Varför kan folk inte sätta rimliga begagnatpriser?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 14 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Så kan man såklart tänka men samhället utvecklas ju av att vi ifrågasätter sedvänjor som är ineffektiva eller problematiska på olika sätt. Ingen har sagt att det ska vara förbjudet att lägga ut saker till valfritt pris, poängen är att det skulle bli ett mer effektivt system om alla lade ur priserna till ungefärligt marknadspris precis som det fungerar i Sverige när man köper varor i butik.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Ichabod

    Ichabod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Ojoj ville egentligen hålla mig utanför diskussionen men kunde inte låta bli efter att ha läst ditt senaste inlägg. Jag råder dig verkligen att inte dra in Sverige och utomlands i diskussionen om du inte definierar dina påståenden lite bättre. Jag upplever det som väldigt sällsynt att man kan pruta i butik utomlands. Självfallet har jag prutat en del i olika marknader eller basarer utomlands vilket jag ibland har gjort på olika marknader här i Sverige :-). Vad jag förstår så kan man ju till och med pruta i diverse större butiker som säljer elektronik här i Sverige. Vi har ju marknadsekonomi så i min mening handlar det om tillgång och efterfrågan. Kan man inte marknaden och sätter antingen för högt pris eller för lågt pris får man skylla sig själv om det drar ut på tiden eller man får det inte sålt. Jag som köpare kan antingen acceptera priset/börja köpslå eller helt enkelt gå vidare till något som jag anser är rimligt.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag skrev "vissa turistorter" har svårt att se att denna definition inte var nog tydlig och det är något som många antagligen kan känna igen sig i.

    När det gäller marknadsekonomier är dessa förstås inbäddade i olika normer och tysta regler som gör att de kan fungera mer eller mindre bra. Om folk skulle anamma mitt förslag ovan skulle det minska transaktionskostnaderna och systemet skulle bli mer effektivt.
     
  4. Ichabod

    Ichabod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Absolut jag förstod definitivt vad du menade med "vissa turistorter" det jag opponerade mig mot att du inte förtydligade var någonstans på turistorterna du behövde pruta. Kan vara så att jag misstolkade ditt inlägg om så är fallet ber jag om ursäkt. Men jag tolkade det som att enligt dig så "behövde" man pruta även i butikerna på dessa "turistorter". Du och jag har säkert inte varit i samma orter så jag ska inte döma. Min erfarenhet från mina resor är att oavsett hur turistig orten har varit förväntar man sig inte att pruta när man går in i en riktig butik.
     
  5. Ichabod

    Ichabod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig att vi ska eftersträva mot ett effektivare system. Har bara svårt när man börjar raljera och dömer ut andra turistorter(länder) bara för att man kanske har en annan kultur.
     
    flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beror nog på hur man definierar en "riktig butik", det är väl främst butiker som säljer krimskrams till turister som brukar ha praxis med överpris och prutning. Det bästa exemplet jag kommer på var när jag semestrade i Hurghada i Egypten för rätt många år sedan. Där tyckte jag nästan alla turistbutiker höll på och trixade med överpriser. Var samma när jag var i Singapore och skulle köpa elektronik men det var också rätt länge sedan. Det är antagligen bättre nu och det är i så fall en positiv utveckling. Jag skulle gärna se samma positiva utveckling på begagnatmarknaden. Jag kanske borde vara tydligare men trodde att folk skulle förstå min analogi ändå. Med det sagt är det ju alltid bra att uttrycka sig så träffsäkert som möjligt så det är bra att du ifrågasätter. :)
     
    Ichabod gillar detta.
  7. Ichabod

    Ichabod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Nu snackar vi bra exempel :D! Det finns ju större komplex både i Japan och Kina där man kan tror är riktiga butiker men är mer förtäckta marknader. Men som sagt är man utomlands så tar man seden dit man kommer :innocent:. Detta kan man nog applicera på diverse forum också vilket är väl en av anledningarna till att Swedroid marknad har oftast vettiga priser om man vill få något sålt.
     
    flipp gillar detta.
  8. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Intressant ämne! Något jag kanske primärt retar mig på när jag säljer något är inte så mycket att folk prutar (det gör jag själv), däremot dels gruppen som ger ofattbart låga bud (dvs. långt under halva priset jag säljer för, om jag säljer något som är aktuellt och vettigt prissatt). Men _framförallt_ att folk är så jäkla otrevliga. Redan på inledningsmailen. Även när de prutar. Alltså inte säger hej ens, utan bara skickar en siffra. Eller förolämpar varan, och mig, direkt som inledning.

    Detta har lett till att jag insett att det (i alla fall på Facebook och Blocket) krävs att man höjer priser till en nivå jag själv inte skulle ge - för folk kommer ALLTID pruta, och mycket. Så numera lägger jag ut saker iaf på Facebook för priser som är väsentligt över vad jag förväntar mig att få. Här blir det ju på något vis en masseffekt, för andra kollar ju säkert in vad andra tar för sina saker, och tänker att det är en rimlig prisnivå, och på de marknadsplatserna får man ju aldrig se vad någon faktiskt betalat för varan.

    Samtidigt har jag också stött på många som helt saknar förmåga att förstå att elektronik inte behåller värde på samma sätt som... amazon-aktier. Många gånger har folk sålt en två år gammal mobil, med motivationen att den "kostade 8000kr ny, så jag tycker 6990 är rimligt efter två år och en spricka".

