Z-Stick Gen5 och Telldus TZWP-100 i Home Assistant

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Thern, 13 mar 2021.

  1. Thern

    Thern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena. Jag har googlat runt lite, men blir inte klok på hur jag får min wall socket att koppla upp i Home Assistant. Z-Stick'en dyker upp redan i installationen av HA, men väggpluggen vette f*n hur jag får igång. Någon som har en bra guide, eller snabbt kan förklara hur jag kommer igång?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är egentligen rätt enkelt, stegen är som följande.

    1. Sätt din enhet som du vill ansluta in i ditt Z-Wave nätverk i parningsläge, brukar göras genom att hålla in en knapp på enheten, läs manualen för enheten. Om du kan trycka en viss kombination för säker adoption så kan jag rekommendera detta (krypterad kommunikation)
    2. Gå in i Z-Wave integreringen i Home Assistant och konfigurering, tryck på Lägg till nod antingen med säkerhet eller vanligt utan kryptering. Det senare bör man inte göra mer känsligare enheter såsom dörrsensorer, rörelsesensorer osv
    3. Vänta på att Home Assistant ska snappa upp din enhet, när den dyker upp så döper du den till något passande namn och väljer rum enheten befinner sig i
    4. Börja använda enheten i automatisering

    Nu kör jag fortfarande OZW på min instans, men jag gissar på att du hamnat på Z-Wave JS som kommer ersätta gamla Open ZWave som inte längre utvecklas. Men ovan instruktion torde vara densamma oavsett.
     
    Last edited: 15 mar 2021
    bernard gillar detta.
  3. Thern

    Thern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag fick det faktiskt att funka, helt själv *stolt*. Det visade sig att jag var tvungen att göra en factory reset på Z-Stick, sen poppade allt igång fint. :)
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja om du använt Z-Sticken fristående innan så hade du en annan säkerhetsnyckel i denna gentemot enheterna än vad som sedan konfigureras av Home Assistant och då kommer inte kommunikationen att fungera. Men i och med att du återställde den så fick de matchande säkerhetsnyckel.