturellt problem inom Google, det känns rätt instabilt inom de flesta andra områden också. Även om Stadia är tekniskt långt framme räcker det liksom inte. Tim Cook har styrt Apple rätt bra på senare tid. Likaså Satya Nadella som har fått Microsoft i ordning.

    Håller nog med om denna kommentar att det kanske är dags att byta ut VD.n för Google.
    sundar.PNG
     
    Mr. Ofi, Bakken och Rocco420 gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Nja, jag håller nog inte med om den beskrivningen av Sundar Pichai och Google.
    Tvärtom, Google vet ofta precis vad de gör, de släpper olika tjänster och testar olika saker i bred skala, vissa blir enorma framgångar, glöm inte vardagliga produkter som Youtube, Google Play, Gmail, Google Drive, för att inte tala om hårdvaruprodukterna och operativsystemen som blivit stora. Medan vissa produkter inte funkar, och läggs ner till sist. Så har det varit i många år, inget har ändrats på sistone gällande den strategin.
    Detta experimenterade må uppfattas som negativt av vissa konsumenter, men framgångsrikt är det onekligen. Det är genom den strategin Google har lyckats skapa så många framgångsrika produkter, fler än de flesta företag faktiskt. Att Sundar Pichai skulle ha tagit Google bort från denna strategi, vilket verkar antydas i printscreenen, förstår jag faktiskt inte, jag ser bara tecken på motsatsen.

    Jag kan själv klaga på bristande samordning ibland, såsom yy antal meddelandetjänster, men för Google som företag är strategin ändå lysande. Sen om Sundar Pichai är bra eller dålig som "affärsman"/ledare har jag ingen helt övertygad uppfattning om, men jag konstaterar bara att han lyckats styra Google i en riktning som jag personligen inte har något emot, även om det blivit lite mer fokus på det synligt kommersiella än tidigare, vilket andra klagat på. Så jag kan väl tycka att han är mer affärsman än tidigare ledare.
     
    Leo83 gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tycker nån som Eric Schmidt var lämplig inom Google för helheten Han är inte i styrelsen heller längre så företaget känns aningen roderlöst, Sundar Pichai känns som en technörd som är bra med ett projekt åt gången han kan ta hand om men passar inte som en VD riktigt. Det är inte bara med Stadia det är osäkert. Även Googles smarta assistenter som hade en ledning håller på att tappa greppet till Amazon. Google Home Max läggs nu ned:
    Google Home Max officially discontinued and out of stock - 9to5Google

    De sålde den heller aldrig officiellt i Sverige vilket jag tycker var obegripligt, eftersom de mindre högtalarna kom hit.
    Släpper man produkter ska man väl göra allt för att sälja dem?

    Men nu blir det lite of topic. Jag håller tummarna för Stadia och hoppas det tar fart över tid.
    Vore synd om allt de har lagt ner går till spillo.
     
    Last edited: 2 mar 2021
    Albin N7 gillar detta.
  12. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Förlåt om jag ställer frågan på fel ställe men har sökt efter en lösning på mitt problem men hittar inget
    Min fråga är.
    Jag har en ny Stadia Kontroll o testar Stadia pro, samt en ny CCU till TVn
    När jag försöker para handkontrollen med CCU o TV kommer inte koden upp på TV skärmen
    Kan annars streama allt utan problem
    I home app har jag letat efter "visa Stadia koden" i inställningarna i viloläge, men det valet finns inte under aktuell CCU inställningarna (bara de vanliga inställningarna)
    Har nån en möjlig lösning på detta problem?
     
  13. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Har du parat kontrollen och Chromecast till Stadia med? Länge sedan jag gjorde detta nu men har för mig att allt började i Stadia-appen
     
  14. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Para med stadia-appen på telefonen först.
     
    katho, Dadde och Bakken gillar detta.
  15. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo har gjort det
    Om installerat Stadia appen mm
    Kontrollen går att para med appen i mobilen och spela på mobilen med kontrollen
    Men koden för att para ihop tv skärmen (Chromecasten) och handkontrollen, den dyker aldrig upp på skärmen
     
  16. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Aha, fasen va skumt!

    Har du inte detta alternativ?[​IMG]
     
  17. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Näää
    Det är just det jag saknar!!
    Min ser ut så här!!
     

    Bifogade filer:

  18. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Kollade i mina inställningar, och det ser likadant ut hos mig. Jag är helt säker på att jag haft den inställningen förut. Utöver det så saknar jag även val för förhandsgranskningsprogram, omstart och återställning. Kanske mer än så, men det är de jag kommer på. Jag har koden synlig, men har med andra ord ingen möjlighet att stänga av den. Föredrar förstås att den syns, men det är lite oroande när inställningar hux flux bara försvinner.

    Har du provat att fabriksåterställa den och se om det hjälper? Själv vågar jag inte prova eftersom jag trots allt har koden synlig.
     
    Gnarlshead gillar detta.
  19. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja jättekonstigt
    Jag har om installerat home appen och även gjort en fabriksåterställning av CCU, även provat med en annan CCU
    Verkar inte kunna komma längre o Googles support är inte mycket att hänga i julgranen
    För mig känns det som att det är något tok med inställningarna i home appen
    Men som sagt jag kommer ingenstans
     
  20. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Pröva och gör en återställning av dosan oxå, vet inte varför de ska hjälpa med skadar inte att pröva.
    Man ska hålla inne ett antal knappar i ett par sekunder.
    Går nog lätt att googla fram.