Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Tack för svar. Staka betyder kort och gott köpa och hålla, x antal CRO i detta fallet?
     
  2. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Är det här med att staka deras egna valutor en förutsättning för att exempelvis ens kunna köpa och hålla andra valutor? Om det är nån dum klausul som man antagligen inte läst igenom eller så?
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nej, att göra en "stake" innebär att du låser X antal CRO för att kunna få det kort du stake:ade CRO till.
    Aktuella stake-nivåer ser du här Crypto.com Visa Card | 8% Card Spend Reward, men från och med 25:e mars så kommer dessa priser ändras till EUR. Dvs man behöver inte längre stake:a CRO för att beställa ett kort från Crypto.com

    Du behöver inte stake:a något för att kunna köpa kryptos på Crypto.com.
     
    nza gillar detta.
  4. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Precis, man behöver bara stake:a om man vill få ut signup bonusen. Annars kommer de vara låsta tills man ha gjort det.
     
    nza gillar detta.
  5. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Jag är egentligen bara ute efter att ha "en plånbok" att "förvara" mina valutor i. Kort osv är jag inte i direkt behov av. Är crypto.com fortfarande rätt för mig då?
    Sorry för alla dumma frågor.
     
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja, det tycker jag. Men något som du ska veta också då är att likt andra "exchanges" så äger du inte nycklarna. det innebär om Crypto.com skulle mot förmodan skulle konka då finns det risk för att dina kryptos försvinner. Det är något som skulle vara högst otroligt om det skulle hända iofs, men det är bra att veta iaf.

    Om du vill minska den risken så ska du efter köpet av kryptos på Crypto.com eller andra s.k. exchanges föra ut din kryptos till en "non-custodial-wallet" vilket kort betyder att det är som äger dina privata nycklar. Det du ska tänka på då är att det kostar en "avgift" när du vill föra in/ut av dina kryptos. Vad avgiften ligger på är dels vad t.ex. Crypto.com tar för att göra ett uttag till din privata-wallet, och dels avgiften för att skicka dina kryptos från din privata-wallet tillbaka till en exchange för att du ska kunna sälja det.
     
  7. DarkGod

    DarkGod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13
    Jag skulle nog säga att du ej behöver crypto.com då. Jag använder mig av wallets och exchanges (FTX, Binance) för att byta på det billigaste sättet och spara de där jag tjänar ränta på mina kryptovalutor som jag har på t.ex Celsius Wallet. Där kan du få garanterad ränta och se hur mycket det är respektive per kryptovaluta (Earn Crypto Rewards | Earn Bitcoin | Earn Stables). Kontakta mig ifall du är mer intresserad så kan jag hänvisa dig till de billigaste bästa ställen med rätta signup bonus länkar (Eller så kan du se signaturen min för Celsius wallet ;)).
     
  8. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Någon som har börjat deklarera än? Det är rätt spännande att man ska deklarera Bitcoin i heltal.

    Jag har förresten skickat frågan till Skatteverket om Cashback och Rabatt på Spotify etc. De svarade att man inte betalade för att skaffa de CRO man får och därför finns inget anskaffningsvärde för de fallen.
     
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Heltal? så om jag inte äger en bitcoin då behöver jag inte deklarera något?

    Betyder det att jag inte behöver deklarera cashback som man får. Men om jag säljer det då får jag betala 30% på hela beloppet?
     
  10. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Du ska deklarera det som 1 även om du bara säljer/köper/äger 0,0002 typ. Jag bifogar svaret från Skatteverket, jag vet ärligt talat inte hur de har koll på detta när man medveten ska redovisa fel...
    Cashbacken ska du deklarera när du har sålt dem, det är väl precis som aktier tänker jag? Man betalar inte 30% skatt förrän man vet att man har gjort vinst:)
     
    Last edited: 17 mar 2021
    ganmo gillar detta.
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    upload_2021-3-18_14-54-9.png
    Ett djupare samarbete med Visa

    Visa Taps Deeper Into Bitcoin Through New Global Partnership With Crypto.com

    - Snart kommer virtuella kort till användarna i Europa
    - Principal membership i Australien, villket innebär att Crypto.com kan ge ut kort under egen regi istället för att förlita sig på en tredjepart.
    - Lansering av "Spending Power" där man låter sina användare att låna/spendera pengar mot att använda ens krypto som säkerhet.

    m.m.

    Crypto.com visar än en gång sina muskler och åtagande att göra krypto mainstream till alla.
     
    MaLund13 gillar detta.
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Obs, idag är det då man inte längre behöver "stake" CRO för att skaffa korten.
    upload_2021-3-19_13-8-4.png

    Fullständig lista på perks finns här Crypto.com Visa Card | 8% Card Spend Reward
    Tänk på att det är en fast engångskostnad, som du dessutom kan få tillbaka om du skulle vilja avsluta tjänsten hos dem. Du kan även få tillbaka din stake utan att avsluta tjänsten också om du väljer göra så. Det man går miste om är en del perks samt att cashback inte blir lika högt.
     
  13. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Man måste fortfarande "stake" CRO i 6 månader för att få ett av metallkorten.
    Skillnaden fr.o.m. idag är att det inte längre är ett fixt antal CRO. Istället bestäms antalet CRO när du gör din stake så att värdet just då blir ett visst belopp i euro (valuta beroende på region).
    Du får tillbaka samma CRO om/när du "unstake" efter 6 månader, och beroende på kursen på CRO kan man tjäna eller förlora pengar på det.
    CRO har gått upp mycket den senaste tiden, så dagens stake-ändring är i praktiken en rejäl sänkning av nivåerna.
     
    ganmo gillar detta.
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    missade den detaljen, tack för att du påpekade det ;)
     
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nu finns virtuella kort tillgängligt för de som har ett konto i EU. Obs att det rullas ut gradvis, så det kan ta en stund innan man ser funktionen i appen. Tänk på att man eventuellt måste stänga av appen helt också för att funktionen ska laddas upp.

    Virtual Cards are Now Available in Europe
     
  16. Frangos

    Frangos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag försöker lägga till kortet med betalo så går det inte. Det hittar kortet och allt när man ska verifera med koden man får till mobilen så medges det ej.

    Obs jag använder det virtuela kortet men det borde väll ha samma nummer som det fysiska kortet eller? mitt är på väg just nu.
     
  17. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om mitt antagande är rätt så har det virtuella kortet samma nummer som det fysiska, och kommer försvinna när du har fått det fysiska hemskickat.

    Angående Betalo, så kan du nog skippa använda kortet till det eftersom du kommer inte få något cashback från sådana betalningar ändå.
     
  18. Lindstroem4

    Lindstroem4 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Ber om ursäkt för det är säkert besvarat tidigare men har svårt att hitta ”bästa/senaste” svaret;

    när man har ett Crypto.com-kort, hur för man bäst över pengar från ens bank till kortet för att undvika för mkt avgifter? Har 2% på kortet men om man tappar mer än 1,5% i överföringen så är ju vanliga kreditkort bättre bonusmässigt:)
     
  19. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Skaffa Revolut (virtuellt kort funkar)

    Toppa upp Revolut med kortet från din bank alt. banköverföring

    Växla SEK -> EUR i Revolut under en vardag (avgiftsfritt upp till 10000 SEK/månad därefter 0.5% avgift, 1% påslag under helger)

    Toppa upp Crypto.com-kortet med ditt Revolut-kort
     
  20. Lindstroem4

    Lindstroem4 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Nice! Tack! :)
    Så det funkar att överföra direkt via revolut kortet? Dvs Inge SEPA behövs?