Problem: Samtalsproblem ny Nord N10 5G

Diskussion i 'OnePlus Nord' startad av ralle, 14 mar 2021.

  1. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Hej.
    Köpte en Nord N10 5G till dottern, men det blev problem direkt.
    Det gick inte att ta emot samtal! Ringa ut gick dock bra.
    Efter lite krånglande upptäckte jag att går man ner på 3G (eller 2G) så fungerar det.
    Men inte på 4G.
    Operatören är Comviq, men har även testat med ett Tele2, och det är samma sak där.
    Ser på andra telefoner att precis när ett samtal kommer in går den ner på 3G, men denna gör ju aldrig det, utan ligger kvar på 4G och inget samtal kommer fram. Den uppringande telefonen kopplar efter en stund ner bara.

    Det som är ännu märkligare är att åker vi iväg så kan det på vissa platser fungera, men inte på andra. Verkar bero på vilken mast man är kopplad till. Men det fungerar ju med andra telefoner, så jag blir inte riktigt klok.

    Någon som har en lösning på detta problem? Dottern är naturligtvis förtvivlad över att hennes nya telefon inte fungerar.
    Jag var in till Elgiganten där jag köpte den, men just där fungerar det, så dom verkar mest undra vad jag yrar om...
    Man kan ju lämna den på reparation, men det blir väl samma sak där, det fungerar när dom har den är jag rädd för.

    Man kan ju låda den gå på 3G, men va tusan... är inte rätt!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter lite märkligt. Förmodar att den är uppdaterad med senaste mjukvaran?
     
  3. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ja, den är uppdaterad. Även återställd en extra gång.
    Kan nu tillägga att om jag aktiverar LTE så verkar det faktiskt fungera.
    Dock ingen lösning då LTE inte verkar vara tillgängligt med Comviq som dottern har, men fungerar med Tele2.
    Men det ska väl fungera utan LTE? Det gör det ju i alla andra telefoner.
     
  4. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hade stora problem med MMS i min nya telefon och Comviq (abonnemang), samt att 4G var otroligt svagt i mottagning på nya telefonen. Förstod inte vad det berodde på, ibland gick det bra att skicka MMS ibland inte (ingen täckning).
    Det löste sig dock genom att jag skickade efter nya APN inställningar till telefonen och det visade sig att när jag bytte telefon och flyttade över SIM-kortet så installerades inte alls allt som det skulle från Comviq i den vevan, det måste göras manuellt i efterhand tydligen.

    "Hämta inställningar För att hämta inställningar för surf ska du skicka ett blankt SMS till nummer 123."
     
  5. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Har gjort detta.
    Och 4G fungerar perfekt att surfa med. Har inte provat MMS.
    Men det går inte att ta emot samtal...
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kontakta Comviq (via chatt eller telefon) och kontrollera så att VoLTE är aktiverat på abonnemanget/numret. Comviq har LTE (LTE = 4G) så det ska inte vara något problem. Låter som om telefonen räknar med att VoLTE finns på numret och därför inte går ner till 3G eller 2G eller något. Låter väldigt märkligt faktiskt
     
    Kristy gillar detta.
  7. J-Olof1

    J-Olof1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Googlar man "OnePlus Nord call issues / problem" dyker det upp rätt många med samma problem och det verkar ha att göra med Android 11. Behöver inte vara anledningen men verkar tyvärr mest troligt.
     
    Kristy gillar detta.
  8. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Låter som det skulle kunna vara så.
    Men andra telefoner löser detta utan VoLTE, så lite märkligt är det.
     
  9. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Fast den har ju inte Android 11, utan 10...
    Jag googlade lite mer nu, och det jag hittade som verkade mest intressant var:

    Caller ID Settings:-
    • Visit the Settings.
    • Click on Applications and Settings.
    • Now, click on the “Call” section, which is already under the list.
    • Click on the “Caller ID” option.
    • Modify the option to the Network Default option.
    • Lastly, reboot the smartphone via long-pressing the Power key.
    Men, hur skulle detta kunna ha nåt med saken att göra? Har testat utan framgång (även om sökvägen i denna beskrivning inte riktigt stämde)
     
    Last edited: 15 mar 2021
  10. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    En annan fråga.
    Med mitt Tele2 kort fungerar det ju om man aktiverar VoLTE. Så om jag bara kan få igång det på dotterns Comviq så kanske det kan fungera.
    Men, hur tryggt är detta? Kommer det alltid att fungera i så fall, eller finns det tillfällen då VoLTE inte kommer vara tillgängligt?
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Telefonen ska kunna hantera det själv. Men VoLTE används när man vill ringa över 4G, så det är när du har 4G täckning som VoLTE gäller
     
    Kristy gillar detta.
  12. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ok. Så egentligen skulle det kunna funka då? Även om det är nåt som är riktigt galet?
    Det här är ju skitkonstigt.
    Pratade med Comviq i dag, som inte hade hört talas om nåt sånt här. Kunde inte felsöka sa han eftersom telefonen inte var uppkopplad med Comviq, dottern hade ju satt kortet i gamla telefonen för att kunna använda telefonen. Glömde dock att fråga varför inte VoLTE fungerar.

    Börjar kännas som att jag köpt en telefon som jag aldrig kommer kunna använda...
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, allt låter väldigt märkligt. Frågade du Comviq om VoLTE är aktiverat på abonnemanget?
     
  14. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Nä, jag glömde ju det. Ska ringa i morgon och fråga det. Kollade på Comviqs hemsida, och där står det att det alltid är aktiverat, men det kanske inte gäller äldre som inte var det från början?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det borde vara aktiverat, men det skadar aldrig o dubbelkolla särskilt om man har ett äldre abonnemang
     
  16. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jo, det fungerar ju med mitt Tele2 kort, men inte med Comviq. Hennes lillebror har också Comviq och en Huawei P20 lite, där fungerar inte heller VoLTE.
     
  17. AndYAce

    AndYAce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    46
    VoLTE och VoWifi är ej aktiverade från start hos Comviq utan måste begära det genom chatten eller ringa in om det. Fick själv göra det på mitt egna abonnemang.
     
    Kristy gillar detta.
  18. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Fast enligt deras hemsida är det aktiverat. Men kanske inte gäller lite äldre kort... Jag kollar med dom.
     
  19. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Helt riktigt, jag chattade med dom nu, och det var inte aktiverat. Får prova i kväll hur det fungerar.
    Bara det att även om det fungerar så är det ju inte riktigt rätt ändå...
     
    Kristy och AndYAce gillar detta.