    Det leder till en del helt bisarra saker, som att folk lägger ut iPhone XR med några år på nacken för 7555kr, en iPhone 8 plus för 6000kr etc.

    Knepigt...
     
    setras, kissidor, dannejanne och 5 andra gillar detta.
  9. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Haha det är ju underbart när folk skriver typ "Den är i nyskick, utom en spricka rakt över skärmen men allt funkar ändå. Högtalaren är också trasig. Annars nyskick." - köpt för 2 år sen... Nyskick är en smula urvattnat begrepp [emoji23]
     
    fryguy, kissidor, Ompan och 1 annan gillar detta.
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det är den fria marknaden, förr eller senare så mötts båda parter, i alla fall om säljaren faktiskt behöver få varan sålt.

    Min personliga erfarenhet säger att det finns bra lika många personer som ger rena skambud som det finns köpare som övervärderar sina objekt.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Min poäng var att "förr eller senare" inte är bra nog utan man skulle slippa en massa krångel om systemet med överpriser försvann. Tyvärr är det ju ett kollektivt dilemma eftersom var och en har ett incitament att sätta överpriser trots att allas goda skulle gagnas av att ingen gjorde så. Dock håller jag med om att skamlösa prutare också är ett problem som säkert driver på detta. Det går dock att använda olika strategier för att mota bort dessa prutare som jag tog upp tidigare. Fungerar inte perfekt men hyggligt bra är min erfarenhet. Jag brukade faktiskt själv lägga ut saker till överpriser förut men slutade med det för ett antal år sedan. Känns mycket trevligare att sätta ett pris som är rimligt och stå för det utan att trixa.
     
    General Kaos och Kristy gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nästan varje gång en telefon ligger ute till ett vettigt pris på blocket brukar det ju vara så. :)
     
    frassedylan gillar detta.
  13. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Nej det finns ju många som inte förstår marknaden. Kan ju vara rätt komplicerat kring priser faktiskt. Modeller kan ha "kända fel" eller att nya generationer är på gång att släppas, vilket dödar priserna. Det skiljer väldigt mycket kring andrahandsvärdet på olika prylar. Inte lätt att vara insatt i allt.

    Det finns en del förutsättningar för att sälja saker dyrt dock. Jag kan få "sjuka" priser för begagnade saker på Blocket, då jag bor centralt i en stor stad och aldrig "måste" sälja saker, så kan vänta ut rätt köpare.

    Sålde en iPhone Xs dyrt i veckan då en kille sent på kvällen haft sönder sin egna och behövde en ny till morgonen efter. Samma sak några veckor innan. En killes Macbook hade dött, så han kom vid 24.00 och betalade ett högt pris för min dator som legat ute i flera veckor. Dom hade säkert 100 olika annonser att välja mellan men jag svarade, bodde lägligt och var uppe sent.

    Detta med prutare kan man rätt enkelt avstyra genom att strängt avsluta sin annons med någon syrlig kommentar om att priset är fast och att prutare kan "suck it".
     
    bernard gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer. Man får ta i med lite hårdare nypor, det brukar hjälpa. Tror många inte testat det utan nöjt sig med "prutare undanbedes".
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, i grund och botten handlar det om hur mycket tålamod man har och hur mycket av sin egen tid man är villig att investera.
     
  16. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Jag brukar främst både sälja och köpa via Tradera för att just undvika prutare (och själv behöva pruta).

    Provade tidigare i år att sälja några varor på Facebook Marketplace. Lade ut ett pris som var strax under "marknadspris" för att få iväg dem snabbt. Fick ett trettiotal förfrågningar på ett par dagar, men trots det rimliga priset var det ändå ett tiotal personer som ville pruta. Jag svarade då lite syrligt med att visa hur många som var villiga att köpa det för det listade priset och erbjöd personen att istället få köpa det för ett högre pris än jag listat.
     
    flipp och Kristy gillar detta.
  17. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Testade också facebook ett tag, fick jag meddelande om lägre pris än det jag satt så, sa jag att det nya priset var högre än det jag satt. Ibland fungerade det, ibland inte.

    Men brukar köra tradera istället. Sätter ett "köp nu" pris som andra auktioner har slutat på. Första budet sätter jag ganska lågt, då avgör marknaden vilket pris som är accepterat. En grej jag stör mig på tradera är att auktionstiden inte flyttas fram med en minut när det kommer massa bud dom sista 5 sekundrarna. Det brukar sluta med att folks autobud inte hinner ticka upp till deras max innan tiden tar slut.
     
    Kristy gillar detta.
  18. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    iPad på FB är extrem överprisat.
    7th generation för 3500kr. Tjena?
    6th generation för 3000kr. Tjena?

    8th generation med 2 års garanti med paketen utanför min dörr ca 3900kr.

    Folk brukar övervärdera sina prylar.... Även jag :)
     
    bernard gillar detta.
  19. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag är väl en dålig människa men titt som tätt när jag har tråkigt brukar jag roa mig med att kolla tv och projektor-annonser på blocket :

    "Min sju år gamla tv/projektor" kostade 30 000 ny, nu endast 8000" .

    Jag upphör aldrig förvånas/roas över folks glada förhoppningar!

    :)

    Per
     
    frassedylan och General Kaos gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, underbart!

    En Mi 9 6/128 såldes i Swerdroids forum för 1000 kr häromdagen. Samtidigt sitter säkert någon person med tramskepsen på och är just i slag att lägga ut sin Mi 9 6/64 (med repig skärm) på blocket för 4000 kr. ;)